zaterdag 7 juli 2012

Heiliggeit


Een gedachte die ik nogal eens aantref is dat wij God kunnen begrijpen. Ik schiet altijd in de lach als iemand dat beweert. Toch zijn er massa’s mensen die met deze dooddoener aankomen als het om geloof gaat. Als God bestaat waarom…En dan volgen er meestal vreselijke rampen en situaties. Over de mooie dingen hoor je mensen niet vaak. De schoonheid van de natuur, ach, die poetst men gaarne weg. Ze doen mij denken aan het ventje dat uit een onchristelijk gezin kwam en eens naar zondagschool wilde. Toen hij thuiskwam en zijn ouders hem vroegen waar het zoals over ging gaf hij ten antwoord:”Het ging over de heiliggeit.” “Een soort lief geitje dat wij nodig hebben om in de hemel te komen.” Ken jij ze ook, die mensen die altijd een excuus hebben waarom ze niet in God willen geloven? 

17 opmerkingen:

  1. Ja Peter, ik ken ze ook. Toch is het niet altijd onwil van deze mensen, ze stellen deze vragen oprecht. Het is ook wel goed om hierover na te denken maar uiteindelijk zul je je er moeten kunnen neerleggen dat je geen antwoorden vindt. Hier op aarde tenminste. Wanneer we bij Hem zijn, zal ons alles duidelijk zijn. Het is goed om met respect met deze mensen om te blijven gaan. Uiteindelijk zal de Heilige Geest ze moeten overtuigen, dat kunnen wij helaas niet doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is grappig want ik meen dat mensen deze vragen juist vaak niet oprecht stellen maar als excuus gebruiken waarom niet te geloven. Respect is altijd een goede zaak, we hebben een vrije wil, dus ja aub wel respect en of de Geest hen zal overtuigen hangt af van hun eigen wil.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ik zo vreemd vind, is dat de mensen die het hardst schreeuwen niet in (zo'n) God te willen geloven, kennelijk wel in Zijn bestaan geloven. Da's toch bizar? Maar goed, dat is feitelijk ook zo bij de luitjes die menen dat God iedere ziekte wil genezen. Deze figuren willen kennelijk liever in een sinterklaasgod geloven dan in de Soevereine God..
    Een stukje Jezus laten zien is de enige 'remedie'. Voor hen, en voor onszelf. Want we zijn allemaal gebroken mensen, niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tja wat is geloven in deze? Heb jaren op straat of met een kraampje mogen evangeliseren en heb de excuses onecht bevonden. Men wilde niet, men zocht niet, men pruimde het evangelie niet en daarom kwam men met zogenaamde redenen waarom men niet geloofde. Als men namelijk zoekt, zal men vinden, Dat geloof ik. Als er iemand is die ook maar een beetje oprecht vraagt, dan zal Hij antwoord geven. Er is geen enkel excuus te bedenken die rechtsgeldig is. Over respect wil ik nog het volgende zeggen. Wij christenen menen dat wij iedereen moeten respecteren en bedoelen daar vaak mee dat we hen die niet willen in hun waan moeten laten. Het gaat tenslotte om hun keus en leven. Ook als het om anders gelovende gaat, horen we vaak die kreet.

    Er was eens een zendeling die geloofde dat ook. Hij kwam terecht bij menseneters die hem in een grote pan zette en er een vuur onder stookten. Toen schreeuwde hij moord in brand en besefte dat respect hebben voor wat ze geloofden (ze geloofden dat ze zijn kracht zouden ontvangen als ze hem opvraten) niet aan de orde was als zijn eigen leven in gevaar kwam. Waarom respecteren wij anders gelovigen dan wel als hun leven in gevaar is, door het evangelie af te wijzen. Is respect daarmee geen denkmantel geworden om zelf niet afgewezen te worden?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Enkel respecteren schiet uiteindelijk niet echt op. Een duidelijk Woord ertegenover stellen is beter. Maar veel mensen moeten bij voorbaat al niets hebben van de woorden God, Jezus en de Bijbel. Vreemd dat de massa zoveel excuses wil verzinnen om onder God uit te komen. Lastig ook om dan een gesprek te beginnen. Denk dan vaak aan de woorden van Jezus:: "ze hebben Mij gehaat, .." Evangeliseren, het is een lastig 'karwei'!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een tijdje geleden sprak ik iemand aan over de Here Jezus en hij schreeuwde:"Rot op met je Jezus, ik heb al genoeg aan mijn eigen rotzooi." Ik vroeg hem wat dat dan wel mocht zijn en hij vertelde katholiek van huisuit te zijn. "En vind je het geloof dan rotzooi," vroeg ik hem. Hij liep snel weg en vloekte nogmaals hard. Ook al zo'n zoeker...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ken genoeg mensen die zeggen in het bestaan van God te geloven, Jezus als verlosser wordt al iets moeilijker en je leven afleggen en Hem volgen nog moeilijker. Je hebt een uitspraak:het is een heidens werk om een christen te bekeren en een christelijk werk om een heiden te bekeren. De mensen die vaak zo tekeer gaan zijn vaak teleurgestelde mensen, met een kerkelijke achtergrond, die(terecht, denk ik)al die regels en systemen zat zijn. Alleen jammer dat ze God er de schuld van geven...ik kan me soms echt schamen dat we er als christenen zo,n zooitje van maken dat het blijkbaar niet tot jaloersheid stemt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Weet wat je zeggen wilt en toch ben ik het er niet geheel mee eens. Wij christenen maken er een zooitje van. Wel, ik vind dat te generaliserend. Ik ken genoeg mensen die een prachtig voorbeeld geven van wie de Here Jezus is en die worden nu ook in één pot geworpen en ik vind dat niet geheel terecht. Mensen kunnen altijd een excuus vinden en naar die ander wijzen waarom ze niets van God willen weten. Ik begrijp wat je bedoelt hoor en ben het deels ook met je eens. Maar toch wijzen wij in dat alles God aan als de schuldige om niet te geloven.
    De teleurgestelde mens wijst naar de kerk, de kerk naar de mens, de mens naar zijn vrouw, de vrouw naar de duivel en de duivel naar God.

    Ik vind dat men ballen (sorry voor het hartige woord) moet hebben en als men niet wenst te geloven, niet een zondebok moet zoeken want daar is er maar eentje van en die is ten diepste onschuldig….

    BeantwoordenVerwijderen
  9. P.s Jezus iets moeilijker!!! Ze motten Hem niet, ze spugen op Hem, ze vervloeken Hem, ze pruimen Hem niet. Neen, wat mijn ervaring is na jaren evangelisatie te hebben mogen doen is dat ze Jezus volkomen afwijzen....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Generaliseer je nu ook niet een beetje,Peter? Ik heb wel mensen tot Jezus zien komen! In je vorige blog over de kring scheer je ook een groep mensen over een kam, als ik het goed lees;)
    Wat ik wel met je deel is dit: laatst hadden we na die wandeltocht ook een gesprek en dat was behoorlijk fel. Een vrouw zei;ok, jullie gaan dus naar de hemel en ik naar de hel, ik ben een goed mens...etc. Ik had deze woorden niet eens in de mond gehad, maar vroeg me af waar ze zich zo druk om maakte terwijl ze er geen woord van gelooft....misschien weet jij het?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ehh neen. de hoeveelheid mensen die in onze evangelische gemeente (noem het) nieuw tot geloof gekomen was op een 400 koppige gemeente, was 2 mensen. Het is helaas volkomen waar dat mensen hem in het algemeen niet pruimen. Was het maar anders, ik wil mijn woorden graag inruilen voor positievere, maar kan deze waarheid geen geweld aandoen.

    Dat laatste sluit helaas mooi aan bij hoe niet gelovigen ons zien, en is dat ook niet een beetje voorzegd door Jezus zelf toen Hij zei dat kinderen Gods gehaat zouden worden?

    Wij kennen van die haat te weinig omdat we in een land leven waarin vervolging niet aan de orde is, nog....

    BeantwoordenVerwijderen
  12. En ps, natuurlijk generaliseer ik ook af en toe, geen enkel gebrek is mij vreemd. Vraag mijn vrouw er maar eens naar....

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja, daar zou ik graag es een babbeltje mee maken;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, heb ik ook al eens gedacht Mirjam :)

      Verwijderen
  14. 0182581605

    Haha, het laatste wat ik wil is de indruk wekken het allemaal zo goed te doen, ik zeg het eerlijk, ik heb Jezus nodig op alle fronten van mijn leven en datgene wat goed is, is van Hem afkomstig. Ik ben niet die man die het allemaal denkt te weten, hoewel ik om te prikkelen wel graag de dingen pikant neerschrijf.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo zijn we ten diepste allemaal Peter, wees gerust. Er is niemand perfect, geen mens. We hebben Hem allemaal nodig.

      Verwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.