vrijdag 6 juli 2012

Heer ik red het niet!


Elke dag sta ik op en wil een dag maken zonder zonden. Een dag waarop ik U geen pijn zal doen. Ik wil het graag en begin zoals altijd met een tijd van gebed. Bij het op de fiets stappen is daar die automobilist die mij lachend bijna aanrijdt en ik denk l*l de behanger dat je bent.

Een gevoel van lust overvalt me bij het zien van de billen op de billboards die langs de weg staan. Ik slik het weg en wil mijn gedachten schoon en rein houden, maar die ene gedachte was er al en ik besefte dat zulks niet past.

Gevoelens die buurman verderop in de straat een ferm knietje in het kruis te plaatsen als ik zie hoe hij zijn hond aftuigt overheersen boven gevoelens hem lief te hebben en ik besef ook daar weer fout te zitten.

Ik wilde dat ene sigaartje niet opsteken omdat ik weet dat het slecht is voor de mens, maar toch deed ik het.

In de avond als ik eindelijk in bed lig, besef ik des te meer hoe groot de genade is en ik vraag mij oprecht af of heiligheid door ons wel juist geïnterpreteerd wordt?

Misschien wordt het enige verschil tussen mensen wel gevonden in deze ene regel: Je hebt onvergeven zondaars en je hebt vergeven zondaars.

We zijn enkel een kind van God omdat Hij zo goed is en niet omdat wij zo geestelijk zijn. Dat neemt niet weg dat ook wij moeten strijden tegen de zonde, maar onze redding en het zoonschap wordt enkel geschonken op grond van genade en niet van werken, zoveel is voor mij zeker…
Herkenbaar of….

10 opmerkingen:

  1. Heel herkenbaar! Ik ben daar nu ook sinds een paar jaar achter, na 34 jaar gedacht te hebben het toch op de één of andere manier te moeten 'verdienen' (wat niet lukt en dus frustreert). Dit wat jij schrijft werd in onze vorige gemeente (CGN, oftewel 'noorse broeders) zwaar onderbelicht, terwijl 'de strijd tegen de zonde' en de 'heiligmaking' zowat het enige was wat verkondigd werd.
    De vruchten van de Geest worden met recht 'vruchten' genoemd en niet verdiensten! Ik heb veel meer vreugde in mijn geloof gekregen en op de één of andere manier ook meer liefde sinds ik besefte dat het is zoals jij schrijft: we zijn een kind van God omdat Hij zo goed is, niet door onze werken! Ik hoefde daar in onze vorige gemeente niet mee aan te komen, ik was helemaal in de wolken toen dit voor mij duidelijk werd, maar kreeg een koude douche toen ik dat heel enthousiast met mijn familie/gemeenteleden wilde delen: men keek mij hevig ongerust aan en antwoordde: "maar je moet toch wel iets DOEN?!
    Er is zo'n last van mijn schouders gevallen toen, mijn relatie met God is voorgoed veranderd, er is liefde gekomen in plaats van angst. Dat is toch fantastisch?! Ik kan Hem er niet genoeg voor danken, maar in de ogen van mijn familie en vrienden zijn we natuurlijk een soort van 'afvalligen', want we hebben die gemeente verlaten (na er ons hele leven lang in geweest te zijn). Het was allemaal niet makkelijk, maar het heeft ons veel goeds gebracht en we hebben heel veel geleerd, o.a. dat er een heleboel fantastische mensen op de wereld zijn. Wat jij hierboven schrijft is voor jou misschien vanzelfsprekend, maar voor mij was dat een enorme openbaring, terwijl ik bij wijze van spreken met de bijbel in de hand werd geboren. Dat is toch gek? Ik voelde me ook bedrogen dat het me nooit verteld was, ik had altijd alleen maar gehoord wat je allemaal wel niet moest doen om God te behagen, en dat maakte me vaak moedeloos, want je kunt toch nooit goed genoeg zijn.
    Ik had op een bepaald moment tegen God gezegd dat ik Hem niet meer uit angst wilde dienen (want ik voelde wel dat dat niet de manier was), en dat ik het bijltje erbij neergooide, totdat Hij me zou laten zien hoe het wél moest. Zijn antwoord kwam: hij openbaarde me wat de tekst betekent: 'een ieder die in mij gelooft, heeft eeuwig leven'. Het is het geloof, niet onze werken, die ons eeuwig leven geven!

    groeten van een dankbare Geke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben erg blij met je openheid en eerlijke verhaal uit de praktijk van je leven, waarin we ook duidelijk op kunnen maken wat de gevolgen zijn als je maar blijft hopen het zelf met God in orde te kunnen houden. We hebben de genade van onze Heer elke minuut van de dag nodig, zo is ook mijn ontdekking na een lange geloofsworsteling want als we eerlijk zijn ontkomen we daar niet aan.Er zijn veel mensen die vasthouden aan: nu ben je een kind van God en moet je proberen geen fouten meer te maken. Ergens is dat goed, maar aan de andere kant frustreert dat ook enorm want het lukt niet. Wat je ook doet, het lukt nooit om aan die norm te voldoen.

      Verwijderen
  2. ...mijn zonden zijn vergeven maar ik maak nog dagelijks fouten, ja waar. Moet trouwens hard lachen om dat eerste stukje. Ik krijg daar allerlei beelden bij, foeterend en slingerend op je electrische fiets, je bretels die van nijdigheid kapot schieten etc.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mirjam ik ben een driftig mens. Erg lief en kan onwijs meevoelen met lief en leed van anderen maar vol vuur en passie. Ik had het als kind al. Mensen wat heb ik daar een strijd mee. Je hebt van die meelzakken die nergens opgewonden van worden, maar bij mij is het op alle fronten alsof de Heer me met dynamiet heeft geschapen. Dat is erg lastig hoor! Ik zou wel eens wat minder van "dat" willen hebben. Met het ouder worden gaat het over zeggen ze. Oh ja? Ik ben nu 51 en nog altijd bruist het als een gek. Te veel testosteron als je het mij vraagt. Daarom ook in de bodybuilding een hoogvlieger geweest. Groeide als kool. Maar dat diezelfde hormonen ook andere zaken veroorzaken waar je als ouder wordende vent niet op zit te wachten, mag duidelijk zijn.

      Verwijderen
  3. Zeer herkenbaar! Nou ja afgezien van dat billboard dan.
    Ook iedere dag wil ik een dag zonder zonden, graag... en ga ik er voor. En als ik dan aan het eind van de dag mijn dag overdenk, baal ik stevig dat ik de hele dag door weer de fout in geschoten ben. Ik baal er dan ook echt van als ik dan weer bid voor vergeving.
    Ik probeer het toch echt, maar het lukt me niet.
    Hij moet wel heel goed zijn, om dat alles te vergeven denk ik vaak.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jij ook al! Zijn er dan helemaal geen christenen die een dag zonder zonde kunnen zijn of hoe zit dat? Weet je, vroeger dacht ik (was nog maar een jaar christen) echt dat ik een dag zonder zonden doorkwam. Nu ik terugkijk op die dagen waren ze ook doorspekt met zaken die ik nu als zonder onderken maar toen nog niet. Sommige mensen zeggen dat ze steeds heiliger worden naarmate de tijd verstrijkt. Bij mij lijkt het wel of ik steeds meer zicht krijg op mijn zondig menszijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben pas 36, ook al voel ik me 91.. Maar hoe ouder ik wordt, hoe meer ik versteld sta dat ik nog steeds zondig. En niet minder dan vroeger.. Gelukkig zijn we niet gered om wat wij doen, maar om wat Hij hééft gedaan.

      Verwijderen
  5. Maar er is toch wel een verschil tussen verzoeking en zonde? Als je verzocht wordt om iets lelijks te doen of te denken en je weerstaat dat, dan heb je toch niet gezondigd? Volgens mij heb je dan juist overwonnen :). Geke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heb zo het idee dat Corrie ten boom dat mooi verwoord heeft met de woorden:"wij kunnen niet voorkomen dat er een vogel op ons hoofd landt, maar wel dat hij er een nest maakt."

    Er is een verschil tussen in zonden vallen of er in leven. Wij vallen dagelijks, maar staan door de genade van God weer op, en zijn dan door de vergeving weer schoon. Blijven we in zonde liggen en volharden we er in zonder vergeving te zoeken, dan bedroeven wij God (de Geest) en zal Hij op den duur zelfs wijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Grappig dat dat een opmerking van C t B was, daar moest ik ook aan denken toen ik je stukje las.
    Wat doe je met die " vogel" ? Geniet je even van hem, dat hij op je hoofd land, of jaag je hem weg?
    Het zegt wel wat, dat je jezelf zo goed kent, er zijn er genoeg, die zo onverschillig leven, dat ze niet eens door hebben dat er zonde in hen is, of zo jij zegt, dat je zicht hebt op je zondig menszijn. Als je dat zicht hebt, dan leef je er niet zomaar op los.

    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.