zondag 8 juli 2012

Geven en nog eens geven


Veel kerkgenootschappen halen de volgende tekst aan als het gaat om het geven van tienden: (maleachi 3:8) vinden jullie dat een mens God mag bestelen? Toch bestelen jullie mij als het gaat om het geven van tienden. “hoezo bestelen jullie mij?” Als u achterhoudt van de tienden en de heffingen. Breng alle tienden naar mijn voorraadkamer, zodat er voedsel in mijn tempel is, en zie dan of ik niet de sluizen van de hemel voor jullie open en zegen in overvloed op jullie land laat neerdalen. 

Hoe vaak ik deze bijbeltekst niet heb horen aanhalen als het gaat om geven in (aan) de kerk, is ontelbaar.
Wat mij van het hart moet in deze is, dat ik nooit de volgende tekst heb horen noemen die toch ook uit de bijbel komt:
Als u in het derde jaar, het jaar van de tienden, het tiende deel van de opbrengst hebt afgestaan aan de Lievieten, de vreemdelingen, de weduwen en de wezen, zodat zij bij u in de stad voldoende te eten hebben.

Het geven van gelden aan de Heer is een goede zaak. Wij moeten enkel niet vergeten dat de giften daar niet alleen waren om de tempel en de priesters te onderhouden, maar ook  om armoede tegen te gaan. We leven in een tijd van sociale voorzieningen in een land als Nederland, waar al een groot deel van je inkomen zwaar wordt belast juist omdat onze regering meent er goed aan te doen, de zwakken in onze maatschappij te ondersteunen middels ingehouden belastingen op uw loon. Is de tiendheffing dan nog wel zoals het bedoeld is, en is het nog altijd de richtlijn voor geven?
Wordt een deel van de wet op deze wijze niet misbruikt om veel geld binnen te halen en gaan de hedendaagse (noem het) kerken daar wel verantwoordelijk mee om?

10 opmerkingen:

  1. wel eens gehoord van:laat de linker hand niet weten wat de rechter doet.? in de positieve zin.dan heb ik daar meer mee ,dan van: weet je wat ik wel geef.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er word zonder meer misbruik van deze tekst gemaakt. Toch geloof ik dat als we alles zien als van God, dat het Hem toekomt. Vroeger keek ik zo: "Dit verdien ik, dit is voor de hypotheek, vaste lasten en je boterham en misschien schiet er nog iets over voor die of gene." Ik denk dat God wil dat we andersom denken. Niet:hoe kan ik een zo'n hoog mogelijke hypotheek krijgen en het zelf comfortabel hebben, maar wat kan ik doen als ik afsta wat ik van God gekregen heb. En dat weet alleen God! Dit is gewoon een principe waarin je een zegen voor anderen mag zijn. Het moet ook een persoonlijke overtuiging zijn zoals alle dingen in de bijbel, dus van binnenuit. Ik hou ook niet van manipulatie;)laat dat duidelijk zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Moet van mijn hartje de kerken waar wij zitten en gezeten hebben nogal naar binnen gericht waren. Nieuwe geluidsinstallaties, nieuwe keuken, nieuwe dit, nieuw dat. Elke keer als ik vroeg wanneer men er nu eens iets voor mensen buiten onze kerk om gingen doen, wimpelde men mij af. Dat was twintig jaar geleden zo en nog altijd zijn ze op de eigen akker aan het zaaien. Wat moet ik er nog van zeggen? Je geeft in vertrouwen aan de gemeente die je geestelijk verzorgd, maar als ik het geval van Peter neem, dan zal die ook wel eens denken: lekker bezig. Wel je giften en gelden afgeven en op het ogenblik dat je een dominee wil spreken, komt die gast niet eens opdagen! In hoeverre we aan God geven, en hoeverre het op de plek terechtkomt die het echt nodig had, zijn twee dingen. Als we doen wat Mirjam roept: maar wat kan ik doen als ik afsta wat ik van God gekregen heb.
    Kan je dus niets meer, want je hebt alles gekregen zelfs de lucht in je longen. We moeten hoe dan ook een keus maken over de hoeveelheid. Dan vind ik tienden een mooie richtlijn maar geen wet. Daarnaast vind ik dat men het verantwoordelijk moet gebruiken als gemeente en als men dat niet doet, wij de verantwoordelijkheid hebben, om daarbij in te grijpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hmm hoe stel je dat ingrijpen dan voor Jackkeman? Ik ben het wel met je eens hoor en heb dezelfde ervaringen. Logisch want ik ken die gemeente die je bedoelde ook. Ik meen dat Mirjam bedoelde te zeggen dat we aan God moeten durven geven zonder rekening te houden met onze andere lasten en uitgaven. Daar kan ik mij deels in vinden. Ik zeg deels omdat wij ook met ons verstand te werk moeten gaan en niet na 80% van onze inkomsten aan de kerk te hebben gegeven vreemd op moeten kijken als wij aan het einde van de maand te kort komen. Balans en gezond verstand ook in deze. Het geven waar Bas het over heeft is ook niet bedoeld als een onbezonnen geven zo van: geef maar "an". Maar meer een geven zonder verkeerde berekendheid. Zulk een geven komt uit het hart en dat is mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is natuurlijk altijd maar de vraag. Maar het is beter te geven aan de Kerk dan aan welke "goed doel" ook, meen ik. Kleinschalige projecten zijn veel effectiever. Verder geloof ik dat niets dan dan ook werkelijk niets op aarde van ons is. Zelfs ons 'eigen' lichaam niet.. We hebben alles in bruikleen. Het zorgen voor onze naaste begrijpt men niet echt meer, wel? Men komt hun geweten af bij door bij de voordeur een euro in de collectebus te dien. Misschien twee. En het leventje gaat weer verder. Wat ik wel altijd humor vond en vind zoals het in de kerk waarmee ik ben grootgebracht gezegd wordt: "De Here zegene u èn uw gave." Haha, slim toch?!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eigenlijk zouden we het er gewoon zelf moeten brengen Hans. Als je wilt dat iets goed gebeurt, kan je het beste zelf gaan. Dan weet je in eider geval zeker dat het in de handen komt welke je in gedachten had en dan nog...
      Een vriend van mij ging naar Vietnam en gaf de moeder van zijn vriendin 4000 euro zodat ze haar lemen hut kon omwisselen voor een eenvoudig gebouwtje van hout en steen. Ze waren nog niet weg of de zoon van moeders had er al voor zichzelf een breedbeeld tv voor gekocht. Het is allemaal best lastig.

      Verwijderen
  6. Geven is mooi, in dit land is het zo'n groot goed geworden, dat men denkt dat het ook gewoon gepakt kan worden. Ik ben klaar met geven, wat ik nog heb, heb ik straks hard nodig om het eigen risico in de zorg en de tijd tussen 65 en 67 jaar aan te vullen.
    Daar worden ook zomaar twee jaar van je gepakt, terwijl de knoflooklanden al lopen te piepen dat ze nog meer nodig hebben.
    En wat de kerk betreft, die zie ik alleen met mijn verjaardag, mag ik wat in het busje doen. Kunnen ze nog een stukkie grond of een gebouwtje kopen. Ik ben klaar met geven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helaas blijkt dat het meeste wat gegeven is aan de ontwikkelingslanden een sof. Miljarden stromen er nog altijd heen en wat is het resultaat? Jammer want we zouden het goede graag delen maar in heel erg veel gevallen komt het niet terecht waar het zijn moet, zo blijkt. Ik weet niet goed wat te doen en waar nog aan te geven. Iedereen roept dat het bij hem/haar in goede handen is en toch blijkt iedere keer weer anders. Dat is best wel heel erg naar, want daar geef je het niet voor.
      Ik ga zelfs graag naar de kerk maar heb de lat niet te hoog liggen, van wat ik verwacht dan. Ik begrijp dat er mensen zijn die niet meer gaan en dan kan je je beter laten uitschrijven dan heb je dat zakje aan de deur met je verjaardag ook niet meer....

      Verwijderen
    2. Nou, da's nou het mooie van de kerk hier, ik ben uitgeschreven, maar dat verjaardagsbusje blijft stug komen elk jaar. Jan Marijnissen had ooit het idee wbt ontwikkelingssamenwerking, elk rijk land neemt een arm land op sleeptouw. Dat sprak me toen wel aan, dat weet je ook of je geld goed terecht komt en wat ermee gedaan wordt. Dat is dan beter te controleren.

      Verwijderen
    3. Zoiets klinkt dan niet netjes vind ik, uitgeschreven is uitgeschreven en dat moeten ze niet nog voor geld komen, lijkt mij. Maar ja, het bloed kruipt....Per definitie vind ik het verjaardagsfonds een uitvinding van de kerk! Krijgen we nu de economie terugloopt straks ook een belastingvoordeelfonds?

      Verwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.