zondag 29 juli 2012

En het schaap huilde

Als een schaap op haar rug komt te liggen gaat het onherroepelijk dood. Ik zag deze liggen met de pootjes omhoog en keek ernaar net als de andere mensen die over de moddersloot keken. De dingen die ze deden of juist niet deden, zeiden heel veel over wie ze zelf waren, vond ik.

Er waren er die schreeuwden naar het schaap wat het moest doen om uit zijn benarde positie te komen, maar het beest keek slechts schaapachtig terug
Er was iemand die riep:”stom beest, ze is zelfs zo terechtgekomen en ze moet er zelf ook maar weer uitkomen. En dan, de eigenaar moet er maar op letten. Een oude man aan het hek kraste dat in de handen klappen schrik zou veroorzaken waardoor het beest op de poten zou gaan staan. Hij klapte een paar maal maar er gebeurde niets en hij liep door

Een vrouw wilde met een lange stok het dier zien te slaan om hem aan te vuren zich om te draaien, maar ze kon geen stok vinden en liep ook door. Ik bleef achter met een dominee van een gemeente die voor de kwestie wilde bidden, maar verder ook geen enkele actie wilde ondernemen op de zondag
Ondertussen begon het schaap wild met de poten te slaan en klagelijke geluiden uit te stoten alsof het wist te zullen sterven.Het lastige was dat het verboden gebied was en dat de weilanden als een vreemde puzzel slechts via allerhande omwegen te bereiken waren

. Ik klom over wat hekken, moest door brandnetels, klom over meer hekken wat verboden was, liep door de koeienstront en kwam langs een stier om na een kwartier lopen eindelijk bij het schaap aan de komen. Ik zag dat het huilde. 
Ik wist niet dat een schaap dat kon. Ik nam een paar foto’s als bewijs voor dit avontuur en nam hem in de armen. Ik voelde hoe het beestje rilde en haar hartje bonkte tegen mijn borst. Ze had zich bevuild en ik werd er zelf niet schoner van.

Voorzichtig zette ik haar op de poten en toen begon ze plotseling te draven en al de andere schapen in de weide begroeten haar wederom

Toen ik langs de kerk fietste hoorde ik nog net dat de preek begonnen was. De dominee sprak over schapen die hulp nodig hadden en dat wij die ten alle tijden moesten geven. Tenzij je dominee bent want dat behoef je er enkel over te preken en het verder niet aan te raken, leek de duivel in mijn oor te fluisteren...

9 opmerkingen:

  1. maar het duiveltje sprak denk ik met heel veel ervaring ...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk herkenbaar stukje Pik. Hoop dat iedereen ook dominees er iets van leren. Erover preken is zoveel gemakkelijker dan het ook echt te doen. Had je hem geen zetje kunnen geven die sloot in en daar dan een foto van kunnen maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel herkenbaar Peter. Ik voel me vaak als dat schaap.....geen kant op kunnend en spartelend tegen de stroom des levens in, die vaak vol zit met verdriet en pijn......Wie kan mij helpen om weer op mijn 'pootjes' te kunnen staan? Wie wil mij in de armen nemen om me te troosten? Er zijn broeders en zusters die me alleen maar vertellen dat ik wel genoeg moet geloven en dan zullen alle pijnen, ziekten en verdriet als sneeuw voor de zon verdwijnen. Er zijn broeders en zusters die zich simpelweg omdraaien en denken: doe het lekker zelf, ik heb geen tijd/genoeg aan mezelf...... Er is er maar Eén die mij werkelijk kan troosten en redden......

    Peter, ik stuur je even een mailtje. Bovenstaand stukje zal dan waarschijnlijk extra duidelijk worden waarom ik (en Rob) weer worstel......

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Peter, och het raakte mij wel hoor, toen ik het las en die foto's erbij. Arm dier, gelukkig met jou hulp, was redding nabij.
    Toen ik het las moest ik ineens denken aan ons allemaal, wij worden ook met schapen vergeleken, en onze Here Jezus onze Herder.
    Soms moet het allemaal net zo uitkomen, jij red een schaap en de dienst gaat ook over 'schapen' die hulp nodig hebben.
    En het is waar, men mag er graag over preken, maar de hulp en het noodzakelijke blijven vaak achterwege. Dan mogen wij altijd dankbaar zijn dat onze HERDER Jezus ons nooit verlaat. Gelukkig is het niet overal, maar zo'n stukje kan héél misschien tot echt nadenken zetten. Laten we het hopen.

    Hahaha, Jack, dat had ik ook wel willen zien, spartelende dominee in de sloot, ach een grapje hoort erbij, toch??

    Peter, Gods liefde en liefdevolle groet voor jullie beidjes, gewoon van mij, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Peter,

    Ja ik, of eigenlijk wij, begrijp(en) over welke predikant je het heeft.
    Het doet mij wel denken over de aanstelling van een predikant in een gemeente.
    Bij een PKN gemeente kan je gaan studeren en na deze behaalde studie gaan preken. Bij de Gereformeerde Gemeenten (waar in uit komt zoals je weet) kan dat niet. Daar heb ze een curatorium die beslist over de kandidaat die zich aanmeld of hij een roeping heeft. Wat die criteria over die roeping is weet ik niet, wel weet ik dat daar nogal wat kandidaten komen die zeggen een roeping te hebben tot predikant en toch door dat curatorium worden afgewezen. Ik weet van kandidaten (wel meer dan 10 !) die zich aangemeld en afgewezen zijn dan zeggen ik gaat weg bij de Ger.Gem. en zich aansluiten bij de PKN. Ook weet ik dat er kandidaten zijn die zich jaar op jaar aanmelden en later dan toch aangenomen worden en predikant bij de Ger.Gem. geworden zijn.
    Ik denk dat het voor de ons zo bekende predikant wel nodig geweest was hem te testen op zijn roeping. Bij jouw en mij zou hij gezakt zijn voor zijn roeping. Die test komt mooi uit de doeken in: ‘en het schaap huilde’.

    Groeten van Jan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Jan

    Naarmate ik ouder word, zie ik steeds meer de zwaktes is de gevestigde orde als het gaat om dit soort zaken. Ik kom uit de evangelische en Pinksterhoek en daar heb je weer andere zaken die een rol spelen waarvan je denkt: is dat nou wel helemaal tof, maar in de gevestigde orde kunnen ze er ook wat van hoor!

    Vroeger meende ik dat als ik hoorde dat mensen niet meer ter kerke gingen vanwege bijvoorbeeld een predikant dat die mensen zich aanstelde. Kerken genoeg. Nu pas begrijp ik dat je erg sterk in je schoenen moet staan om weer opnieuw te beginnen als je op een dergelijke wijze uit je gemeente wordt gestoten.

    Ik heb er eigenlijk geen woorden voor hoezeer dat een dergelijke situatie je als gemeentelid kapot kan maken als je niet uitkijkt en heb derhalve meer begrip gekregen voor mensen die door zo'n knulletje (want daar hebben wij het in dit geval over) die net uit de schoolbanken komt rollen en een veel te harde en dikke nek heeft om hem te buigen als hij faalt, vanwege zijn hoogmoed, aangetast worden in hun geloofsleven.

    MIJN VOLGENDE BOEK ZAL HIER ZEKER OVER GAAN EN IK ZAL OPENHEID GEVEN VAN DE SITUATIE IN GOUDERAK...
    Niet om af te geven maar om een klankbord te zijn voor anderen die zoiets overkomt...
    De betreffende dominee zal een gratis boek krijgen tzt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja, zulke situaties kunnen er enorm inhakken.....en vaak heeft het jaren nodig voor je daar weer van hersteld bent.....jammer hoor, dat herders van de gemeente van Christus zó omgaan met gemeenteleden.....
    Je weet het he: je manuscript wordt hier weer met liefde nagekeken en gecorrigeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oke tof Jose

    Tja ik wil de hele handel eerst een jaar laten zakken omdat je anders misschien uit rancune gaat schrijven en dat mag de opzet niet zijn. Langzaam begin in te menen hier toch iets mee te moeten, omdat dit geen uitzondering is, maar iets wat meer voorkomt. Als mensen minder sterk geworteld zijn in Hem, worden ze op deze wijze zelfs verstoten bij de Heer vandaan. Ik wil deze winter een concept proberen te ontwikkelen waarin alles open en bloot komt te staan. Laten we niet dezelfde fouten maken als de katholieken soms deden door alles in de doofpot te stoppen...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een heel wijs besluit denk ik....eerst alles laten bezinken en dan vanuit een objectieve situatie (voorzover je als betrokkene objectief kunt zijn) hierover schrijven. Nee, laten we ajb niet alles in de doofpot stoppen....dat gebeurt al te vaak en niet alleen bij de katholieken.....

    Het wordt vandaag een mooie dag met veel zonneschijn, dus ik wens jullie een fijne, ontspannen, vrolijke dag!!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.