zondag 15 juli 2012

De vrouw zonder stem


Vanmorgen te gast bij een dominee waar we na de dienst op de koffie werden gevraagd en dat was leuk. De dienst ging over of de regen ook een vader had en ik zag de vrouw weer zonder stem. Zij werd een aantal jaren geleden geopereerd en haar strottenhoofd werd weggenomen. Ze kan nu niet meer praten maar ondanks dat zeggen haar ogen en houding zoveel meer dan menig mens zou verwachten. Ze spiegelen warmte, liefde, mildheid en blijdschap uit die zo aanstekelijk werkt dat als ik haar zie, haar altijd even aan mijn borst wens te drukken. We kwamen nog een ander stel mensen tegen die we nog konden vanuit een andere gemeente en ook zij waren te gast vanmorgen. Zowel hij als zij zijn vooraanstaande mensen met een voorbeeldfunctie binnen de kerk, maar een praatje of kort gesprekje zat er niet in. Je zag hun ogen wegen (als gewoonlijk) en we werden opnieuw te licht bevonden. Een kleine bijna niet op te merken hoofdknik, dat was al wat er in zat als blijk van gemeenschap. Als ik naast iemand in de hemel wil wonen dat aub naast de vrouw zonder stem Heer, zij zegt zoveel meer dan veel “sprekende” mensen die daarnet nog zongen:”Ik heb jou lief met de liefde van de Heer.” Ja mijn zolen!

14 opmerkingen:

  1. Er zullen helaas altijd mensen blijven in deze wereld, die zichzelf beter vinden dan 'n ander.
    Vergaat mij ook vaak zo dat ik te licht bevonden wordt al heb ik echt kilo's teveel;-)
    Maar leuk is anders. Kan me voorstellen dat je liever naast de vrouw met sprekende ogen terecht komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier ook kilo's te veel haha, maar ergens is het triest hoor...Die mensen klampen wel altijd sprekers, dominee's, ouderlingen etc aan. Daar praten ze elke dienst weer mee. Maar de "gewone" man/vrouw, neen daar heeft men geen aandacht voor. Ik denk dan altijd aan de gelijkenis waarbij de Heer een maaltijd viert en er mensen zijn die zichzelf zo belangrijk vinden dat ze naast Hem plaatsnemen. Wij hebben altijd al oog gehad voor de zwakkere omdat juist in hen zoveel meer van God te ontdekken is in het leven van alle dag dan in die van menig mens die op de preekstoel staat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is hier in de kerk net zo. Ze willen zich inderdaad belangrijk voelen, ze plaatsen zich boven anderen maar vergeten dat de Heer juist ook de zwakkeren uitkoos.

      Verwijderen
    2. Volkomen waar. De zwakken hebben dit voor op de sterken dat ze beseffen Hem nodig te hebben en Zijn gemeente. De sterken maken vaak het idee bij mij los dat ze het wel zonder de zwakken kunnen.

      Heb het wel meegemaakt dat ik naast iemand kwam te zitten in een kerk die de mijne niet was maar waar we te gast waren en die man wilde mij zelfs geen hand geven maar gromde naar me als een beer met obstipatie. Toen er een lied werd gezongen stak hij wel zijn handen in de lucht naar de Heer. Dat is ook bijzonder hoor!

      Verwijderen
    3. Tja, dat is de arrogantie van de sterkten zeker??
      Nou jaaa, dat is wel helemaal erg dat hij niet eens 'n hand wilde geven!

      Verwijderen
  3. Heel typerend zoiets hè, helaas. Jammer om iedere keer weer tegen meneer Hoogmoed aan te lopen..
    Gelukkig had en heeft Jezus oog voor iedereen en in het bijzondere de 'zwakken'. En dat heeft Hij nog steeds! Daar hou ik mij aan vast.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Hans ik miste je al een beetje maar vakantietijd is een tijd waarin ook jij misschien even vrij neemt van internet en gelijk heb je. Helaas (misschien gelukkig) heb ik weer te veel te melden van mijn blunders, dat ik wel moet blijven schrijven, haha.

      Verwijderen
    2. Ha die Peter. Ja, heb nu officieel vakantie als Blogger ;-) Maar blijf wel blogs lezen hoor. Kan ik toch niet laten. En die van jou zeker :) Weet je, het klinkt depressief, maar eigenlijk heb ik nooit vakantie. Zo voelt het tenminste. Elke dag pijn, vaak ondraaglijk, geeft voor mij het gevoel nooit vakantie te hebben. En ook nooit weekend trouwens. Beetje herkenbaar?

      Verwijderen
  4. we zijn allemaal maar zo klein,als we niet poepen kunnen hebben we allemaal het zelfde probleem,laten we toch a.u.b .gewoon doen dat tijdje dat we hier mogen zijn.en een beetje lief zijn voor elkaar.(helaas komt het overal voor)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Bas. Wilde nog even kwijt dat wij ook graag naast jou en Coby in de hemel willen wonen als de tijd daarvoor is aangebroken. Bedankt voor de gezellige middag.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Helaas zie je dit in veel kerken!
    De vaak onsympathieke, zelfingenomen type's, super vroom natuurlijk, waar ook nog vaak een horde mensen omheen staan.
    Die ook nog denken zó belangrijk te zijn,ik k*ts ervan!(sorry)
    Hoe ouder ik word hoe minder ik ertegen kan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Moet zeggen dat ik ook bijzonder slecht tegen deze houding van mensen kan en er ook een beetje triest van word...

      Verwijderen
  7. Hahaha, vandaar dat jullie naar ons omzien. Ook jullie hebben gezien dat wij bij de zwakken horen. Maar... door onze zwakheid mogen we juist sterk in Hem zijn! Met een knipoog, maar er zit zeker waarheid in, nietwaar? Ach, die mensen die zichzelf altijd zo belangrijk vinden... Laat ze maar, volgens mij hebben ze meer last dan plezier van zichzelf en anderen. Onder onze vrienden dat soort mensen gelukkig niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Amen, amen, amen en vergeet de bbq niet met Johan de Heer en de kids...

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.