dinsdag 3 juli 2012

De fijne kring


“U wilt vast wel op onze kring”, lispelde de dame met de felle ogen en het kort geknipte jongenskopje.”Dan leer je de mensen snel kennen in deze gemeente hoor,” voegde ze er nog aan toe. Er hing iets van druk op de ketel, in de lucht en ik houd niet van druk, al helemaal niet op de ketel. Wat is dat toch met kringen? Laat ik nou eens de knuppel in het christelijke hoenderhok werpen en neem het mij vooral kwalijk.

Een kring is iets wat vanzelf groeit. Natuurlijk kan je een zwikje slachtoffers bij elkaar zoeken en hopen dat het een fijne kring wordt, maar iemand die zo denkt, moet eens kippen gaan houden. Je kan niet ongestraft zomaar een zooitje kippen bij elkaar gooien dat wordt ellende. Wij kunnen leren uit deze kwestie dat je een toompje (noem het kringetje) vanzelf krijgt als je goed kijkt. Sommige dieren vormen spontaan een toom een roedel, een groep een kring. Dat zien wij bij mensen ook. Wij noemen dat een vriendenkring. En dat is nou precies de kring waar ik mijn hele leven al op zit. Ik bid met ze, huil met ze, lach met ze, praat over God met ze, eet met ze en bespreek de dingen van alle dag met ze. Voor mij de ideale kring. Maar nee, dat is niet de bedoeling (aldus de dame met de felle ogen) wij moeten los daarvan leren lijden op een kring van de kerk. Het is goed om ook met anderen om te gaan, aldus haar.

Om kort te gaan, ik ben dood en doodongelukkig op de kring. Heb het jaren geprobeerd en nog altijd heb ik er nachtmerries van. Gezocht, hemel zonder kring….

En nou mag jij zeggen hoe geweldig jij de kring vindt…Wrijf het er maar in! Het ligt aan mij, ik weet het! 

17 opmerkingen:

  1. nou laat ik het nou eens met je eens zijn ,dat gevoel heb ik ook al jaren,jammer mischien,nee hoor echte vrienden moet je koesteren en kan je ook de waarheid zeggen als ze verkeerd bezig zijn,dan ben je pas echte vrienden ,door dik en dun.alles samen delen maar wel op een gezonde manier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echte vrienden kan heel leuk zijn, maar dat is een ander soort kring, zoals je al schreef door dik en dun en op een spontane manier ontstaan. Er zijn heel veel mensen die ik helemaal niet leuk vind. Natuurlijk roepen de "geestelijken" onder ons dan dat je dat dan maar moet leren en dat de Heer ook iedereen even liefhad. Wat een onzin! Nooit gelezen over Johannes: DE APOSTEL DIE JEZUS LIEF HAD?

      Verwijderen
  2. Ik ben het wel en niet met je eens. Met vrienden deel je alles, met gelovigen soms niet, gewoon omdat er geen openheid is.
    Ik heb in het verleden ook vaak zuchtend kringavonden uit zitten zitten. Maar nu ga ik graag naar de kring. Wij hebben fijne kringleiders. Rustig maar wel leidend. Ik hou erg van zingen, dus samen de Heer groot maken, ja ik word er blij van. Samen avondmaal vieren en bidden voor een specifieke nood. Ik zou eerlijk gezegd liever de zondagse dienst missen dan dit. En we beseffen ook dat we zelf verschil kunnen maken. Mee huilen met de wolven of Jezus in het middelpunt zetten. Maar mocht ik mn laatste adem uit blazen, dan liever een goeie vriend aan mn bed, hoor;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh neen voor geen goud wil ik de grote zondagse kring inruilen voor de huiskring. Haha. Aan je bed? Laatste adem! Dat is nou net het kringgevoel wat ik heb. Ik krijg er geen lucht, voel me een soort pop in een spel wat het mijne niet is. Maar logisch dat er ook mensen zijn die dit heerlijk en hemels vinden. Heb het idee dat er voor die groep in de hemel straks een grote huiskring is die nimmer ophoudt te bestaan. Ik ga dan wel vissen of zo. En jullie maar gezellig op de kring.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vorm met Rob en goede vrienden van ons al 18 jaar een 'kring'. We doen samen studie, bidden samen, huilen samen en delen bijna alles met elkaar. Het is een klein kringetje van 4 personen, maar het is ons zoooo dierbaar. We komen niet eens in dezelfde gemeente, maar dat maakt niks uit. Het is een kring en een vriendschap die niet stuk kan.... **verstuurd vanaf m'n Ipad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vriendenkring hoe heerlijk kan zoiets zijn en spontaan...

      Verwijderen
  5. Wat maakt het nou uit of die kring groot is of klein, het is gewoon een deel van de gemeente en met gezelligheid is niks mis,als het maat geen gezwam wordt want daar heb ik ook een hekel aan? Volgens mij ben je bang om op te vallen;)of verlegen...Enne...vissen vind ik ook wel leuk hoor. Kijken wie er als eerste een vangt in de hemelse gewesten? Alleen als er nog water is dan...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben hel verlegen, nou e opvallen doe ik ook niet graag ehh....Laan we maar gaan vissen dan.

      Verwijderen
  6. Ik heb er eigenlijk niets mee. Ben nooit een groepsmens geweest. Hou niet zo van kringen. Op Bijbelkringen wordt nogal eens om de hete brij heen gebreid. Het Evangelie verwordt dan tot zinloze discussies of geestelijke stoerdoenerij. Niks voor mij. Veel te vermoeiend zo'n kring!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grote groepen is ook niet zo mijn ding, ik voel me ongemakkelijk behalve als ik ze toe moet spreken, dan voel ik me wel prettig. Maar zo midden in de massa brand ik gewoon op. Een goed gesprek met een goede vriend, heerlijk. Of we moeten het hebben over een groep waar je vrij in rond kan lopen, dat is voor mij prima. Maar met zn allen in een kring op de stoel is voor mij vreselijk. En dan een kopje thee erbij en een koekje. Sorry niet mijn ding. Typisch Nederlands volgens mij en een beetje verjaardagsgevoel waar ik ook niets mee heb.

      Verwijderen
    2. Tja, zo ervaar ik het ook. Maar goed, ieder zijn ding zullen we maar zeggen. Verjaardagen heb ik ook niets mee.
      Vandaag ondanks mega pijn op t strand van Katwijk geweest. Ben ook niet zo'n zee-mens overigens, haha. Maar het was 10 jaar geleden, voelde me dankbaar als klein kind. Nu waarschijnlijk paar dagen bijslapen van vermoeidheid. Zie foto's op m'n fotolog

      Verwijderen
  7. Ik heb kringen geprobeerd,getrouw met de bijbel in de hand,de huiskring van de vrije babtisten binnen getreden.
    Al snel had men door dat er een grote bijbel onder m,n arm uitstook,deze kon ik beter thuis laten want op huiskring deden ze geen bijbelstudie maar spelletjes wat zingen en een beetje bidden.
    hevig verontwaardigd als ik was heb ik deze avond vol verbazing meegemaakt als 30 plusser ik voelde me een kind op de zondagschool.
    Voor bijbelstudie had je weer een andere avond en ander clubje nodig?????
    Na wat kritische opmerkingen van mijn kant had ik al snel door dat m,n geest van kritiek me het hier wel erg lastig gingen maken.
    Nog een paar kringavonden meegemaakt en uiteindelijk gekozen voor de eenzaamheid hier wil ik geen onderdeel van zijn.
    Wat wel constant aanwezig was was de fundamenten curses van dit instituut ik was nu nog een bezoeker wilde ik lid worden dan moest je kopje onder volgens de regels van de baptisten en konden ze een beroep gaan doen op je tienden enz enz om een uiteindelijk een miljoenen pand in Groningen te verbouwen tot megakerk.
    Een kerk waar iedereen zich thuis voelt behalve kritische soms labiele gelovigen.
    Ik doe niet aan kringen en zeker niet aan de grote massa,de kring waar ik me meestal in begeef,Vader Zoon en Heilige Geest en het woord en een paar vrienden..

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hahahaha hoe herkenbaar, je had de lat te hoog het gaat op de kring meer om christen zijn voor amateurs of zo....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Als huiskring de basis is voor megakerken waarom wordt het woord niet opengedaan.
    Wel allerlei folders voor goede werken en sponsors voor het gebouw,maar niets over de geestelijke opbouw gezonde woorden uit de bijbel genade die opvoed niets nada nopes,Rick Waren was in die tijd erg hot,doel gericht leven ja en daar werden video presentatie,s voor gehouden,gemeente groei ect ect.

    T,is nu nog niet anders,voetballen voor jezus,schilderen voor jezus en een pop concert voor jezus ect ect

    Alles maar dan ook alles om het evangelie aantrekkelijk te maken voor de wereld.
    Nou geloof me het evangelie aantrekkelijker maken dan het is,is gewoon Gods woorden krachteloos maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Och lieve Peter, ik vind onze 'bijbelkring' heerlijk, het is een fijne groep mensen, we trekken nu al bijna 10 jaar samen op, er zijn ook wel wisselingen geweest, dat houdt de boel levend. Ik hou ervan... Maar ik hou ook van de spontaan ontstane kring mensen om me heen waarmee ik ook mijn leven deel. En als jij niet van die geforceerde kerkelijk gevormde kringetjes houdt, dan moet je je daar gewoon lekker en vooral afzijdig van houden. Als je maar niet uit ons kringetje stapt... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik kende het fenomeen 'huiskring' tot voor kort nog niet. We zijn nu in een andere gemeente en daar hebben ze op woensdagavond huiskring. Tot nu toe heb ik mijn ega maar laten gaan, aangezien ik het nog niet zo aandurfde, maar ik denk dat ik aankomende woensdag toch maar eens ga. Na jouw verhaal ben ik erg benieuwd wat ik er van zal vinden.. het lijkt me wel leuk om de mensen op deze manier wat beter te leren kennen. Geke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Veel mensen vinden het heerlijk op de kring dus het is wel grotendeels persoonsgebonden....Een goede tijd toegewenst.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.