donderdag 5 juli 2012

Christelijke House


Ach het speelde al weer zolang geleden dat deze “muziek” de wereld veroverde. Maar om het vorige logje aan te vullen sluit het wel mooi aan, vind ik.
De bijbelshop in Gouda had een christelijke houseparty georganiseerd in de Mammoet. Er kwamen duizenden mensen op af en op het eind van het intense feest met veel gedreun en opzwepende tonen waar de menigte zich op uit kon leven, riep men op om de Heer aan te nemen.
“Er zijn er twintig tot geloof gekomen en hebben de Heer aangenomen,”sprak de organisator. De menigte joelde, zelfs de aanwezige Peter Scheele zei heerlijk uit zijn dak te zijn gegaan die avond.
Ik had mijn bedenkingen en vroeg mij af of het vervangen van de naam van de Satan die door menig housenummer klinkt in de seculiere house, door de naam van de Here Jezus, ergens niet schandalig is? Wordt een bordeel christelijk als we op de kamertjes waar mensen met elkaar seks bedrijven, een bijbel neerleggen?
“Twintig tot geloof gekomen,”hoorde in de stem van de organisator naklinken in mijn oren. Ik vroeg mij op recht af, wat voor soort geloof dat dan was?

10 opmerkingen:

  1. Ongelofelijk, dit snap ik ook totaal niet! Ik vraag me net als jij af welk geloof dat dan mag zijn.

    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weet je dat het een nadeel is als je te veel gezien hebt? ZO ook binnen de kerken. Soms is het niet weten zalig. Gewoon maar je "christelijke" leven leven en verder niets. Maar ja, is dat dan niet een beetje kop in het zand steken? Heb het idee dat wij juist scherp moeten zijn. Enkel nemen mensen je dat niet altijd in dank af. Men wil vaak liever jaknikkers. Mensen met de gezichten dezelfde kant op, zegt men dan. Heb zo het idee dat er een adder onder deze gedachte zit. Als we het allemaal zo eens zijn met elkaar, waar worden we dan nog aan geslepen? Als niemand ooit eens een kanttekening maakt, waar worden we dan nog door gevormd? Maar als al gezegd worden mensen met een mening maar al te vaak als lastig, uit de maat lopend, niet met het gezicht dezelfde kant op kijkende etc, afgedaan als dwarsliggers.

    Tegelijkertijd prijst men de grote dwarsligger Luther de hemel in. Maar als jij een sterke mening hebt ben je enkel een harrewarder. Wat zielig, wat erg.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Christelijk of niet, house kan ik onmogelijk muziek noemen, het is een massa dreunen waar de menigte als een zooitje zombies op heen en weer beweegt. Dit is echt de 'muziek' voor de onbewuste mens, niet nadenken en met de massa meegaan, ik mag toch hopen dat christenen anders zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoorde dat er echte inboorlingen die tot geloof waren gekomen, een tripje naar een westers land kregen, om eens te zien hoe een en ander hier nou ging. Ze vielen van verbazing in verbazing, maar bij het horen van de housemuziek riepen ze in koor:"Aanbidden de blanken ook al de boze geesten met deze dreunmuziek?" "Wij riepen met deze klanken altijd de boze geesten op." Wat moet ik nog zeggen?

      Verwijderen
  4. Door bijbelshop Samma? Vraag me dan ook af wat het geloof van die man voorstelde die dit organiseerde en dacht dat er 20 mensen tot geloof gekomen waren.. Het spijt me, maar wanneer men bv. zegt dat het dak eraf gaat voor Koning Jezùùùs, heb ik direct mijn bedenkingen. We kunnen huppelen en juichen en zingen als we aangeraakt worden door Jezus. Absoluut. Heerlijk, om Hem te aanbidden. Maar dit soort kreten? hmm.
    Scheele, dat was die man die mensen interviewde op straat toch? Op zich goed. Daarna nooit meer iets van die man gehoord.
    Terugkomend op dit blog; vraag me sowieso af of we mensen naar het Evangelie kunnen trekken met populaire kreten en aangelegenheden. Alleen als snel daarop de Inhoud volgt, lijkt me.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Meen dat er van de 20 nieuwe bekeerlingen inmiddels niet een meer over is. Dit is nu precies waar het om gaat. Mensen wordt iets voorgespiegeld wat niet is. De Here Jezus is geen housefan. Hij is niet een soort geluksmachine of een middel om elke dag blij te worden. Dat kan en mag soms onderdeel zijn van de blijde boodschap, maar daarmee zijn slechts de krenten uit de (met respect) christelijke pap gegeten.
      Als we zo nodig toch een slogan uit de bijbel wensen te hanteren, laten we dan gewoon de Heer zelf laten spreken. "Komt tot Mij allen die vermoeid en belast zijn en Ik zal je rust geven." Rust is iets herkenbaars voor hen die tot geloof komen.

      Verwijderen
  5. met deze mammoet achtige dingen heb ik helaas helemaal niets.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Houd je niet van mammoeten Bas? Ze schijnen erg lekker te zijn tussen een wit bolletje. Jij als kok moet dit weten te waarderen, haha.

      Verwijderen
  6. Tja pas konden de ouderen oordoppen ophalen ivm de jeugddienst, nou dat gaat mij ook te ver hoor;)dan ga ik liever in de natuur luisteren naar alle vogels;)of wat denk je van met je ogen dicht zitten en luisteren naar het gebeuk van de golven...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Precies de spijker op de kop. Ouderen die oordoppen in moeten om de dienst te beleven. Hier gaat men dus de grens over tussen de jongeren voldoende ruimte geven om ze in de kerk te houden. Triest, heel triest! Als hetgeen je wil beleven en ten gehore brengen niet op normaal niveau kan, dan hoort het in een kerk niet thuis en strekt het al helemaal niet tot eer van Hem, die niemand uitsluit of oordoppen aanbiedt om erbij te kunnen zijn. Hij was het juist die ons het ware horen heeft bijgebracht... WALGELIJK!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.