woensdag 18 juli 2012

Bent u dan ook christen?


Ik zwierf wat rond tussen de vele kraampjes die het stadsplein van Gouda staan. Toen ik voldoende bevoorraad was stiefelde ik nog even door de lange winkelstraat en mijn oogbollen ontwaarden een kraampje waarop karig evangelisatiemateriaal lag en enkele verregende bijbels. Ik knikte vriendelijk naar de jongen  bij de kraam maar kon aan zijn ogen zien dat hij aan mij als outlaw in had geschat.

Op de terugweg toen ik er weer langs moest lopen, zag ik de jongman traktaten uitdelen, maar mij sloeg hij over en snoof eens als een briesend paard in de lucht. Toen ik een praatje met hem aanknoopte zag ik hoe hij me weer van top tot teen stond op te nemen en hoe zijn grijze cellen op volle toeren leken te draaien.”Bent u ook christen?”,  was de eerste vraag die hij lanceerde… 

Wat kan je op zulk een moment anders dan wat schaapachtig beamen dat het toch heus waar is. “Maar in welke kerk komt u dan?” Ik mompelde iets over hervormd. “Oh “die” kerk”, was zijn antwoord. Ja., ja! Maar bent u bekeerd? Ik voelde wat haartjes overeind gaan staan maar kon me inhouden en zei van ja. “Maar bent u ook vervuld met de geest?”. Kreeg de vreemde aandrang de beste jongen een klein knietje in het kruis te plaatsen maar mompelde nog iets dat klonk als jazeker. Maar spreekt u dan ook in tongen?” Pas toen legde ik hem achterover tussen de kramen en kon met moeite de neiging onderdrukken hem een van zijn stoffige bijbels in het keelgat te drukken onder het uitroepen van:’Zo Gods woord zit er in!” Dit is geen evangeliseren dit is examineren!

Laten we elkaar de ruimte geven. Ook al komen we binnen andere muren tezamen om de dienst op zondag te beleven! Zelfs al heb je een ongelovige partner, wees zeer zuinig op haar/hem, want met het evangelie kunnen we ook veel stuk maken en dat kan nimmer de bedoeling geweest zijn…

21 opmerkingen:

  1. Het is toch van de pot gerukt zeg!! Waar haalt hij het lef vandaan vraag ik me af??
    Sowieso al die vragen doen er niet eens toe, heeft ie eigenlijk niks mee te maken. Maar die laatste vraag over spreken in tongen vind ik echt raar. Alsof iedereen die vervuld is met de geest in tongen spreekt. Heb je nog gevraagd of ie zelf nog hulp nodig heeft om een wat waardiger christen te zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha ik wilde hem wel achterover op de kraam laten z zakken maar ben maar weggegaan. Vurige "christenen" kunnen soms heel vervelend zijn. Hij zal het wel goed bedoelen maar ik kom er niet dichter van tot God, erger nog, het stoot mij af als mensen zo doen...

    Nu eerst een cake bakken, met rozijnen en amandelen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zou mij ook afstoten ja als iemand zo zou doen.

      Oooh, lekker...zelfgebakken cake! Stuur je ff een stukje op? ;-)

      Verwijderen
    2. Ja is eigenlijk meer een kruidkoek. ZO makelij van homemade in een pakje van de C 1000. Even wat water erbij en roeren en dan een half ons vers gebakken amandelen en een handje rozijnen en hup een uurtje in de oven en klaar. Nu zo het eten koken heb voor mijzelf een loempia (bij de toko wezen halen) wat gebakken ei en kipfilet en wat mie. Mijn vrouw houdt er niet zo van die heeft liever Hollands eten dus ik heb voor haar een kipfiletje, aardappelen en wat broccoli. Ik houdt niet zo van kool je gaat er zo van ehhh dampen.
      Ik zag een stukje van een vrouw die niet meer kon stoppen met winden laten. Vreselijk!

      Om het te vinden moet je maar eens: ik kan niet stoppen met winden laten.
      Intypen op youtube. Als je denkt dat je het zwaaar bent moet je dat eens zien....

      Verwijderen
    3. Homemade is idd handig en snel klaar.Ik maak zoiets niet vaak want gebruik eigenlijk nooit suiker en chemische toevoegingen. Wordt ik heel snel depri van.
      Lekker 'n loempia! Met open ruggetje of dat niet? (opengesneden met vlees gevuld bedoel ik) Eet smakelijk dan zo. Wat lief dat je voor je vrouw ook nog wat kookt dan..haha. Mijn man staat nu zijn nasi te maken en is voor mij alvast 'n gehaktbal aan het fabriceren. Ik eet momenteel alleen groenten met vlees. Geen aardappelen, rijst o.i.d.

      Verwijderen
    4. Oh ja..ik ga zo na het eten ff googlen..was ik vergeten te zeggen.

      Verwijderen
    5. Heb ik ook ik word driftig van te veel toevoegingen. Met Knorr thuis menu was het echt erg. Nu zit er minder troep in en durf ik het wel aan. Maar wat je zegt, er zit heel veel rommel in ons eten en beter is zelf maken, zonder meer. Maar had geen zin het zelf te doen en de chinees staat bekend om zijn vele smaakversterkers dus eigenlijk niet slim..

      Verwijderen
    6. Nee nou ja, ik eet ook af en toe wel iets wat niet echt goed is. Maar heel soms chinees eten vind ik wel lekker hoor dus... Oh, dus dat herken je wel dan die last van al die troep.

      Verwijderen
  3. Heb zoiets wel eens meegemaakt bij de uitgang van een Evangelische gemeente. De man was zo vol vuur, dat hij mijn kleine sputterende lucifertje niet kon zien of horen. Het is dat heel moeilijk om je in te houden. Ik heb hem wel een beetje de les gelezen, maar dat is lastig. Voor je het weet sta je te kijven over het evangelie, en dat zijn in ieder geval niet de juiste 'tongen'.
    Irene

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha mooi verwoord Irene, niet de juiste tongen. Ik heb dit soort gesprekken veel gehad. In de Pinkster is men vaak vol vuur maar de kennis en wijsheid is wat achtergebleven bij sommige mensen. Dat is niet zo erg als ze het maar leren op den duur. Helaas worden niet alle mensen bij het ouder worden wijs. Sommige worden enkel ouder...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Sjonge jonge jonge jonge.. Ik blijf dit triest vinden. Typisch gevalletje van de flinke scheuren in het Lichaam van Christus. De Broeder of Zuster zo snel mogelijk in een hokje plaatsen. Waarom direct die 'vervulling met de HG' en het 'spreken in tongen'? Als we elkaar ìn Jezus als HET Lichaam mogen ontmoeten, doen zulke vragen er totaal niet toe. Waarschijnlijk is de beste jongen op latere leeftijd of recent tot bekering gekomen en een beetje overenthousiast? Geloven en bekering doen we een leven lag over, meen ik. Met vallen en opstaan, en die vallen vormen ons meer dan welke 'blarabararabla' dan ook.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. e 'blarabararabla ehhhe even vertalen: is volgens mij: gij zult niet oordelen over andere christenen ook niet over hen die niet in tongen spreken. Haha. Nog een geluk dat men het niet vertaald heeft met:"de gave van tongzoenen." Dan kon je elke zondag weer je tandenborstel mee de kerk in nemen...

      Verwijderen
  6. Jezus zegt: "Kom zoals je bent".

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hij bedoelde het vast goed maar misschien moet hij inderdaad wat voorzichtiger zijn zeker ook tegen mensen die nog geen christen zijn. Dat was weer een leerpunt ook voor jezelf hoe het NIET moet :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is ook zo z bedoelen het goed, maar ja, ik zou zeggen dat zo iemand eigenlijk nog niet rijp is om te evangeliseren. Eerst maar eens een beetje zelfkennis zien op te bouwen...

      Verwijderen
  8. Het is wel typisch een voorbeeld hoe wij mensen denken (ik vind het niet kunnen hoor, dat voorop gesteld). Bij veel mensen is wel vaak het idee aanwezig dat je aan de buitenkant af kunt lezen of iemand Christen is of niet. Het typisch hokjes denken. Naar alle waarschijnlijkheid heb je er 'stoer' uitgezien, waarbij het uiterlijk niet voldeed aan het (voor-)oordeel die de jongen van een goede Christen had. Het is maar goed dat God in onze harten kan kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Co

      Mee eens, wij moeten heel goed oppassen want alleen Hij ziet de harten aan...

      Verwijderen
  9. Vandaag ga ik naar de braderie hier in onze woonplaats.
    Wil ff kijken bij de christelijke stand.
    Hopelijk hoef ik niet iemand de bijbel in het keelgat te drukken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha neem een statenvertaling met koperbeslag, dat blijft zo lekker hangen. Wij gaan zo ook even naar de rommelmarkt.

      Verwijderen
    2. Hahaha, die heb ik helaas niet dus dat gaat niet lukken!
      Veel plezier dan maar, neem niet teveel rommel mee naar huis.

      Verwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.