vrijdag 22 juni 2012

Zingend tongzoenen


Goed zondags in de kerk draaien we geestelijk op onze hoogste tandwielen maar het gaat er ten diepste om wat we in de dagen die erna komen doen, dacht ik.
Bij veel mensen heb ik (en tot mijn schaamte ook wel bij mijzelf) het zogenaamde “007-gevoel”.
Laat het mij uitleggen. Is het je wel eens opgevallen dat mensen in de films nooit eens naar de wc moeten? Het lijkt wel alsof men dit aspect van het leven heeft geschrapt uit ons menszijn. Nooit wordt er eens een lekkere bruine jongen in de daarvoor bestemde pot gemikt! Mensen in de film doen dingen die jij en ik eigenlijk nooit doen en wat men in de film nooit doen, dat doen wij de hele dag (naar de wc gaan). Een ander voorbeeld: laten we maar bij 007 James Bond blijven die na een zalige nachtrust ontwaakt en  heftig aan het kussen (lees tongzoenen) gaat in al zijn films. Nou weet ik niet of de geur uit je mond die in de morgen terecht wordt bezongen als:”van de geur uit je mond krult de vloerbedekking van de grond,” ook bij jullie zo “fris” is, maar ik zou er in ieder geval geen tongzoen aan willen wagen. Neen eerst eten, poetsen, gorgelen en dan misschien… Wat ik maar zeggen wil is dat ons leven als kinderen Gods misschien wel eens lijkt op de film. Zeker als we zingen. Hoorde ooit een mens zeggen:”christenen liegen het meest als ze zingen,” en hoe waar is dit? We zingen (zeggen) dingen die verwacht worden dat we ze zingen/zeggen, maar zijn we wel echt? Hoe echt ben jij als het om geloof gaat?

11 opmerkingen:

  1. Mee eens hoor, ik denk ook wel es als er liederen voorbijkomen als :step in the cloud, of ik geef mn hart over aan U(en dat 50x),-ik heb er niets mee- en dan zing ik toch mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is ook een hele stap om dat hartje van jouw mee te nemen de wolken in. Haha. Burp sorry melig hier komt door die verdraaide stekkers van je.

      Verwijderen
  2. In die 007 films hangt trouwens altijd een muggenstekker boven het bed,hey;))

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is gewoon zo dat wat we in onze Geestelijke hoogtepunten beleven, zeggen of zingen, vaak in de dagelijkse praktijk van het leven weer vèr weg is... Daarom denk ik dat wij het zo hard nodig hebben om iedere dag opnieuw Geboren te worden.. Dat is niet één moment in je leven en het restant is gegarandeerd ofzo.
    Nee, iedere nieuwe dag is een nieuwe stap in geloof. En er zijn dagen dat we hopeloos falen.. Soms weken..
    Daarom heeft God de Vader Genade uitgevonden. Zonder Zijn Genade zijn we toch nergens? We moeten dagelijks grìjpen naar die Genade...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook mijn ervaring Hans. Oke heel soms is mijn hart wel heel erg bij het zingen betrokken maar lang niet bij al de liederen. Ik stoot mij ook vaak aan de wijze waarop de gevestigde orde de liederen in een soort begrafenismars gezet heeft. Maar los daar nog van herken ik me meer in de woorden: er zijn dagen dat wij hopeloos falen dan in dat opgesmukte pinkstergezwam over van overwinning tot overwinning gaan. Dan denk ik:"welterusten en koop eens een spiegel."

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dìe spiegel hebben velen hard nodig inderdaad!
      De beste spiegel is ons eigen hart..

      Verwijderen
  5. het meeste wat gezongen word gaat op de automatische piloot,zonder na te denken.als we er bij na gaan denken zullen we helaas niet altijd mee zingen,mijn vader zij altijd,jongens doe gewoon maar blijf wel eerlijk en doorzichtig de zondag duurt zeven dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben weer thuis hoor en wij gaan altijd voor het zingen de kerk al uit!

      Verwijderen
    2. Fijne vakantie gehad? En nog eens wat, je bent een smeerpijp Jack...

      Verwijderen
  6. Ik huichel niet, maar ik zing nooit op de automatische piloot.
    En houd bij heel wat liederen of regels in liederen mijn mond.
    Bijvoorbeeld in een lied waarbij er een zin komt:"en ik voel mij verward" dan denk ik altijd ik voel me helemaal niet verward en zing dat dus niet mee. Of het lied:"ik wil heel dicht bij U zijn, als een kind bij de vader op schoot.Die vergelijking is voor mij te pijnlijk, dus ik zing niet mee.
    Doe ik me dan nooit anders voor dan ik ben...natuurlijk wel, maar niet bij het zingen!
    Groetjes, Riah

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.