zondag 10 juni 2012

Visioenen van de hemel


Hoeveel boeken er al volgeschreven zijn betreffende dit onderwerp weet ik niet, maar het zijn er zonder twijfel erg veel. Doodservaringen. Mensen sterven en getuigen van een groot licht, engelen, de Heer zelf en bovenal een plaats die zo hemels is, dat zij altijd met een kater ontwaken als een of andere arts hen toch weer tot leven mag brengen.
Het gekke is, als je die boeken leest, dat 90% ongelovige mensen zijn, die ondanks hun afwijzende houding naar Christus toch naar de hemel blijken te zijn gegaan, hetgeen te denken geeft. Zelden hoor of lees je over een (noem het) helervaring.
Marie K Baxter heeft wel een heel boek volgeturft over het gaan naar de hel, compleet met de meest gruwelijke helse ervaringen. Demonen, de satan zelf, veel vuur en lijden. Echt een boek om voor het slapen gaan mee weg te soezen dus het ligt naast mijn bed, want ik lees graag eerst iets, alvorens ik er een redelijke beoordeling over wens uit te spreken. Ik zelf droomde ooit over de hel en toen ik dat de andere morgen vertelde op mijn werk, vroeg mijn werkgever hoe de hel er uit zag. Ik kon daarin kort zijn. "De hel ziet eruit als de werkplaats waar ik mijn dagen slijt," riep ik jolig. Hij nam het me niet in dank af. Even serieus nu.
Ik voor mijzelf twijfel ernstig aan dergelijke ervaringen en vraag mij af of er christenen zijn die wel waarde hechten aan dergelijke en hoe ze dan toch verklaren dat puur ongelovigen toch een hemelervaring hebben?

7 opmerkingen:

  1. Heb er doorgaans zwaar moeite mee, die verhalen over hemelervaringen. Doodsangst geeft immers absurd veel adrenaline..
    Verhaal van die Australiër (Ian McCormack) vind ik zeer indrukwekkend en lijkt mij op Waarheid berust. Maar twijfels blijven ook. Zie: http://www.aglimpseofeternity.org/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beetje rustig op weblogland. Heb zelf ook het maandaggevoel. Gek maar die dag moet ik altijd even achter de rug hebben alvorens ik weer op gang kan komen. Een traan gelaten daarnet bij de Polar Express, een kinderfilm. Tis raar maar die emotioneren mij veel meer dan de volwassen films. Ik zal eens googlen op die naam en de link zo even bekijken Hans waarvoor dank.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben ook een poosje met dat soort dingen beziggeweest, en wist ook niet meer wat ik nu geloven moest. Ik sprak toen een keer met een man van de Jehovahs getuigen en die zei dat je het eigenlijk moest zien als een soort 'trip' die die mensen in hun hoofd maken. Wel frappant dan dat zoveel mensen dezelfde 'trip' maken, want je hoort toch vaak eenzelfde soort verhalen. De waarheid zullen we wel nooit weten, want uiteindelijk was geen van de mensen met zulke ervaringen echt dood. Uiteindelijk heb ik het maar opgegeven (was een poosje vrij fanatiek bezig met het leven na de dood), en ik weet nog steeds niet wat ik ervan denken moet... groetjes, Geke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Herkenbaar dat zoeken en bezig zijn met zulke boeken en info. Er schuilt dacht ik ook geen kwaad in, het is het tasten van de mens naar het onzekere. Onzeker in die zin van: wat komt er dan en hoe zal dat zijn. De bijbel is daar eigenlijk een gesloten boek in vind ik. Er komen meer vragen dan antwoorden los als je de karige info over het hiernamaals leest. Het is blijkbaar zo totaal anders dan ons aardse leven, dat de Heer het goed heeft gedacht er weinig over te vertellen. Een ding is zeker, er wordt wijn gedronken.

      Verwijderen
  4. Kinderfilms kunnen steengoed zijn ja. Het was vandaag meer een film- dan schrijfdag. Druilerig, veel regen hiero. Chagrijnig eigenlijk. Koelkast leeg gegeten, vervelend, geen inspiraties...
    Die film a Glimpse of Eternity heeft een indrukwekkend einde vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oke goede tip Hans ga ik meteen even op gogelen. Niet fit hier en weinig inspiratie om een vers logje te maken. Misschien later weer of morgen. Ik heb ook wel eens een paar dagen dat het dus echt niet lukt.

      Verwijderen
  5. Ik heb die film (a glimpse of eternity) ook gezien en vond het ook erg indrukwekkend. misschien dat sommige verhalen wat overdreven worden, waardoor de 'echte' verhalen weer 'onecht' lijken? Er is zo ook een verhaal van een jongetje die claimt in de hemel te zijn geweest toen hij 'bijna' dood was, en bovendien wist hij dingen te benoemen die hij nooit had kunnen weten. Ik zou het graag willen geloven eigenlijk, maar aan de andere staat onze toekomstige thuis ook wel beschreven in de bijbel, in openbaring toch? Maar hoe 'ongelovigen' nou in de hemel kunnen zijn geweest..? Tja, misschien om hun leven te beteren in een tweede kans..?

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.