donderdag 14 juni 2012

Verliefdheid


Veel christenen met wie ik sprak doen er in mijn beleving wat zweverig over. Misschien vergis ik me. Verliefdheid en “de ware” vinden. Bestaat zoiets? Ik bedoel dat God je de ware aanwijst? Ik twijfel hier ernstig aan als ik eerlijk ben. Ik spreek voor de mannen als ik zeg dat verliefdheid voortkomt uit wat wij voor ogen hebben. Is het een mooi meisje. Voor mij voert daarbij de boventoon het gezicht. Dat is waar men (dacht ik) als man op valt. Al het andere komt vaak pas later, zoals figuur en wat eigenlijk het belangrijkste is, het innerlijk. Verliefd worden gebeurt vaak in één oogopslag. Liefde zit ingewikkelder in elkaar en heeft ten diepste wel verbanden met verliefdheid maar is niet inwisselbaar omdat liefde een gevende vorm is en verliefdheid eigenlijk meer naar een nemende vorm zal neigen als wij haar voeden. Je ziet iemand en wilt die aan je binden omdat je haar/hem zo leuk vindt om te zien.
Even een schokkende openbaring: Worden gehuwde mensen ook wel eens verliefd? Als ik voor mijzelf mag spreken moet ik zeggen: bijna dagelijks! Ik heb een groot hart u merkt het al. Ik vind heel veel vrouwen mooi en aantrekkelijk, maar zal er alles aan doen om hen niet te gaan begeren. Ik ben zo trouw als een hond, maar wil niet beweren dat daarmee de magie van verliefdheid over is. Misschien is de noemer "verliefd" in deze een te zware, maar iemand erg aantrekkelijk vinden, zit er toch al redelijk in de buurt. Waar het om ging in dit stukje (voor mij) is, bestaat er zoiets als die ene vrouw/man die God ons schenkt of is het binnen de liefde meer de kunst van: niet die ene proberen te vinden, maar voor elkaar die ene te zijn?

15 opmerkingen:

  1. ik zag een keer een show van Jochem Meijer en die zei: "toen ik dat meisje zag dacht ik gelijk:wat een mooi karakter" heeft ze;), natuurlijk ga je in eerste instantie af op uiterlijk, pas als je iemand kent wordt iemand mooier of lelijker. Ik had vroeger een vriendin, zijn zag er goed uit maar naarmate ik haar karakter ging kennen vond ik haar steeds minder mooi, uiteindelijk is dat toch wat telt,het binnenste; die laatste zin heb je overigens mooi verwoord

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ontmoette Jan op een feestje en ik ergerde me naar aan hem. Zat me continu op de kast te jagen;), en morgen al weer 12,5 jaar getrouwd. Ik denk dat ik aangetrokken werd door zijn humor;)en nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. "pas als je iemand kent wordt iemand mooier of lelijker"
    Een ronduit prachtige waarheid waar men even overna kan denken want er zit zoveel leerzaams in...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk dat ik op je laatste beide vragen ja ga zeggen. Ik heb mijn man leren kennen toen wij een paar maanden lang brieven schreven naar elkaar voordat we een relatie met elkaar kregen. ja, we waren verliefd, en onze prille relatie werd meteen al zwaar beproeft door het rouwverwerkingsproces omdat 6 mnd eerder zijn toenmalige vriendin in zijn armen was overleden na een ongeval. Dus ik zeg op je beide vragen volmondig JA. Ik ben ervan overtuigd dat God mensen bij elkaar brengt, mits je het wel samen met God doet! en natuurlijk is er ook de natuurlijke kracht waardoor mensen zich tot elkaar aangetrokken voelen en een relatie beginnen:)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat zeg je mooi: voor elkaar die ene zijn. Op elkaar gefocust blijven is de enige manier om het goed te houden, zonder indringers, denk ik. Zodra je een ander wat teveel aandacht geeft, wordt het gevaarlijk, is mijn ervaring.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik denk dat het heel verschillend is, bij ons was het echt! Dat God ons aan elkaar heeft geschonken. Dat duurt te lang om daar nu over uit te weiden. Maar het resultaat mag er wezen. Al bijna zeventien jaar gelukkig getrouwd en steeds verliefder geworden. Meer diepgang en meer een eenheid. Het bestaat dus wel.
    Ik ken meer voorbeelden en die huwelijken zijn echt geweldig. ( die ik ken dan hè ) maar ik geloof ook dat het anders kan en je net zo gelukkig bent/wordt. Een tijd terug vond ik de site wareliefdewacht.nl
    Veel wat daar op staat is zo herkenbaar. Helaas is de site wat vermagerd.

    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Peter in de bouwkeet zeiden ze: ‘je moet je pik niet achterna lopen’. Sory hoor maar ik denk dat jij dat doet. Er is een groot verschil tussen seksualiteit en verliefdheid. Er is ook een verschil tussen mannen en vrouwen. Bij mannen komt bijna altijd eerst de seks kijken en dat moeten mannen beheersen. Als je dat niet doet denk je dat het verliefdheid is en dat is goed fout. Het is dus geen dagelijkse verliefdheid, die noemer is helemaal fout het is seks. De ene vrouw die God jouw geschonken heeft is Paula en voor mij Dilia en voor al die andere vrouwen moet wij onze hoofd omdraaien en niet met onze seks blik kijken. Als we dat wel doen gaat het van kwaad tot erger, kijk maar in de wereld, daar gebeurd dat heel veel omdat er geen verschil gemaakt wordt tussen seksualiteit en verliefdheid.
    Oké, succes met de mannelijk strijd en je zult bemerken als je mijn raad opvolgt er hoegenaamd geen mooie seksuele vrouwen meer zijn.
    Groeten van Jan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jan, jan rustig nou, er is niemand die het hier over seks heeft enkel jij komt daar weer mee aan. Waarom moet liefde en verliefdheid nou altijd met de dooddoener seks worden overschaduwd? Wat dan als je vrouw een ongeluk krijgt en je geen seks meer hebben kan? Is er dan geen verliefdheid meer?
      Ik vind je reactie tamelijk aanmatigend en veroordelend en zou het op prijs stellen de zaken wat te nuanceren, want omdat jij verliefdheid direct met seks identificeert, wil dat nog niet zeggen dat ieder christen dat zo beleeft. Misschien moet je wat minder eieren eten.

      Ik was vorige week hopeloos verliefd op een vrouw. Ik zeg het eerlijk. Ze is lang, slank, heeft lang haar en zit bij ons in de kerk en oh ja, ze is ver over de 80 jaar. Ik wil geheel geen seks met haar, ik vind haar als mens gewoon mooi, lief, lieflijk om te zien en mee te praten. Dat jij daar direct van wilt maken dat ik met haar naar bed wil, vind ik onvoorstelbaar bot. Zo de waard is vertrouwd hij zijn gasten…
      Om met je eigen woorden af te sluiten, er is een groot verschil tussen seksualiteit en verliefdheid. Verliefd kan ik ook zijn op een oude harley en heus, ik ga er echt niet mee naar bed.

      Verwijderen
    2. P.s wat begeerte betreft, weet ik ook hoe dat voelt en hoe onwijs moeilijk het kan zijn je hoofd om te draaien. Ik heb me altijd afgevraagd hoe het komt dat jij zo'n dikke nek hebt, nu snap ik het. Het komt van dat de hele dag maar draaien en draaien. Sorry Jan laten we er maar even om lachen want ook in jouw verhaal zit een kei van een waarheid, dat moeten wij wel voor ogen houden.

      Verwijderen
  8. Er zijn ook mannen die beweren nooit een andere vrouw te zien dan hun eigen. Daar geloof ik geen bliksem van als ik eerlijk ben. In elke man is het een slagveld van gevoelens, jachtinstinct, adrealine en testosteron. Ga er maar aanstaan met je kale kop.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zondermeer waar Jack. Een man is een jager. Hij moet altijd vechten tegen wat hij ziet. Daarom is de man maagdelijk in zijn ogen en heeft hij geen maagdenvlies in het lichaam. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook in de zomer als ik in de stad loop en al die korte rokjes met lange benen zie gaan, even diep moet zuchten en mij om moet draaien. Dat is de lust, ik weet het. Maar verliefdheid is voor mij veel eerlijker, veel lieflijker. Het is simpelweg iemand of iets erg mooi/ lief/ schoon etc vinden, juist zonder het te bezoedelen met de vaak ontnuchterende seks.

      Ik besef dat er bij sommigen enige verwarring ontstaat omdat men verliefdheid direct op een hoop veegt met van alles willen op het gebied van de lust. Beetje jammer is dat, hoewel te begrijpen, zolang een man het zegt, omdat de meeste mannen met hun kortste eindje denken en dat is niet ver.

      Over dat maagdenvlies is veel te zeggen. Ik denk aan het voorhangsel dat scheurde toen de Man zich voor eeuwig bond aan Zijn bruid. De toegang tot een vruchtbaar leven is vrij en wij als bruid mogen sporen/ vruchten dragen van datgene waarbij niet als bij een normale bevruchting bloed vloeide bij de vrouw, maar bij de Man. Het geheimenis van dit is zeer groot. Zelfs bij de geboorte hoort eerst het Hoofd (de Man) te komen en pas daarna Zijn lichaam. Hij verwekte onszelf, maar ook wij mogen de vruchten van de Geest dragen. Wie in het vruchtwater een beeld van de Geest Gods ziet die ons omhult, ziet het juist.

      In alles is Gods hand te zien voor hen die de Meester kennen.

      Verwijderen
  9. Wat liefde betreft ligt een en ander niet zo simpel als wij vaak menen te moeten zeggen. Een vrouw aantrekkelijk vinden is op zich niets mis mee. Wat is liefde anders dan die ene vrouw die je het jawoord schonk, boven al die anderen te stellen! Onze natuurlijke drift zit ons vaak in de weg, geef ik eerlijk toe. Daar zal de ene man meer last van hebben dan de ander. Ik meen dat er twee dingen gruwelijk door elkaar worden gesmeten die wel eens waar in elkanders verlengde kunnen liggen, maar dat behoeft niet. Ik was na het lezen van het boek Joni verliefd op haar eerlijkheid en karakter, zonder met haar de koffer in de willen duiken. Er zijn veel vormen van verliefdheid en ik meen dat daar de verschillen van mening uit voortkomen. Ik was ook verliefd op Majoor Bosshardt toen ik haar boeken las en ook die zag ik in bed niet zitten. Bestaat er verliefdheid zonder seks? Ik denk het wel. Toen ik als kind verliefd was op mijn kleuterjuf was het puur en eerlijk. Ik wist niet eens wat seks was. Nu ik een oude man ben geworden moet ik oppassen omdat de seks een rol speelt binnen mijn persoon. Kan ik dol op iemand zijn zonder aan seks te denken? Ik meen van wel, maar de eerlijkheid doet mij zeggen dat zoiets niet altijd opgaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jij op Bosshard, oude viespeuk! Zeker vanwege die collectebus?

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.