woensdag 13 juni 2012

Paaltje hangen


“Zullen we even gaan paaltje hangen Peet,” vroeg Jopie mijn makkertje toen ik nog op kinderbenen stond. Zijn eeuwige snottebel hing onder zijn mopsneus en we sloften samen door de modderige poort om bij Jopie op het achterplaatsje te komen.
Daar stond een metalen constructie die gebezigd werd om vloerkleden over uit te hangen en met de mattenklopper een beurt te geven. Een in onbruik geraakte huishoudelijke taak. Jopie en ik gingen dan aan onze handen een tijdje aan de horizontale buis hangen en waren zielsgelukkig. Wij hadden geen computerspellen en zeker geen mobieltje, maar waren intens tevreden met wat wij hadden. Een middagje paaltje hangen, hoe gaarne zou ik dat nog een doen, hand in hand met de kinderlijke gedachte dat het leven een speeltuin is.
Tevredenheid is het woord dat mij in gedachten schoot, toen deze herinnering opborrelde.
Een woord dat zestien maal voorkomt in de bijbel en dat je zo weinig meer hoort om ons heen. Ik wil nu niet zeuren over onze vakanties, carrière en meer van deze zaken, maar vraag mij af of wij tevreden zijn met wie we in Christus mogen zijn? We horen vaak dat wij te kort schieten en dat we in actie moeten komen met onze gaven en talenten en daar zit veel in, maar laten wij ook niet uit het oog verliezen dat we ook tevreden mogen zijn.
Hoe tevreden ben jij eigenlijk?

7 opmerkingen:

  1. De onbezorgde kinderjaren. Wie kijkt er niet met weemoed op terug? Ik wel!
    Heb. 13:5-> "..weest tevreden met wat gij hebt."
    Een dankbaar mens is een tevreden mens. Helaas behoren dankbare mensen steeds meer tot een uitstervend ras...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Net terug uit de polder waar ik heerlijk van de stilte heb genoten want de meeste zaten voor de tv met een oranjeshirt aan. Haha. Ik was tevreden over voetbal. Ga zo door jongens. Ik ben zelf ook (dacht ik) tevreden.

      Verwijderen
  2. Mooie overdenking Peter. Ik ben 100% tevreden, echt waar. Maar ik wwet ook wat er in de Bijbel staat over die gast die z'n ene talent begroef... gaat mij dus niet gebeuren hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Blijft lastig v voor mensen die hun talenten niet durven gebruiken voor God. Weet je, ik denk dat heel veel voorgangers later op hun falie krijgen omdat ze te veel kerkje hebben gespeeld en niet de schapen de ruimte hebben gegeven, bij de hand hebben genomen en geholpen om die talenten te ontwikkelen. Ik ben zo bang dat wat wij er zondags van hebben gemaakt, niet helemaal de bedoeling was.

      Verwijderen
  3. Ja, zo'n metalen paal hadden wij vroeger ook in de tuin en daar ging ik ook graag aan hangen met m'n vriendinnen en koprollen maken!! Leuk, die herinnering!
    Hoe tevreden ben ik? Dat wisselt wel eens....ik probeer tevreden te zijn met wie ik ben en met het leven dat ik heb, maar soms vind ik dat moeilijk. Als ik echter bedenk hoeveel Jezus voor mij heeft opgegeven, alles namelijk, dan ben ik dankbaar tevreden en dat is dan nog zeer zacht uitgedrukt....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dus ergens ben jij ook een paalhanger Jose? Wist het wel, wist het wel en ik denk dat wij in de hemel een eigen paaltje krijgen om lekker aan te zwieren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een enkele keer wil ik nog weleens aan de balken in de garage hangen, gewoon voor de lol. voor ik ziek werd deed ik dat geregeld want het was goed voor mijn rug, alle wervels effe lekker op de plaats hangen. Ik was toen ook zeer tevreden we hadden ons natje en droogje en veel vrijheid. Nu ben ik veel beperkter in alles, maar al met al toch ook wel weer tevreden,
    maar anders.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.