maandag 25 juni 2012

Max Havelaar koffie fair trade


Max Havelaar koffie fair trade. Nou ja, dat was vroeger zo, nu koopt Havelaar (Elzevier) zijn koffie ook gewoon van boeren die hun arbeiders slecht behandelen en is er dus van fair trade geen sprake meer. En toch verkoopt meneer Max zijn dure koffie nog altijd onder dat logo.

Slankie smeerkaas (goed bezig) minder vet, ach volgens de consumentenbeoordeling zit er ook geen enkele vitamine meer in dus dat “goed bezig” kunnen ze wel inslikken.

Goede start witbrood (Unilever) suggereert dat er net zoveel vezels inzitten als in volkoren brood maar uit onderzoek blijkt er geen enkele natuurlijke vezel in te zitten.

Fruit en co van Hero met zelfverzonnen niet bestaande zogenaamde bividovezels.

100% thee van Zonnatura (avondmelange) blijkt achteraf ook een mythe als er 90% suiker in blijkt te zitten.

In de biologische supermarkt blijkt na onderzoek van de voedselwaakhond ook heel veel in het geheel niet biologisch, maar wordt wel duur betaald.

Er zijn zelfs al brandstoffen die als “beter voor het milieu” worden verkocht (blijken vaak schadelijk voor de motor) en ook hier wordt een beroep gedaan voor ons gevoel voor milieu en verantwoordelijkheid en ethiek..

Helaas is het in heel veel gevallen pure misleiding en bedriegerij.

Fair trade, wat moeten wij ermee?

26 opmerkingen:

  1. Ach ja, reclame is niet veel meer dan bedriegerij. De mens wordt een vals beeld gegeven. Alles wordt overdreven en scheef belicht.
    We kunnen het beste gewoon in de spiegel kijken en naar Gods bedoeling proberen te leven; Gezond eten en slapen. Een soepje met ingrediënten uit de eigen moestuin en een glaasje uit eigen stokerij ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij eten hier sinds de uitzending van Keuringsdienst van Waarde een aantal jaren terug, alleen nog maar Fair Trade chocolade. Dit is vrij prijzig maar we willen hierin een bewuste keuze maken omdat er veel slavenarbeid bij 'gewone' chocola komt kijken. We zouden het nog veel verder kunnen doortrekken in ons eetpatroon denk ik, ook bij ons,maar ja...het moet nog wel betaalbaar blijven voor ons (grote) gezin.
    Ik denk dat het wel goed is om je ervan bewust te zijn waar producten vandaan komen en hoe ze gemaakt/verkregen zijn. Net als met onze vleesconsumptie zijn we hierin soms te onnadenkend, denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. negeren, al die kant en klare meuk mag ik toch niet meer,te veel zout, en het spul dat ik koop is, voor zover mogelijk, biologisch. in Leersum zit een groenteboer die ook kaas e.d. verkoopt, dan weet je dat het goed spul is. Hij verkoopt eieren van zijn eigen kippen, die in zijn eigen weitje rondhuppelen voor een duppie per stuk, kom daar maar eens om in de supermarkt.
    Nou moet ik wel zeggen dat steeds meer merken Johma,Unilever etc. toch wel op hun schreden terugkomen en diervriendelijker gaan produceren, het kan dus wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zag gisteren wel op tv dat je beter pot/blik of diepvries groente kan kopen dan 'vers' in de supermarkt. De verse groenten uit de supermarkt zijn te lang onderweg om nog vers te zijn. Terwijl blik/pot groente binnen zes uur na de oogst geconserveerd worden. Ach, eigenlijk gaat het maar om één ding, as ut maar lekker is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. dingen zijn meestal heel goed en goedbedoeld van opzet en vooral ook kleinschalig.prima tot zover. maar dan ineens ruikt de commercie geld ,groot geld en helaas worden daar heel veel goede doelen aan geofferd.opgeofferd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lieve mensen voelen jullie je dan niet in de maling genomen als (ik heb het artikel ook in het RD gelezen Peet) blijkt dat faire trade eigenlijk ook maar een noemer is die misbruikt wordt? Als zelfs Havelaar al geen zuivere koffie meer schenkt moeten wij dan niet wakker worden en beseffen dat al onze goede bedoelingen op dat vlak enkel tot resultaat hebben dat we veel meer betalen voor een product. Ik vind het mooi hoor, dat mensen daarin hun verantwoordelijkheid op zich nemen, maar je moet niet je kop in het zand van de onwetendheid stoppen. Je weet dat je beduveld wordt en als je dan nog blijft kopen, dan koop je daarmee enkel een stukje van je geweten schoon.
    Wij kopen ook scharreleieren hoor, begrijp mij goed. Maar of de melk bij de Aldi nou uit ontevredener koeien getrokken wordt dan die van appie hein, blijft de vraag?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tja en als je budget het niet toelaat om dure producten te kopen, dan houdt het hele verhaal op.
    Eerlijk gezegd boeit het me niet zo waar iets vandaan komt. Mensen die onder erbarmelijke omstandigheden moeten werken? Dat moeten ze ook als ik die producten niet meer koop. Moeten ze ander werk zoeken, enz.(tuurlijk vind ik dat wel erg voor ze)
    Of het een nu gezonder is dan het ander? Je probeert natuurlijk zo gezond mogelijk te eten, maar ik denk ook maar zo, we vragen toch ook een zegen voor het eten? Het is soms maar goed dat je niet alles weet, dat zeg ik niet om me er maar makkelijk van af te maken, maar soms kun je ook doorslaan.

    Dineke
    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De handel speelt handig in op de markt. Na het openbaar worden van de gevaren van kleur, geur en smaakstoffen, zie je overal de kreten:”Zonder kunstmatige kleur, geur en smaakstoffen” op de etiketten opduiken. Nu kunnen ze het blijkbaar wel smakelijk maken zonder die rommel, want laat een ding duidelijk zijn, er wordt met ons eten geknoeid. Bedruiven die normaal chemische producten maken (ik noem even de kaarsenfabriek in Gouda (nu de Uniqu) maken in onze tijd veel voedsel. Ik ben niet zo’n kant en klaar mens, maar een blikje soep of een van de Knorr wereldgerechten voor het gemak, gaat er altijd wel in. Wat de chinees allemaal in ons voedsel stopt? Geen idee! Of de aardappel biologisch geteeld is? Weet ik veel! Of de maïs genetisch gemodificeerd is? Ik proef nix!
    Of de koe waarvan ik de karbonade eet een fijn leven heeft gehad? Weet ik niet! Of de biologische karbonade werkelijk van een huppelende koe in de weide komt die op het zachte volvette gras aan haar einde kwam? Wie controleert dat? U? Jij? Ik? Het is alles een vertrouwen kwestie en laten we maar eerlijk zijn, te vertrouwen zijn mensen nou eenmaal niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je kunt het ook maar beter niet weten, want dan eet je niks meer. Alleen als je zelf je groentetuintje hebt weet je waar het vandaan komt, en of het dan veilig is met alle vervuiling in de lucht, kun je je ook afvragen? Het gaat er ook om of je er wel een beetje lekker van eet, toch? Vorige week moest mijn moeder voor controle naa het ziekenhuis, toen zeiden ze tegen haar: "Mevrouw, u neemt toch maar één plakje kaas op uw brood, ook niet veel melk drinken,hoor!" Waarop mijn moeder antwoordde:
    "Ik ben 81 hoor, geen 5. Al eet ik een kilo kaas per dag, dan maak ik dat zelf wel uit"

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Als ik de reacties zo lees, wordt er blijkbaar best wel makkelijk over gedacht. Zo van...ik weet het niet...dus maak ik me er ook geen zorgen om. Niet echt leuk dat ik het zo zeg maar ik vind het een beetje struisvogelachtig. Soms weet je het ook echt niet, dan is het niet jouw/mijn verantwoording maar met de dingen die we wel weten moeten we zorgvuldig omgaan. Ik denk dat dit ook hoort bij goed rentmeesterschap over wat God ons heeft toevertrouwd.
    Misschien moeten wij ( inclusief ik zelf) er meer op letten en er meer onderzoek naar doen om te weten hoe er met ons voedsel omgegaan wordt en waar het vandaan komt. Ik vind dit onderwerp helaas onder christenen soms erg onderbelicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb de indruk dat deze houding voortkomt uit de gedachte dat men het juist wel weet. Bedoel die onzekerheid of je nou voor dat meer betalen nu echt iemand helpt of dat je weer zoals zo vaak in de maling wordt genomen. Het stukje pleit er in ieder geval wel voor dat laatste. Het is ondoenbaar om te zien of de onderbroeken die ik draag, de sop waar ik mijn sokken in week, de karbonades die ik bak, de eieren die ik kook, de koffie die ik drink, de benzine die ik tank, het wc papier waarmee ik mijn gat veeg en 1000 en 1 ding meer te onderzoeken. Doen we dat wel dan stuiten we vaak op het in het logje staande en wie daar niet gedemotiveerd van raakt, is een echte goedzak speciaal dacht ik...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat bedoel ik, je kunt onmogelijk de herkomst van artikelen nagaan, daar heb je meer dan een dagtaak aan. In de supermarkt kopen wij braaf diervriendelijk vlees, weide melk etc., maar of dat echt zo is, weet ik niet, ik ga ervan uit dat wat op de verpakking staat klopt. Maar als ik in de boomgaard in de Betuwe kersen koop, weet ik zeker dat het Hollandse kersen zijn, terwijl de kersen in de plaatselijke supermarkt ook worden aangeprijsd al Hollands dat niet zijn. Dat weet ik omdat ik het verschil tussen Hollandse kersen en buitenlandse gewoon proef. Maar bij vlees e.d. weet ik echt niet wat ik voorgeschoteld krijg, dan ga ik op het etiket af.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb de programma's gezien waar de mensen zich 3 slagen in de rondte werken voor de consumpie-en wegggooi maatschappij van Europa en waar kinderen op gifbelten onze oude apparatuur uit elkaar mogen halen. Het is makkelijk praten als je zelf niet in die ellende opgroeit. En natuurlijk zal er ook misbruik van gemaakt worden, in de voedselbranche, kledingbranche, de light producten die helemaal niet zo light zijn en wat te denken van alle kankerverwekkende E-nummers. We kunnen niet alles oplossen maar een bewustwording van hoe ik omga met bovenstaande kan wel. Dat is onze verantwoording. En iedere druppel op een gloeiende plaat is er een!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal met je eens Mirjam.

      Verwijderen
    2. Het gekke is dat iedereen de mond vol heeft over de consuptiemaatschappij maar dat de pc waar je nu achter zit ook mensenlevens heeft gekost om de zeldzame metalen te oogsten uit de diepte der aarde. Ook dat gebeurt door kinderen uit de 3e wereldlanden. Nemen jullie nou maar een slokkie van je Max Havelaar koffie en voel je goed, ik lach erom.

      Verwijderen
  14. Ehh en hoe doe je dat nou in de praktijk dan en wat belangrijker is, niemand wil de ellende van een ander maar ik heb zo de indruk dat er over de goede bedoelingen van die welwillende mens zo onwijs misbruik wordt gemaakt. Kan iemand mij zeggen hoe we eenvoudig en zonder er een dagtaak aan te hebben bij kunnen dragen aan echte fair trade dan ben ik je man. Ik weet ook dat de zaken oneerlijk verdeeld zijn in dit leven en zou graag delen aan de overvloed die wij hier hebben, maar dan wel zonder dat de een of andere directeur er een zwembad van laat bouwen en die arme stakkers nog laat stikken wat de essentie van dit logje is...
    Ik hoor het graag....

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oa. de website www.michacampagne.nl biedt vele handvatten. Er zijn er nog veel meer als je je er verder in zou willen verdiepen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wij hebben altijd gedacht dat dat ds. Arie van der Veer van de EO was die in zijn functie van (nu) presentator van ‘Nederland Zingt’ 173.000 euro per jaar binnenfietst. Dat blijkt uit het jaarverslag 2008 van de EO, en dat mag je best even in je achterhoofd houden bij de volgende bedelbrief die je van deze niet onbemiddelde omroep ontvangt, waar ook de bestbetaalde zendelingen van Nederland werken. Maar onder de voorgangers lijkt Van der Veer nipt ingehaald te worden door upcoming TV-persoonlijkheid Gertjan Goldschmeding van de Jouwkerk in Amersfoort. In het financieel overzicht 2008 van deze kerk staat 180.000 euro voor ‘pastoraat’ geboekt.

    Tja slaap rustig verder zou ik zeggen!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mensen praten gemakkelijk over dure producten kopen, ja dat ken in ook met dat salaris van die van der Veer. Ik stop mijn vrouw amper een tiende in de handjes van waar hij zijn vrouw mee naar de slager stuurt. Dan ken je makkelijk biologisch geteelde koeienhammen kopen, maar met die krap 27000 van mij per jaar ligt dat toch even anders.

    Lekker websitjes helpen opzetten over hoe jan met de pet moet kopen van zijn spaarzame centen en zelf met een 10 voudige tiet met geld rondlopen. Lekker bezig de van der Veer. Die kan best een veertje laten of er een wegblazen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Daar zit het hem, wat je niet hebt, kun je ook niet uitgeven en je moet toch eten op de plank hebben.
    Ik ben dus allang blij dat ik eten kopen kan. Wat als je afhankelijk bent van de voedselbank?
    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik denk dat het gaat om wat je wél kunt doen. Niet iedereen kan alles ook kopen/doen wat hij of zij goed vindt. We kunnen niet met één vingerknip de hele wereld verbeteren.Ondanks dat kun je het nog wel willen en ernaar streven en kijken wat je wél kunt doen ook al is het maar een klein stapje.
    Soms hoor je dit ook bij mensen als ze moeten gaan stemmen. Ze vragen zich dan af wat hun stem ertoe doet. Wat is nou één stem? zeggen ze dan. Als iedereen zo zou denken gebeurde er helemaal niets en zou alles bij het oude blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. De politiek is de grootste misleiding als het gaat om je inbreng als burger. Er gebeurt ook van alles en was het maar bij het oude gebleven! Dat hele gedoe met die euro hebben ze mij nooit gevraagd of het goed was. Ze deden het gewoon en hadden blijkbaar nog nooit gehoord van de Wet van de communicerende vaten. Ik ben het met je eens dat het goed is om te doen wat je kan doen, maar daar zit nu juist de pijn. Als je meer betaalt voor Max's koffie en achteraf blijkt dat je dus weer in de maling genomen wordt omdat er van fair trade geen enkel sprake (meer) is, ontmoedigt dit ten zeerste. Tenzij men er enkel een schuldgevoel mee wenst af te kopen, dan maakt het niet uit. Ik voor mijzelf meen dat het druppels op een gloeiende plaat zijn die onze welvaart is. Financiele rijkdom kan enkel bestaan bij de gratie van armoede, het klinkt verschrikkelijk hard ik weet het. We leven in een gebroken wereld en we moeten niet te veel schrikken als de miljarden ontwikkelingshulp uit ons nedergelegen landje enkel al, niets noemenswaardig heeft opgeleverd. Een bittere pil, dat zeker, maar laten we nou eens wakker worden met z'n allen en in ieder geval beseffen dat je veel beter een kind financieel kan adopteren als een pot fair trade pindakaas te kopen. En ook bij die adoptieprojecten zitten de meneren directeur met een salaris van ver boven de 100.000 per jaar. EEN SCHANDE!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Mirjam Vossen schreef een boekje ‘Eerste hulp bij ontwikkelingswerk’. Zij is uitstekend in staat de keuzes die mensen maken op grond van haar vele ervaringen van commentaar te voorzien.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Nou ik ben het wel met je eens hoor, enkel vertrouw ik (blijkbaar terecht) Fair trade niet. Verders moeten we doen wat we kunnen enkel moeten we ons er niet te veel bij voorstellen en in ons achterhoofd houden dat er altijd misbruik wordt gemaakt van een anders goede wil. Ik zou het ook liever anders hebben gezien.

    Ik sprak net een van de mensen die al jaren bij de voedselbank werkt en die vertelde me te zijn gestopt omdat men met de mercedus voedselpakketten kwam halen voor hun nood.
    Ik wil iedereen in zijn of haar waan laten hoor, maar ik ehh neen, het spijt me, ik geloof hier niet in…

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.