vrijdag 8 juni 2012

Kikkeren in de geest


We zijn in een lastige tijd beland. Iedereen kan zich christen noemen en vervolgens dingen beweren of doen die tamelijk onbijbels overkomen als je het mij vraagt.
Toen een van de oudsten der gemeente, waar wij ooit kerkten, mij vroeg een avondje mee te gaan “blessen” en men als kikkers over de grond sprong, loeide als koeien en knorden als varkens, durfde maar weinig mensen in twijfel te trekken of dit uit de Geest van God was of niet?
Ik zag vrouwen op de grond liggen waarbij ik tegen hun inlegkruisjes aankeek (merk Always), moeders die in het stof rolden, ja zelfs oma’s die als een varken over de vloer kropen en er leek een algemene hang naar ervaring en beleving aanwezig, die puur en alleen op gevoel gefundeerd leek.
Wat ik miste die avond was: respect, rust, eerbied voor het schepsel mens, op God gericht zijn, de bijbelse richtlijnen van binnen de grenzen van het woord blijven, ingetogenheid en een geest van vrede.

Wij weten toch dat er in de bijbel geschreven staat: niet moeten gaan boven hetgeen geschreven staat? Waar staan deze zogenaamde uitingen van de Geest in de bijbel? Nergens!

En toch wilde niemand een woord van kritiek horen over de leider van die avond, omdat het toch onze “broeder” was.  Ik kreeg heel sterk in gedachten de bijbeltekst die zegt: Mijn volk gaat ten gronde door gebrek aan (bijbel) kennis. 

17 opmerkingen:

  1. Wonderlijk eigenlijk, dat de mens toch een soort kudde gedrag vertoont.
    Er zullen er vast meer zijn geweest, die het waarschijnlijk net zo beleefden als jij, maar er niets van durfden te zeggen. Bang, om " buiten de kudde" te komen.
    Ik moet vaak denken aan het sprookje van de nieuwe kleren van de keizer.
    Niemand durfde te zeggen, wat toch eigenlijk iedereen zag. ( totdat een kind ongecompliceerd zei: de keizer heeft geen kleren aan) jammer dat ook vaak een vraag als kritiek wordt ervaren. Het is heel belangrijk om zelf een verbinding met het Hoofd te hebben! Om je te verdiepen in Zijn woord en niet afhankelijk te zijn of blind te varen op wat "broeders" zeggen. Ik moet Straks voor mijzelf rekenschap afleggen.

    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volmondig ja. Er waren er die avond meer die achteraf tegen mijn zeiden dat ze ook twijfelden. Het gekke was dat ook zij in de sfeer meegenomen werden en mee begonnen te lachen.
      Was ooit bij een charismatische gebedsgenezer in Leiderdorp die zei:"We gaan God een offer geven en ik ga bij de schaal staan en weet wie je ben en wat je kunt geven dus....
      Iedereen stond op en begon geld te geven op twee of drie mensen na, waar ik er een van was. Er ontstaat vaak een sfeer van, het gaat over God en over de Here Jezus dus zal het wel goed zijn.
      Ik meen dat je gelijk hebt als je het kuddegedrag noemt, meer is het niet. Er werden massa’s profetieën uitgesproken. Nederland zou een enorme opwekking krijgen en de blessing was het begin.Wat mij verbaast is dat dergelijke leiders nog altijd op de trom slaan, zonder dat iemand ze terechtwees. Sterker nog, mensen schieten nog altijd in de verdediging als je er iets van zegt, terwijl het achteraf bezien nooit is uitgekomen die geweldige opwekking. Jammer, begrijp mij goed, maar het was een leugen en niemand zegt er wat van., men noemt ze nog altijd broeders terwijl niets van wat ze beweerde uitkwam. Men neemt het met een korrel zout en dat is het ook….

      Verwijderen
  2. Jaja was dat die bewuste avond met Gert erbij? Herken elementen uit je verhaal. Heb het idee dat the Holy Gost nog altijd hot item is. Hoeveel boeken zijn er al niet geschreven met:”De heilige Geest ontvangen, dat doe je zo!” Het wachten is op de eerste cursus behangen in de Geest gevolgd door christelijk loodgieten in nieuwe tongen.

    Van mij mogen ze heus waar, maar laten we nu terugkijkend op de al lang weer overgewaaide Torontoblessing, wel eerlijk zijn en beseffen dat het slechts een christelijk speeltje was. Wordt het niet eens tijd om volwassen te worden en te kappen met al dat vermaak, onze cursusjes de studieboekjes over hoe wij de Geest kunnen laten waaien en weet ik veel wat en ons gaan richten op God en de naaste? Dat doe je echt niet als je over de grond heen kikkert.
    Een nieuw duo: Elly en Kikkert.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou jij zegt het, Ellie en Kikkert zouden misschien wel aanslaan bij zoiets. Ik weet nog dat er een nieuw boek uitkwam van een man wier naam ik kwijt ben helaas. Hij beweerde dat de doop door onderdompeling en de doop in de Geest niet voldoende waren. Er moest nog een doop volgen. Een doop van vuur noemde hij dat. Zeker lid van de vrijwillige brandweer....

      Verwijderen
  3. Bijna altijd hetzelfde liedje: Mensen kijken meer naar elkaar dan naar God. Geest van angst. (maakt inderdaad kuddegedrag, denk aan communisme). Bang om er niet bij te horen.. Ondertussen hebben ze geen idee waar of bij wat ze horen... Het gaat altijd over de Geest, maar naar ik geconstateerd heb is juist die vaak vèr te zoeken. Vrede en Liefde zijn bij dit soort buitensporige tafelelen afwezig. Het zijn net wilde Gnoes..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik houd van wilde gnoes, wel in dat licht dan even, haha. Ik snap dit niet goed mensen of ergens snap ik het wel en ben zo bang dat het niets met God te maken heeft en alles met de mens zelf. Massahysterie en er zijn maar weinig mensen die mij de nare smaak uit de mond willen wassen als ik dit bij name noem. Mensen werden ronduit boos op mij toen ik er (in die tijd al) over schreef en deden het af met: gij zult niet oordelen. Maar om als christen te leven hebben wij wel de taak om zaken te beoordelen of ze uit God zijn.

      Verwijderen
    2. Heb zelf diverse keren verschillende (ultra)charismatische samenkomsten bezocht. Uit nieuwsgierigheid en vanwege meeleven met familielid die opeens 'de pastor' werd aldaar. Niet één keer, geen seconde, had ik het idee dat Gods Geest daar in het midden was. Begrijp me goed, dat kan evengoed bij een geheel andere samenkomst. Maar dit was anders. Ik kreeg het benauwd en mijn toch al teveel aan pijn werd ondraaglijk. Heb als een zombie de dienst uitgezeten en besefte achteraf pas waarom dit zo was. t Leek wel of heel de wereld op mijn nek rustte. Geen enkele vorm van Vrede nogmaals te bespeuren. Een ongeremde drang naar sensaties was hun deel. Op het moment dat men massaal, dus echt bijna de hele zaal in 'tongen' begon de jallen en stotteren wist ik gewoon zeker dat dit never en nooit uit God kon zijn. Het ging nèrgens over.. En uiteraard kwamen de noodzakelijk 'genezingen' eraan te pas. De pastor kreeg 'binnen' dat er iemand in de zaal pijn had rechtsonder in de rug. (licht dat iemand dat heeft in een volle zaal niet?..) Toen die poging enigszins mislukte kreeg de pastor de naam Alex door.. Is er een Alex in de zaal? Er was geen Alex in de zaal..... etc etc..
      Nonsens is het!
      Enkel spektakel en hun eigen eer is belangrijk.

      Verwijderen
    3. Ook al zo herkenbaar. In de bijbel staat toch heel duidelijk te lezen dat er een uitlegger moet zijn als er al in tongen gesproken wordt en dat het door elkaar heen kakelen als koppen zonder kip (bewust andersom) nu net niet de bedoeling is. Toch wordt dit vaak gedaan (zelfs meegemaakt) en er ontstaat dan een sfeertje van (let op hier komt hij) BUITENSLUITING!
      Iemand die niet in tongen kan spreken of niet voldoende fantasie heeft om iets ten gehore te brengen wat er voor door kan gaan, wordt buitengesloten/ buitengestoten. Aangezien de Geest nooit iemand buitensluit omdat het tegen het karakter van God ingaat, meen ik dat dit soort uitingen op eenzelfde fundering stoelt als in het stukje genoemde blessing. Het is een soort zelfafbakcake, waarin alle ingrediënten aanwezig lijken, echter zonder het bindmiddel (met respect) de Christus Geest zelf….

      Verwijderen
    4. Een kennis van ons had dat ook zo te pakken. Dan liep hij naar voren en schreeuwde:”er is hier iemand in de zaal met pijn in de nek.” Niemand reageerde dus zakte het naar de rug waarna nog niemand reageerde, dan in de onderrug, nog niemand die reageerde. Tenslotte wees hij een vrouw aan die heel verbaasd keek en enkel erg dik bleek zonder pijn.

      “Jawel je hebt het wel geef het maar toe, jij bent het.”
      Neen meneer ik heb niets ik voel me prima.
      “Jawel kom maar op ik leg mijn hand op de zieke plek.”
      Man tast op enorme rug van de vrouw die timide maar doodongelukkig zucht.
      In de zaal kijkt haar man mee, blij dat ze een “beurt” krijgt.

      “voel je de pijn al zakken?”
      Nee meneer ik voel niets!
      Jawel ik voel de demon van de pijn wijken, in Jezus naam.

      Nou ja dit ging een hele tijd zo door
      Uiteindelijk hebben ze die gast maar voorganger gemaakt van een nu 500 koppige gemeente in Nieuwerkerk.
      Gemeentegroei de zegen van de Heer? Ja mijn klompen!

      Verwijderen
    5. Mooi verwoord. Het bindmiddel Jezus lijkt mij in veel van deze gevallen afwezig inderdaad. Triest. Jezus sluit niemand uit, Hij sluit je juist in Zijn armen. De gave van tongentaal is van zeer ondergeschikt belang is mijn mening. (voor elke christen). Want wat brengt het?.. Zegt Paulus ook niets iets dergelijks?
      Ik begrijp nog nooit waarom de pinkstergemeenschappen 'in tongen' toch zo belangrijk blijft vinden. Ooit hoorde ik Jan Sjoerd Pasterkamp in een Youtube-je zeggen dat wanneer je minimaal 20 minuten per dag in tongen borrelt, dat een geneeskrachtig stofje in je hersenen wordt aangemaakt en je daardoor echt geneest of sterker maakt..
      Tsja....

      Verwijderen
    6. In tongen borrelen, het moet niet gekker woorden. Zijn de gaven dan op onszelf gericht als een soort spiritueel genezingsproces, dat, als het opborrelt alle kwalen wegneemt? Welnee!
      De grootste fouten worden gemaakt rond het bidden in tongen.

      Wel eens opgevallen dat de bijbel leert dat wie in een tong bidt tot God spreekt?
      En wat gebeurt er als een tong wordt vertaald? Dan verwordt het tot God bidden (wat volgens de bijbel de tongentaal is) plotseling tot een spreken van God tot de gemeente.

      Ik weet dat dit lastig is om te verstaan, maar hoe kan iemand die tot God bidt in een tong en het wordt vertaald, de vertaling plotseling een spreken van God tot de gemeente zijn?

      Zo spreekt de Heer: Mijn kinderen Ik zeg u (en dan komt er een en ander) zo luidt de vertolking van de tong dan. MAAR DAT KAN HELEMAAL NIET!
      Het was de bidder die tot God sprak en niet God die tot de bidder of de gemeente spreekt in een tong.

      Wordt eens wakker mensen! U wordt in de maling genomen en ken uw bijbel eens!
      God spreek in het geheel niet in een tong, God spreek en dat noemen wij profetie!
      Wie in een tong spreekt spreekt NIET tot mensen maar tot God…

      Verwijderen
    7. Ja Jack het is dezelfde persoon die mij vroeg oudste te worden in zijn gemeente. Ik zeg met nadruk zijn en niet Gods gemeente....

      Verwijderen
  4. Wat maak jij toch altijd een bijzondere dingen mee Peter. Ik kan ook nergens in de Bijbel terugvinden wat je hierboven beschrijft. Ik houd me er verre van...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hahaha, Peter, aan de ene kant moest ik om jou verhaal lachen, maar ook een gevoel van triest. Ik weet niet beter dat iedereen de Geest ontvangt, die de Here Jezus aanneemt. Ook moest ik denken aan al die waarschuwingen die we lezen in de Bijbel. Valse leraars, of, de mensen kunnen het ware evangelie niet meer verdragen. Ik moet eerlijk toegeven dat ik zoiets nooit persoonlijk heb meegemaakt, maar wel eens op t.v. heb gezien. En...misschien mag ik het niet zeggen, maar een gevoel van walging voelde ik wel. Een compleet circus. Dat heeft mijnsinzien niets te maken met het evangelie/geloof in de Here Jezus.
    Vind het wel goed om zulke dingen aan te halen, een stukje waarschuwing. Zulke hebben geen echte kennis maar ook geen echt geloof. Mijn mening hoor.
    Peter, groeten van deze kant, en liefs, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Esther ik weet dat niet iedereen mij dit in dank afneemt en dat mensen mij soms wel eens het idee geven dat een christen altijd met positieve geluiden moet komen en daar zit veel in, maar er zijn al zoveel poeslieve christelijke weblogs en ik geef graag een tegengeluid.
      Het gevoel van absolute walging herken en onderschrijf ik. Ja zelfs een gevoel voor compleet disrespect waarin alles in mij in opstand kwam omdat de heiligheid van het christelijk geloof door het slijk wordt getrokken door dit soort flauwekul cq Benny Hinn achtige shows die niets te maken hebben met waardigheid, ingetogenheid, vroomheid etc die de bijbel aangeeft.

      Verwijderen
  6. Ik heb hélemáál niks met al dat gerol, geloei, gespring en gekronkel. Eigenlijk vind ik het beledigend voor een zo heilig God. Wat een geluk dat Hij liefdevol en genadig is..... Ik heb wel eens bij evenementen gezeten waar de temperatuur en de aanbidding bijzonder hoge vormen aannam, maar met mij gebeurde er niks....ik was gewoon nuchter en keek alleen maar verbaasd om me heen. Waarschijnlijk ben ik hier te nuchter voor, of eigenlijk wil ik alleen maar heel dicht bij Gods Woord blijven en, zoals jij al zegt Peter, ik kan daarin nergens vinden dat wij moeten hupsen, springen, lachen, gillen of wat dan ook om God te eren....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal mee eens Jose. Kon ik het in de bijbel vinden, dan liggen zaken geheel en al anders. Maar ik lees er nergens over en wijs het dus totaal en geheel van de hand.
      Wij echter moeten in alles nuchter zijn, ons lijden aanvaarden en het werk als verkondiger van het evangelie doen, onze dienende taak vervullen.

      Verwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.