woensdag 20 juni 2012

Het raadsel van de voorspoed der Goddelozen

Vandaag een baaldag. Komt omdat een vriend van ons de boodschap kreeg ongeneselijk ziek te zijn. Wat zeg je tegen zo iemand? Moed houden? Hij is geen christen maar wel een heel lief mens. Lastig want het evangelie brengt zoveel troost. Weet uit ervaring dat het een mythe is dat zieke mensen meer open staan voor de blijde boodschap. Sommigen raken enkel meer verbitterd op het leven en soms ook op God. Lastig om zoiets aan te snijden, want je wilt niet extra zout in de wond wrijven. Er is iets vreemds aan de hand op deze aarde. Lieve mensen gaan vaak eerder dood en hebben soms een heel zwaar leven terwijl de grootste draken een vette volgegeten pens hebben en zich nergens zorgen over lijken te behoeven maken. Alles lijkt voor de wind te gaan. De psalmist merkte het al op. Het raadsel van de voorspoed der Goddelozen (Psalm 73) Wat is jullie ervaring eigenlijk hiermee?

11 opmerkingen:

  1. Een vriend overleed vorig jaar. Hij was een lief kind van de Heer, maar heeft een naar ziekbed gehad. Zijn vrouw vindt dat nog steeds moeilijk en wij hadden hem ook graag iets anders gegund. Tot onze dochter zei:" Kijk pap, ik zie een ster, dat is je vriend die knipoogt, je hoeft niet meer verdrietig te zijn hoor, want hij is gelukkig"
    Ik vond dat heel vertroostend!want begrijpen is toch moeilijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kinderen hebben beslist iets voor op volwassenen in deze. Ze zijn ook erg taai in dergelijke zaken. De pijn is eigenlijk ondraaglijk vind ik als we het hebben over dood gaan. Men zegt:; doodgaan hoort erbij." Maar dat is nou net niet zo...

      Verwijderen
  2. Er is zeker iets vreemds aan de hand in de wereld.
    Verdrietig zeg. Machteloos gevoel geeft dat.
    Mijn ervaring is idem. Maar dat wist je eigenlijk al. Ben nu bezig met een tweeluikje over Lijden en het welvaartsevangelie.
    Mijn favoriete Bijbelgedeelte?.. Psalm 73. Echt waar.
    'Toevallig' de afgelopen 3 dagen 3x gelezen...
    Sterkte ermee Peter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Soms lopen zaken mooi in elkaar over blijkt Hans. Het is ook een troostende psalm vind ik. Heb er meer meer dan het zweverige geluid van wat we zijn gaan noemen het voorspoedevangelie. Ik kom zo bij je lezen of je er al weer iets van on line hebt staan.

      Verwijderen
    2. Hele mooie Psalm. Blogs over Welvaartsevangelie wordt een drieluik. Voorlopig rustig aan schrijven. Als ik namelijk één ding verdrietig vind is het dat wel: "Voorspoed en gezondheid heb je recht op".. Bah!

      Verwijderen
  3. Wat een naar bericht voor die vriend en voor jullie..... Mag ik weten hoe hij heet dan kan ik voor hem bidden. Als je zijn naam niet openbaar op internet wil zetten, dan mail me maar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Moeilijk voor je, dan weet je soms echt niets te zeggen, terwijl je in je gedachten wel een bemoediging weet, maar die kun je niet goed kwijt.
    Door je stukje moet ik ook denken aan het verhaal van de rijke man en de arme lazarus. ( lucas16:19). Wat is ook eigenlijk voorspoed? Heel vaak zijn die "draken". zoals jij beschrijft in het diepst van binnen helemaal niet gelukkig! Allemaal uiterlijk vertoon. Onze tijd op aarde is maar een zucht vergeleken bij de eeuwigheid. God is rechtvaardig dat geloof ik en daarom geloof ik ook dat die lieve mensen met een zwaar leven het straks veel beter hebben dan die draken.
    Maar ik weet ook, je leeft nu en het is best lastig als je er zo mee geconfronteerd wordt. Mijn ervaring is om met al die vragen die ik heb naar God te gaan en te vragen of hij mij rust in mijn gedachten wil geven en ook wijsheid om toch tot hulp voor die persoon ( de zieke waar jij mee begon) te kunnen zijn.
    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vind ik ook, is ook maar een zucht vergeleken bij wat komen gaat. Maar soms vraagt een mens zich af hoe (draken) ik zal er een noemen, Hitler, zo gezond was en de hardwerkende man na zijn pensioen direct kanker krijgt? Ik zou dat anders verdelen als je me begrijpt.

      Verwijderen
  5. Dit is inderdaad weer zo'n 'waarom' vraagstuk.
    Ook ik kom dit tegen, maar ook al gaat het ze dan voor de wind, zou ik toch niet willen ruilen.
    Althans het zonder God leven niet.
    Maar met wat minder zorgen door het leven gaan (dat gedeelte ervan alleen)zou ik toch ook wel graag willen!
    En dat David troost put uit het feit dat ze zonder God sterven, met alle consequenties daarbij begrijp ik ook niet helemaal.
    Al is dat natuurlijk een puur menselijke reactie!
    Want als je zegt Christen te zijn (op Jezus wil lijken dus)kan je toch niet blij worden van een mens die verloren gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is volkomen ook mijn gedachte. Ik zou ook niet willen ruilen voor al het goed in de wereld niet. Het vraagstuk blijft en misschien komt het in de hemel ooit die uitleg maar heb het idee dat het dan niet meer ter zake doet. We zullen zien.

      Verwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.