donderdag 14 juni 2012

Gods wil


Alles wat ons overkomt, is naar Gods wil.Een gedachte die men nogal eens tegenkomt onder gelovigen. “Het heeft de Here behaagd naar huis te halen”, leest men dan in een overlijdensbericht, alsof God er behagen in heeft mensen te laten sterven.
Alles wat ons overkomt, de Heer weet ervan en wist dat het zou komen, dat is er ook een, in mildere vorm.

Om te beginnen bij die eerste: er gebeuren heel veel dingen op deze aardbol die geheel niet naar Gods wil zijn. Een meisje werd doodgereden door een dronken man op een scooter. Het was heus niet naar Gods wil! God wil dat geen mens verloren gaat zegt de bijbel en toch gaan mensen dood zonder de reddende hand van de Heer te hebben vastgegrepen. Gebeurt Gods wil altijd? Dacht het niet!

De tweede: God wist dat u vreugde zou ontmoeten op uw levensweg. Daar heeft niemand van ons moeite mee. Het pijnlijke schuilt hem in het leed. God wist ook dat u leed zou aantreffen tijdens uw leven, omdat uw leven een dik boek is, maar God heeft het al gelezen.

Ik kan niet geloven in een God die een soort gokje waagt met u en mij. Dat Hij de touwtjes niet ergens in handen heeft van alles. Maar die twee tezamen brengen( de wil van God en ons leed) dat is het grootste raadsel.

Nog ingewikkelder wordt het als we lezen dat God ons niet boven vermogen zal beproeven. Ik ken een dominee waarvan al zijn kinderen (drie stuks) in een ongeluk verdronken. Dan denk je toch: niet boven vermogen, aan mijn hoela! Die man zijn leven is kapot.

Het sluitstuk is een klap op de vuurpijl als er staat dat God alle dingen (leed, blijdschap, ellende, ziekte en dood) laat medewerken te goede, voor hen die Hem liefhebben.
Ik weet niet hoe het u afgaat, maar ik ben de logica volkomen kwijt in dit al. God moeten we derhalve niet logisch willen verklaren, we mogen Hem in vertrouwen volgen als een kind, zegt men. Ik beaam dat, maar er staat ook dat wij God met geheel ons verstand mogen liefhebben. En dat verstand begrijpt eigenlijk niets van God. Geen dominee ter wereld heb ik dit onderwerp ooit horen aansnijden. Men gaat er met een bocht omheen. Durf jij het aan er iets over te zeggen...

14 opmerkingen:

  1. Ons verstand is te klein voor de grootheid van God, staat ook ergens. Maar ik begrijp jou wel! :-) Ik ben het helemaal met je eens. Toch is het voor mij een troost dat God bij alle facetten van ons leven is. Hij is er bij en heeft ook verdriet van al ons leed, dat geloof ik zeker. Hij gaf zelfs Zijn enige Zoon om ons uit deze zooi te trekken. Maar waarom Hij toelaat? Staat er niet ergens dat wij kozen voor ons eigen ik en dat de duivel nog rond gaat als een briesende leeuw?
    Wacht maar, eens komt een tijd zonder ellende. Houd daar maar aan vast! Dan kunnen we Hem alles vragen wat we nu niet snappen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is denk ik waar Aline, ik vraag mij enkel af of al de vragen die wij nu hebben dan nog wel belangrijk zullen zijn. Hij gaf Zijn Zoon dat is onze redding maar ik begrijp God niet. Ik vertrouw Hem, maar zoals je al schreef Hij is te groot voor ons denken. Daarom moeten wij voorzichtig zijn met teksten als: Het Heeft de Here behaagd om....

      Verwijderen
  2. Die tekst dat God alles laat medewerken ten goede werd in onze gemeente altijd zo uitgelegd: als je God liefhebt dan kun je uit alles wat je overkomt iets leren, bijv. geduld, vertrouwen, verdraagzaamheid, volharding, tevredenheid enzovoort. Als je je situaties op die manier benut om te groeien, dan werkt het dus mee ten goede. Ik vind dat wel heel mooi, en het is ook waar denk ik. Ons huis staat bijv. al heel lang te koop, en dat is dus eigenlijk 'niet goed', maar ik leer er van om te vertrouwen op God en tevreden te zijn met wat ik heb, en zo werkt een ogenschijnlijk slechte situatie toch mee ten goede.
    Wat de hand van God in alle dingen betreft: mijn ega gelooft daar ook niet zo in, maar ik geloof persoonlijk dat als ik Zijn leiding vraag in mijn leven, dat Hij de leiding dan ook neemt. Dan geloof ik ook dat alles wat gebeurt door Hem geleid wordt. Als je Hem niet betrekt in de dingen, dan houd Hij zich er buiten (denk ik). Al dat leed in de wereld vind ik wel erg moeilijk te begrijpen, vooral het kinderleed. Dan denk ik: hoe kan Hij het aanzien?! Ik verlang soms echt naar de nieuwe aarde, waar Jezus regeert, en er geen dood en verdriet meer zal zijn! Wat jij zegt over het verstand, daar zit ik ook wel eens mee. Dat men zegt: je moet het niet proberen te begrijpen, maar dan denk ik: waarom dan niet?? Waarom mogen we het niet begrijpen, en waarom is het allemaal zo ingewikkeld? Soms wou ik wel dat God zijn hoofd eens uit de hemel stak en wat instructies brulde (niet oneerbiedig bedoeld hoor..), dan was het tenminste duidelijk. Maar misschien is ons verstand te bekrompen om Zijn hele plan te kunnen vatten.

    groeten van Geke, die het eigenlijk heel graag allemaal zou willen snappen..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volkomen mee eens, vraag blijft enkel wat een voorganger toch moet zien te leren van het omkomen van al zijn kinderen? Ik kan daar als mens niets mee. Wat moesten de Joden leren toen ze met hun kinderen de gaskamers in gingen? Ik heb zo het idee dat onze uitleg van het leed, vaak nog meer leed met zich meebrengt. Ik voel me als een van de vrienden van Job die de zaak enkel maar erger maken door dingen te zeggen. Soms is zwijgen misschien wel beter...

      Verwijderen
  3. Het verhaal van Job is voor mij ook een mysterie. Eerst gaan al zijn kinderen er aan en raakt hij alles kwijt omdat de duivel hem zo nodig op de proef wil stellen. Daarna staat er kreeg job weer verschillende kinderen alsof het gaat over iets dat vervangbaar is. De mens lijkt daar puur een speelbal tussen de duivel en de Heer. Ik begrijp dat het anders moet liggen dan het op mij overkomt, want God is liefde en die speelt niet met gevoelens van Zijn schepselen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ook iets war we het al eens over gehad hebben. Ik kom daar ook niet uit omdat ik er niets van begrijp.

      Verwijderen
  4. 'Toevallig' besprak ik dit onderwerp gisteren met mijn schoonzus.
    "God heeft hem/haar geroepen" is er ook zo'n één. Nee, natuurlijk niet! We leven in de beroemde "gebroken wereld". Iemand die onverwachts overlijdt (bv. auto-ongeluk, of snelle dood na ziekte), christen of niet, wordt niet 'geroepen door God'. Wat een scheef Godsbeeld zou dat zijn! Hij/zij wordt Welkom geheten in de hemel (nou ja, op de jongste dag dan). Maar het jonge leven wat abrupt tot een einde komt is natuurlijk niet Gods wil. Dat kàn ik niet geloven en in zo'n god wil ik ook niet geloven.
    Dit leven, deze wereld is vol van lijden. Als we op God vertrouwen, werkt inderdaad alles mede ten goede. Dat betekent mijns inziens niets anders dan dat de Eindbestemming bekent is: Eeuwige Verlossing voor een gerijpte ziel die ondanks alles op God bleef vertrouwen. Het betekent niet dat je aardse leven er vrolijker op wordt.. Het lijden in de wereld is de moeilijkste vraag voor het Christendom. Tegelijkertijd het makkelijkst te beantwoorden: Deze wereld is ons Thuis niet.. En Jezus is geen Koning op deze aarde. Nòg niet..
    Het grootste bewijs hiervoor zie ik in het feit dat ook 'voorspoed' of wanneer alles 'voor de wind gaat', ook niet de diepste genoegdoening geeft waar ieder mens naar op zoek is.
    Daarom is het 'evangelie' van gezondheid en voorspoed de grootste leugen op aarde.
    C.S. Lewis zei: "If I find in myself a desire which nó experience in this world can satisfy, the most probable explanation is that I was made for Another world".
    Maar feit blijft dat we dit aardse leven moeten zien te 'overleven'.. Wij zijn schepselen met gevoelens. En die gevoelens heeft de Vader er zelf ingelegd. We zullen het nooit begrijpen. Probeer in de ogen van Jezus te kijken. Op een Dag kijkt Hij je recht aan en zal je vragen: "Geloof je me nu?" .... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. christen of niet, wordt niet 'geroepen door God maar Welkom geheten in de hemel.

      Wat een onwijs mooi stel woorden die het waard zijn diep te overdenken....

      Verwijderen
  5. Bij het verhaal van Job denk ik ook nog: dat was in de tijd voordat Jezus met de duivel afgerekend had.
    Ik denk dat elke discussie tussen God en de duivel nu voorbij is.
    Daarom gaat hij ook rond "als" een briesende leeuw.
    En helaas verslindt hij ook nog heel wat.
    Ik geloof ook niet dat God het lijden in de wereld wil, en de grote waaromvraag zal altijd blijven.
    En het meewerken ten goede vind ikzelf ook een worsteling.
    Toen mijn zus (33 jaar en drie jonge kinderen had waarvan één nog baby was)doodgereden werd door een dronken kerel, kon ik daar ook niets goeds in vinden. Als ik zou denken dat God dat gepland zou hebben, hoe kan ik dan geloven in zijn goedheid.
    Die man had de vrije keus wel of niet drinken, en hij heeft het verkeerde gekozen!
    Ik denk dat God daar ook verdriet van moet hebben, ook al zeggen sommige dan dat God daar dan een bedoeling mee heeft, dan denk ik zelf "de pot op."
    Maar toch zit er voor mij niets anders op dan God te vertrouwen en dicht bij hem te blijven(ook alweer zo'n term.
    Want ondanks alle problemen in mijn leven ervaar ik toch altijd weer Zijn troost!
    En zoals je zelf al zegt, straks kunnen we alles vragen maar hebben we misschien geen behoefte meer aan antwoorden!
    Groeten van Riah die ook te weinig antwoorden heeft!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor jou is het dus heel dichtbij gekomen Riah en wat ik zo knap vind is dat je ondanks deze afschuwelijke tragische onnodige dood, toch op God blijft vertrouwen. Dat noem ik sterk taai en onverwoestbaar vertrouwen, wat je als mens siert en kenmerkt als navolger van Hem die ook uitriep:"Mijn God waarom?" Wij menen vaak dat wij geen waarom mogen schreeuwen, maar de Zoon laat ons iets anders zien...

      Verwijderen
  6. Ooit kreeg ik eens een kaart met de tekst: 'Vader ik begrijp U niet, maar ik vertrouw U wel'. Hier houd ik me maar aan vast. Het is namelijk niet te begrijpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Toen ik het stukje van je las moest ik denken aan een vader die z'n vrouw en zeven kinderen verloor.

    http://www.brunstad.org/nl/christelijke-getuigenissen/marc-woerlen-een-levend-bewijs-van-geloof

    Als de link werkt moet je het maar eens lezen. Dat heeft mij enorm bemoedigd. Als je op God vertrouwd, je leven in Zijn handen legt, dan kan Hij je troosten en sterken en kracht geven.
    Zelf snap ik het allemaal ook niet waarom veel dingen gebeuren en ik denk ook niet dat we alles met ons verstand kunnen snappen. Het komt op kinderlijk geloof en vertrouwen aan.

    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja een bijzonder getuigenis waar je even stil van wordt, vind ik. Weet niet of hiermee alles gezegd is, als het mij zou treffen. God is goed, oke, maar dat wil je dan toch ook wel een beetje ervaren en als alles wat je lief is je wordt ontnomen, dan lijkt het mij lastig dit vast te houden. Ik zeg het eerlijk. Toch weet ik dat Gods goedzijn niet afhangt van of mijn leven over rozen gaat. God is goed, ook als alles tegenzit. Dat klink niet als het voorspoedevangelie maar ik ben bang dat er veel meer waarheid in zit dan: God zal mij op al mijn wegen voorspoedig maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Daar zit volgens mij ook veel meer waarheid in. In 1petrus1:3-12 lees je ook wel dat het in die zin geen
    "voorspoedevangelie" is.

    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.