woensdag 27 juni 2012

Geestelijke st(r)aat...


Ze zijn de straat aan het renoveren. Een bende natuurlijk en heel de dag rijden ze af en aan met grote shovels zodat je huis op en neer gaat en in al haar delen kraakt. Het is een gezellige maar rommelige sfeer, waarbij de “Janussen” en “Tinussen” over en weer brullen geven die klinken als:”hij staat uit het lood”, “hij is waterpas” en “koffie”. Ben ze maar een pak koeken wezen brengen want het knapt zo op in de straat. Ergens lijkt het wel een beetje op ons geestelijk leven waarbij ook doorlopend vernieuwing en bovenal vergeving nodig is.
Als wij het geestelijke straatje van ons leven nu eens onder de loep nemen, hoe zouden wij het dan betitelen als we eerlijk zijn? In redelijke staat? In fonkel nieuw staat? Redelijk slecht onderhouden of misschien wel bouwvallig en door en door aan vernieuwing toe? Ik besef dat de bijbel leert dat wij van dag tot dag vernieuwd worden, maar ergens heb ik het gevoel dat er altijd wel weer een plekje in mijn geestelijke st(r)aat aanwezig is waar de Grote Stratenmaker (met respect) druk aan het werk is. Misschien zit het bij jullie beter? 

11 opmerkingen:

  1. Het lijkt bij mij onbegonnen werk als HIJ aan de eene kant klaar ia moet HIJ nodig aan de andere kant weer beginnen want dan is daar alles weer verzakt en toch en toch iedere keer is HIJ er weer niet te geloven toch!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig maar, ik was al bang dat ik de enige was. maar nu ik dit weet valt het me toch weer mee...

      Verwijderen
  2. Nee hoor, niks beter dan bij jou...... Ik ben de laatste tijd nogal bezig met 'vergeving'.... Wat een bevrijding dat geeft als je iemand kúnt vergeven.....en hoe nódig dat is om dan ook de volledige diepte te kunnen en mogen ervaren van de vergeving die je geschonken is door de Here Jezus.......De volledige diepte zal ik nooit kunnen bevatten, maar ik ben 2 weken geleden wel met enorme kracht aangeraakt door God wat dit punt betreft.....Het wonder van vergeving, onvoorstelbaar groot en onvoorstelbaar genadig....
    En zo zijn er vaak zaken die God bij mij 'aanpakt' en waar ik aan moet werken, oftewel er is regelmatig 'werk in uitvoering' bij mij....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou er zijn van die m mensen die zeggen dat als je vernieuwd bent door de Heer dat je dan nooit geen zonde meer doet. Ik wilde wel dat zulks waar was! Elke dag neem ik mijn voor een goede dag te maken en elke dag moet ik zeggen dat de noemer goed te veel van het goede was omdat er toch weer zonde was. De lastigste zonde is de hardnekkig terugkerende zonde...

      Verwijderen
  3. Ja de Gouderaksedijk is echt ongelofelijk stil geworden.
    Er rijd bijna geen auto meer over de dijk.
    Het is een doodlopende weg geworden, alleen nog wat verdwaalde personen die denken toch nog naar Gouderak te kunnen rijden via de dijk maar helaas zie je ze dan weer terug komen. Straks alleen nog voor fietser en openbaarvervoer open.
    Het is nu echt een dijk / straat in een woonwijk zonder verkeer, heerlijk.

    En uh geestelijk straatje ….. tja, sinds ik kerke loos ben is het ook vrij rustig geworden. Heerlijk tijd om het een en ander eens rustig uit te zoeken.

    Groeten van Jan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is wel lekker rustig geworden bij jullie Jan en dat komt jullie toe want het is jaren een gekkenhuis geweest waar je amper je hond uit durfde te laten. Nu kan Dilia straks zelfs zonder gevaren hemdje de straat op. Lijkt me een zegen hoor. Leve die rondweg. Enkel is de economie nu zo in een neergaande lijn dat het lang niet meer zo druk is als voorheen.

      Ja ik horde dat ze ook jullie misten op Gouderak en men vroeg of wij iets wisten over hoe of wat? Maar wij weten dat jullie niet in 7 sloten gelijk lopen en zondags wel weer een plekje vinden. Men vond jullie trouwe kerkgangers wat een redelijk compliment is, voor zover dat strekt.
      Wij waren zondag in de Pauluskerk en hebben een fijne dienst gehad. We zijn deels shoppers geworden ik geef het toe en het voelt heerlijk....

      Verwijderen
  4. Ja, een fijne dijk wordt het, daar in het Gouderak! Jan is maar wat blij met de rechtstreekse verbinding naar Moordrecht;)
    Tja en dan het straatje, ik zag vanmorgen mn tuintje en al dat onkruid tussen de bloemen en planten. En bedacht me dat ik iedere keer moet wieden, en dat het weer net zo hard terugkomt. In mn leven is het ook een voortdurend wieden, alhoewel ik sommig onkruid in mn tuintje erg mooi vind. Letterlijk;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Mirjam. Vanaf 1970 waren ze al bezig om zoiets te maken, het geeft nog 42 jaar op zich laten wachten maar nog een enkel weekje dan is de rondweg open en kunnen mensen eindelijk zonder door de halve stad door te crossen naar hun werk rijden zonder ook vast te komen te staan. Een opluchting voor al die mensen die daar elke werkdag weer mee te maken hadden.
      Ehh heb het idee dat er iets anders is aan je...Heb je een ander luchtje op of naar de kapper of....Misschien mijn fantasie....

      Verwijderen
  5. ha ha de kapper en ik krijg complimenten;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dacht het al hahaha, een gokje want vrouwen hebben de leuke eigenschap om regelmatig iets nieuws te hebben. Dat is bij mannen een ander verhaal, de meeste willen zelfs geen schone sokken aandoen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn straatje is nog lang niet af, wordt nog gelegd.
    En ben bang dat er al wel hobbels in zitten waar opnieuw naar gekeken moet worden. Zou zo'n geestelijk st(r)aatje ooit wel afkomen eigenlijk??

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.