donderdag 7 juni 2012

Dominante kinderen Gods


“En wat heb jij voor een probleem Peter, er zal best iets zijn waar we voor kunnen bidden als kring zijnde.” “Dat geld ook voor de anderen hier aanwezig,” sprak de kringleidster uiterst grappig.”laten we open naar elkaar zijn, het is niet goed om zaken verborgen te houden, je kan alles hier kwijt.
En zo zaten we tegenover elkaar en hing er al direct een zekere dominante sfeer in de nieuwe kring.
Iedereen werd verzocht met problemen te komen die besproken werden en voor gebeden, behalve, je voelt hem al hangen, de kringleidster zelf, want die had niets te melden. Alles oké, de Heer is goed! Verschillende mensen vertelden hun intiemste problemen en zaten een beetje verslagen met het hoofd gebogen. “De Geest waait mensen, ik voel het,” sprak de kringleidster. Zo ging het jaren achter elkaar. Het leek wel of de leidster de problemen van anderen nodig had om zelf het gevoel te krijgen nuttig te zijn in de Heer. Zij zelf had uiteraard nimmer een probleem, alles prijst den Heer en de zegen na. De kater kwam achteraf toen we hoorden dat ze al jaren in financiële problemen zaten, haar man in de gevangenis kwam te zitten wegens fraude, haar zoon's huwelijk al jaren zeer slecht ging (uiteindelijk gescheiden) en haar dochter al jaren tobde om zwanger te worden en het niet lukte.
Heb wel eens het gevoel dat een gemeente leiders aanstelt die totaal niet geschikt zijn, enkel maar om te kunnen zeggen:”Wij hebben ook tien kringen.”

Herkenbaar of….Je kan hier je verhaal kwijt, laten we hopen dat de “leiders” er een les uit putten…

8 opmerkingen:

  1. Kan weer op je blog komen, glücklich.
    Dit gebeurt bijna overal denk ik. Mensen die de 'zwakten' van anderen maar wat graag gebruiken op hun eigen zwakte te verbloemen. Het is de geest van hoogmoed en angst..
    Brennan Manning zegt hier heel treffend over: "Verblind door zijn eigen ambitie kan de farizeeër zijn eigen schaduw niet zien en projecteert deze op anderen."

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Had even een schrik want ik merkte dat het blog in de beveiliging schoot toen ik op een ander blog een reactie gaf en een verkeer de code intypte. Kreeg hem via een belletje weer on line, ze dachten dat het wellicht misbruik was door iemand die probeerde de site (het blog) stuk te maken en haalde hem even of line. Wat een service.

    Je spreuk is er een om eens even over na te denken, maar wel een heel goede als je het mij vraagt...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat te denken van de mensen die altijd wat hebben? Daar zitten de meeste van op een kring hoor. Zal positief blijven want ik heb er ook heel fijne momenten gehad. Maar soms denk ik wel eens bij mijzelf: moet ik daar naast wonen in de hemel? Verschrikkelijk. Sorry hoor.
    P.s heb je mijn ondergebit al gevonden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee mar wel je kunstbeen. Ik heb het aan de hond geschonken.

      Verwijderen
  4. Hmm, je laatste reactie van mij kwam in de Spam terecht. Moet niet gekker worden..
    Als je zin hebt in een boek vol van Genade: "Zwerversevangelie van Brennan Manning. 'Moet' je lezen Peter, echt waar. En dan ook maar meteen "Kind aan Huis" ook van hem. Aan jou zeer wel besteed, denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ga daar eens werk van maken Hans, nogmaals goed dat je het zegt. Provider lag er net een uur uit hier. Wat een rommelig internet vandaag..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Alweer een pittig blogje!
    Daarbij ook zelf kringleidster, maar hopelijk niet van het soort wat jij beschrijft.
    Ik merk juist dat door zelf dingen te delen, zowel je zwakte als je sterkte er eerlijke gesprekken kunnen ontstaan.
    En zolang we hier op aarde wonen is geen enkele groep op kerk volmaakt, en toch is het fijn om als christenen met elkaar op te trekken, en een plek te vinden waar je jezelf (zoveel mogelijk dan) kan zijn.
    @ Jack, in de hemel is iedereen eerlijk en volmaakt dan wil je zelfs wel naast mij wonen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat het beste bewijs dat er echt geld bestaat is, het feit dat er veel vals geld in omloop is. Het beste bewijs dat er goede kringleiders zijn is, dat er veel prutsers zijn misschien? Ik weet uit ervaring dat er veel mensen fijne tijden op de kringen kunnen beleven, maar ik weet ook dat er veel amateuristisch geleuterd wordt op kringen. Het valt of staat met de leider, in veel gevallen. Petje af voor de kringleider die onder de kring staat en er niet bovenop.

      Verwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.