zaterdag 30 juni 2012

De wind in de kerk


Ik zat naast Joop die ochtend om een katholieke dienst mee te maken. Er zou (zoals dat bij ons heet) avondmaal gehouden worden. Dat gaat daar dus iets anders want het heet daar eucharistie en voor zover ik het kon volgen nam de priester wel een ferme slok wijn, maar omdat ik nogal achterin zat, kon ik niet goed zien of de gemeenteleden nu ook nog wijn kregen. Aan de rode neus van de priester te zien, niet. Joop zat over zijn buik te wrijven en kreunde iets over last van opgeblazen gevoel en winderigheid. Ik schoof een stukje op, maar dat was voorbarig want Joop slofte naar voren om een stuk hostie te halen. Ik zag hem met de billen knijpen om alles op alles te zetten de boel binnen te houden. Bij het knielen ging het gruwelijk mis. Joop vertelde mij later zo onwijs veel gas te hebben en op het ogenblik van neerknielen de ingeving kreeg een klein beetje geruisloos te laten glippen om lucht te scheppen. Wat ik er van meekreeg was dat ik Joop zag neerknielen, de priester de hostie ten hemel zag heffen om haar te zegenen en toen liet Joop een knetterwind zonder weerga. Er kwam werkelijk geen einde aan en galmde door de hele kerk heen zodat ik zelfs achterin de sonore lang geantichambreerde wind, die zowel in de hoge als in de lage tonen haar mannetje stond, in vol stereo kon horen. Joop kwam met een rode kop, maar zichtbaar opgelucht terug, zonder hostie.
Een waar gebeurt verhaal. Waar ik naar toe wil deze zaterdag is: kunnen wij eerlijk en open zijn tegen andere christenen of kroppen wij alles op? En wat is jullie ervaring met openheid? Hoe pakken christenen je mening op? 

11 opmerkingen:

  1. Er zit een stevig luchtje aan dit logje Pik. Maar wel lachen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Over een best poepie laten ruiken gesproken Jack.

      Verwijderen
  2. Ik krop mooit iets op, daar krijg je een zaadkop van. Niet iedereen kan tegen ongezouten de waarheid en velen zijn in de loop der jaren dus afgehaakt. Maar een klein groepje mensen om me heen, is er al jaren en daarvan weet ik dat ik er door dik en dun op kan bouwen. Maar je maakt het jezelf niet makkelijk om altijd je mening te zeggen, vooral toen ik nog werkte gaf dat nogal eens strubbelingen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha die Gerrit. Haha een zaadkop dat zeg je weeer erg moi. Maar wel waar. Gisteren een heerlijke dag hier met veel zon, polderen, visite etc. Ook mijn ervaring dat veel mensen boos worden als je eerlijk zegt wat je denkt. Ik word dan ook misschien wel boos. Best kinderachtig. Ik ga er aan werken.

      Verwijderen
  3. Ik ben her en der op je blog aan het lezen en deze heb ik nu geloof ik al wel 4 keer gezien en telkens weer zit ik te schateren om het verhaal over Joop!

    Om op je vraag in te gaan: Ik zou willen dat ik het lef had om altijd te zeggen wat ik denk. Het begint trouwens wel steeds meer te komen. Ik hou er zelf ook van dat anderen eerlijk zijn tegen mij dus dan probeer ik dat andersom ook te doen. Maar is niet altijd even makkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben bang dat gevoel voor humor onder christenen een beetje met het badwater van de ernst is weggeworpen. Evangelie is een ernstige zaak, zonder meer, maar ik vraag mij wel eens af waarom er in de bijbel zoveel tranen van verdriet vloeien en zo weinig van de humor. Prediker zegt zelfs over lachen dat het niets uitwerkt waar ik zo vrij wil zijn dat in twijfel te trekken want humor is een grote kracht die wij ook van God hebben ontvangen.

    P.s ook een wind laten is geen duivels bedenksel maar kan lucht scheppen daar waar nodig is.

    P.s p.s een duivelse geur heeft het soms wel, maar ik hem 1000 maal liever iemand op visite die per ongeluk een windje laat dan iemand die lelijk taalgebruik ten gehore brengt.

    Wat je eerlijkheid betreft faal ik ook daar dagelijks.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, humor is zeker een grote kracht! Humor kan je je zelfs aan optrekken, ik tenminste wél.

      p.s:Letterlijk en figuurlijk ja.

      Ps p.s: haha idd, de geur is idd soms duivels.
      Nou, ik ook hoor, ik hou niet van 'n lelijk taalgebruik. Alhoewel ik eerlijk moet bekennen dat ik soms ook lelijk kan doen.

      Verwijderen
  5. Ik ben niet echt blond maar toch legde ik gisteren later op de dag pas de link tussen jouw web-blog en de boekjes die hiernaast vermeld staan. Had nog niet echt goed de bijbehorende omschrijving gelezen van allemaal. Omdat ik jouw schrijfstijl zeer waardeer heb ik meteen maar de onderste twee genoemde boekjes besteld, er blijft toch nog vakantiegeld over dus leuk kadootje aan ONSzelf. Want ondanks dat mijn man geen christen is denk ik dat ook hij ze zal lezen, alleen al om de humoristische manier waarop je de dingen verwoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Moge, net uit bed, eerste vakantiedag en eerst naar de C1000, dat mot ook "beuren".
    Het onderste boekje zal nooit (nou ja nooit...) meer worden herdrukt en is enkel nog 2e hands op internet te vinden als je geluk hebt voor een paar euro. Het boekje Paradijs is een boek vol symboliek en niet humoristisch het boek De dans van de zilverreiger is wel een boek vol plezier en vertier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijne vakantie dan maar! Hagelslag kopen wij daar ook, die in plastic zakjes. Das de goedkoopste dus ;-)

      Ja dat onderste boekje heb ik idd tweedehands gekocht.
      Oké, bedankt voor je info over de andere boekjes. Wie weet komen die ook nog in huis dan.

      Verwijderen
  7. P.s bedankt voor je bemoedigende woorden, nu eerst die hagelslag halen bij de C 1000

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.