dinsdag 5 juni 2012

De bijbel en kleding


Toen de mens in zonde viel ontdekte hij dat hij naakt was. God bedekte de schaamte van de mens door hen met de huid van een (offerdier) te bekleden. De aarde stond vanaf nu vijandig tegenover de mens en hij moest wel kleding gaan dragen omdat het klimaat ook aan verandering onderheven was en warmte en koude elkander af begonnen te wisselen.

Dit is in het kort de algemene gedachte over waarom de mens kleding draagt. Toch is er van de kleding lang niet alles gezegd blijkbaar want wat blijkt: ook de engelen dragen kleding. Sterker nog, zelfs de Here Jezus draagt kleding als Jonannes Hem in het boek openbaring beschrijft als een Mensenzoon bekleedt met een tot aan de voeten reikend gewaad. De laatste die kleding nodig heeft om Zich mee te bedekken lijkt mij de Heer zelf wel. Hoe zit dat toch met kleren/kleding?

Wie iets zinnigs te melden heeft over kleding die mag….

15 opmerkingen:

  1. Ik ben blij dat er kleding is, moet er niet aan denken dat iedereen er bloot bij loopt. Dan zou ik moeite hebben mijn eten binnen te houden, al die mensen met al die kwabben, brrrr.......

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeg dat Gerrit als je ziet hoe sommige mensen met hun vet te koop lopen in de stad dan denk ik, doe even iets aan wil je.

      Verwijderen
  2. Door je stukje komt de vraag op: draagt God een onderbroek?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je mocht alleen reageren als je wat zinnigs te melden had Jack! Lees maar hierboven :)

      Verwijderen
    2. Goed zo Weny geef hem er van langs. God in een onderbroek, jaja hij is weer fraai. Ik denk dat ze je in de middeleeuwen voor minder op de brandstapel hadden gezet Jack.

      Verwijderen
  3. Ja hoor Jack een wollen nou goed van lamswol...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jullie zijn gewoon ondergoed haters want in de bijbel staat tenslotte ook dat ze om Zijn onderklederen het lot wierpen.

      Verwijderen
    2. Jack heeft wel een punt als hij zegt dat er gedobbeld werd om Zijn onderklederen. Jack is ook scherpzinnig. Ha.

      Maar denk je werkelijk Peter dat als Johannes de Here Jezus in zijn blootje had erkend in openbaring? In de tijd dat hij leefde was bloot ook al (bijna) zondig. Zou hij niet eerder denken aan een duivelse slimmigheid?

      Verwijderen
    3. Nou niet zozeer over herkenning want laten we wel wezen, Johannes herkende de Heer Jezus in het geheel niet, tot Jezus hem vertelde wij Hij was. Ik ben de eerste en de laatste, Ik ben dood geweest maar...etc.

      Ik denk dat kleding dus ook in het hiernamaals een plaats kan hebben en dat wij niet met veren overdekt zullen zijn, maar misschien maakt God voor heilsoldaten een uitzondering en hebben ze baarden tot de grond...

      Verwijderen
  4. Voel mij vaak het plezierigst in Adamsoutfit. Gaat meestal niet hè, dus hou ik het maar fatsoenlijk en ga met spijkerbroek over straat.
    Verder is de westerse kleding vooral een commercieel trucje terwijl het niet meer dan een grondstoffelijk iets is die helaas te veel vrouwen een manie bezorgd en tot het schandelijke toe onnodig veel geld doet uitgeven... Die vrouwen bevinden zich uiteraard niet in christelijk blogland ;-)
    Het gewaad van Jezus. Tsja, dat lijkt mij een Koningsgewaad die alleen de Meester dragen kan en mag. Stralend als 100 zonnen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Moet even grijnzen om je eerste stukje Hans.
      Stralende als 100 zonnen, heftig...

      Verwijderen
  5. Ha,ha, mijn zoon zat vroeger op een katholiek schooltje, daar kwam soms de priester in de klas iets vertellen.
    Op een dag komt mijn zoontje heel verontwaardigt thuis en zegt: die meneer had een kruis mee met daaraan de Here Jezus maar Hij had alleen maar een onderbroekje aan.

    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaja herkenbaar ik weet dat alle kruisbeelden een "broekkie" aan hebben vanwege het respect, maar de Heer der Heren hing toch heus volkomen naakt aan dat vloekhout. De onderklederen waar Jack het al over had, waren immers ook verloot...

      Verwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.