donderdag 21 juni 2012

Alles is ijdelheid



Ik keek in de spiegel en een oude vent keek terug. Ik schrok en zocht de leuke slanke jongen die ik meende te zijn maar helaas, de oude vent bleef. Ik zocht naar mijn weelderige lokken en gladde kin, maar vond een brutus achtig type die mij aan the beast deed denken uit de X men films. Waarom worden wij eigenlijk zo? Wil niet lastig doen maar ergens mis ik dat kind van vroeger zo. Hij had geen last van overgewicht en vreemde haaruitwassen op plaatsen waar je het niet zou verwachten. Op de plaatsen waar het zou moeten zijn, valt het uit of wordt het sneeuwwit, waarvan de bijbel zegt dat jongeren respect moeten hebben voor die kleur haar. Nu we het er toch over hebben, hoe ervaren jullie dit respect heden ten dage? Bestaat dat eigenlijk nog wel: respect voor grijze haren? Gert en Hermien zongen er ooit een liedje over toen ze nog “in de Heer waren”. Maar ja, alles verandert…

20 opmerkingen:

  1. alles verandert ,maar gelukkig niet alles als ik met mijn kleindochter loopt te wandelen dan ben ik gewoon weer die kwajongen van vroeger en genieten samen van kleine dingen zoals gewoon baldadig zijn,gek doen en het leven leven en ook al verandert er veel en gaan zij naar een andere kerk als wij ,het maakt allemaal niet uit,als je er doorheen kunt prikken en ik zou de zelfde leeftijd van hen hebben deed ik waarschijnlijk het zelfde als zij. we genieten van elkaar en beleiden die zelfde HEER en ook dat doet ons heel goed,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is toch eigenlijk waar het om gaat Bas, wat een zegen om zo met je kleinkinderen aan de hand te mogen wandelen en het beste wat je kent door te mogen geven. Die zegen missen wij helaas maar we kunnen ook genieten van de kinderen en kleinkinderen van anderen...

      Verwijderen
  2. ik heb niet goed opgelet.maar alles is ijdelheid is natuurlijk het betrekkelijkste wat er is het gaat wel om wat er achter schuil gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Uiteindelijk gaat het om de binnenkant Peter, de buitenkant is maar tijdelijk gelukkig. Maak je er niet te druk om.....het komt goed :)
    En ja, die grijze haren nemen bij mij ook toe, en word en niet meer of minder door gerespecteerd. Ik zie de grijze haren als een sieraad en ben er trots op!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja jij hebt mannelijk praten met je mooie bos krullen maar als die grijze dan ook nog uitvallen waar blijf je dan met je eerbied?

      Verwijderen
    2. Ehh makkelijk niet mannelijk want dat zou aanmatigende zijn, haha...

      Verwijderen
  4. Tja, die Gert&Hermien. Vroeger hadden wij thuis een cassettebandje (jawel, ik ben ik nog van de cassette-generatie..) van hen. Kan me herinneren dat daar ontzettend mooie teksten bij zaten! "Zo dicht bij Jezus, en toch nog verloren", zongen ze over die ene moordenaar aan het kruis.. Later hebben Jezus vaarwel gezegd. Verdrietig. Maar dat terzijde.
    Ouder worden heeft eigenlijk wel iets heel moois. Kilootje meer geen haren, rimpels, wratten, maakt allemaal niet uit. Wijsheid komt met de jaren.
    "Leer ons zo onze dagen te tellen, dat wijsheid ons hart vervult. " -Psalm 90:12. Mooi toch?!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze kwamen bij ons ook wel in de gouwekerk en traden daar op. Ja niet met duiven op de dam want wij hebben geen dan, haha. Jammer dat deze mensen in die tijd zo terug zijn gevallen en ik meen dat Hermien niet meer onder ons is. Maar van Gert hoorde ik dat hij de weg terug gevonden heeft. Dat is fijn natuurlijk.
      Wratten zeg je! Zijn dat "ut"?

      Verwijderen
    2. "ut"? .. dat motormerk?..

      Verwijderen
    3. Ehh motor? Nu je het zegt die oude HD mot eens uit het vet. Gezocht leuke dame om een stukje mee te rijden. Mijn vrouw houdt er niet van. Liefst met lang haar. Nee Hans niet jij met een pruik, haha....

      Verwijderen
  5. ik wil wel nog even zeggen dat ook niet iedere oudere respect verdient

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is waar Bas je hebt mensen die worden enkel maar ouder en nooit veel wijzer. Wat zeg ik, ik verdenk de massa ervan zo te leven. Ware wijsheid wordt slechts gevonden door hen die zo "dwaas" zijn op God te vertrouwen.

      Verwijderen
  6. Het valt me op dat mensen als ze boven de 70 - 75 komen, gruwelijk beginnen te zeiken. Altijd maar klagen en met zure bekken rondlopen. En respect moet je toch echt verdienen, vind ik.
    Ja da's dan lastig.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Haha je zegt het weer verrukkelijk lollig Gerrit maar ook hierin raak je een kern van grote waarheid, dacht ik, want naast veel lieve dankbare mensen heb je ook heel erg veel onvoorstelbare zemelaars die enkel maar kunnen fitten. Dat het leven ook mooie kanten heeft, zijn ze uit het oog verloren.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tja als ik die foto zo zie...als er een voedseltekort is kan ik altijd nog kannibaal worden;)offe is dat nou weer niet respectvol?
    Mn jongste dochter zei laatst(hoe eerlijk):Mam, je bent niet echt mooi maar je bent wel heel mooi van binnen hoor;), daar gaat het om, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hahahaah moet er vreselijk om lachen. Ja ink weeg nu 104 KG dus eten genoeg maar het is al taai hoor en dan, ik kan niet zeggen dat jij niet mooi bent, dat dacht ik niet hoor. Leuk blond is zeker niet lelijk. Weet je wat ik lelijk vind? Van die verloederde, in campingkleding gaande, met vette haren, ma Flodderachtige types. Dat vind ik nou afstotelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. tja ik ben geen campingganger;)enne ik rookte wel es een sigaartje, dus wie weet zit er in mn binnenste wel een ma Flodder, wie zalt zeggen

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Vrouwen die een sigaartje roken op hun tijd zijn onweerstaanbaar. Haha. Ach Flodder maar "an"...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Alles verandert schrijf je...
    Nou niet alles hoor, ik heb nog steeds hetzelfde gewicht als 37 jaar geleden op mijn trouwdag.(en dat was geen 100 kilo ;-)
    Ook mijn grijze haren zijn op één hand te tellen.
    Maar tja ik ontkom ook niet aan verandering, iemand uitzwaaien met blote armen staat niet echt charmant meer(slappe bovenarmen dus).
    En inderdaad voel ik me echt oma en maar geniet daarvan.
    Maar vanbinnen zit toch ook nog vaak een jong meisje.
    Mijn kleinzoon van 7 verwoordt dat dan mooi in één zin:"oma gaan we weer gek doen vandaag"!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Sorry, vergeet mijn naam eronder te zetten, maar de anonieme reactie is dus van Riah

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.