dinsdag 22 mei 2012

Ziekte is geen zegen van God (deel 1)


Dat was zomaar een uitspraak van broeder Johan Maasbach toen hij nog onder ons was. Een bijzondere man, ik mocht hem wel, hoewel er de meest rare verhalen in omloop waren over Johan en altijd ging het over geld. Of die op waarheid berusten weet ik niet. Wat ik wel weet is dat toen hij ter aarde besteld werd zijn zoon op de kist een collecteschaal plaatste en de woorden sprak:”We gaan nog één keer een collecte houden voor Pa en denk erom die “ouwe” wil het niet horen rinkelen.” (Papier geld dus voor de wat traag van begrip zijnde mens).

Terug naar de eerste zin over ziekte. Veel christenen menen dat God klaar staat om te genezen. Wat zeg ik: Hij staat te popelen maar wacht ergens op. Dat kan van alles zijn. Zonde, hoop, geloof, verwachting, moed, volharding, vrijmoedigheid, de lijst is ellenlang. Het komt er in ieder geval op neer dat de zieke iets moet doen. Het zit nooit op God vast! Altijd op de zieke. Gek dat mensen zoveel krampachtige gedachten koesteren over ziekte alsof een christen die ziek, is een soort net niet geslaagde broeder of zuster is.
Gezondheid lijkt het teken van het ware geloof. Nou ja, dat zegt men niet, maar ik lees het wel vaak tussen de regels door. Lijden, ziekte, verdriet, het is alles niet uit God, is de gedachte.

Vreemd dat prediker zegt dat huilen(verdriet) beter is dan lachen, omdat lachen niet zo veel uitwerkt. Lijden en verdriet daarentegen doen iets met de mens. Ik zal slechts twee dingen noemen die zieke mensen allemaal bezitten, als ze er mee naar God zijn gegaan, als ik dat mag doen: Ten eerste taai geloof. Ze waaien niet bij elke droge wind omver in het geestelijk leven. Ten tweede begrip voor de zwakken van lichaam. Ze dwepen niet met genezing en wonderen, maar bidden in stilte voor de lijdende.
Doen wij dat laatste ook? 

9 opmerkingen:

  1. Meen dat die Maasbachjes allemaal wel een beetje van geld houden? Moet daar niets van hebben, sorry. Ik zeg niet dat je per se een eenvoudig sober leven moet leiden om dicht bij de Heer te leven. Arm zijn is geen geestelijkheid op zich. Het gaat er meer om dat je tevreden bent met wat je hebt en dat je snel tevreden bent.. Ik verafschuw het Welvaartsevangelie. In iedere vorm. En het spijt me moeten zeggen, maar 'genezing-bedieningen' zijn daar vaak onderdeel van. God belooft nèrgens voorspoed! O ja, er zijn zeker teksten waarmee je met enige ongeestelijke fantasie ook dìe leer kunt verdedigen, peulenschilletje, en men klapt en juicht, maar het heeft niets meer met het offer van Christus te maken, laat staan met je offer vóór Christus.. Niets. Wat te denken van je verlangen naar het eeuwige leven. Men denkt de hemel hier op aarde te kunnen creëren. Door bv. te geloven dat Jezus elke ziekte op zich heeft gedragen, dat Zijn striemen ons genezing is, naar Jes. 53:4,5. Ondertussen dragen ze zelf wel een bril en/of gehoorapparaat. Dat schijnt dan wel weer bij een gezond lichaam te kunnen horen. Dat het hier om geestelijke genezing gaat, vinden vele niet spectaculair genoeg.. Ja, men gelooft maar wat graag in een 'Koninkrijksleven'. Maar lieve mensen, het Koninkrijk moet nog komen!! Tot die tijd is het meer kommer en kwel dan een paradijsje. En toch, wanneer je achter Jezus aan rent, wankelt en struikelt, ben je hoe dan ook op weg naar het echte Koninkrijk. Op aarde zul je je leven moeten overgeven. Om te sterven met Hem. In gehoorzaamheid en vertrouwen. In dienst aan de Heer en in dienst van mensen. 2 Tim. 4: "3 Want er komt een tijd dat de mensen de heilzame leer niet meer verdragen, maar leraren om zich heen verzamelen die aan hun verlangens tegemoet komen en hun naar de mond praten. 4 Ze zullen niet meer naar de waarheid luisteren, maar naar verzinsels. 5 Jij echter moet in alles nuchter zijn, je lijden aanvaarden, je werk als verkondiger van het evangelie doen, je dienende taak vervullen."
    Als je deze Weg gaat, dan ben je al een aardig eind op weg naar de hemel.. En dáár wil God je hebben!! Want daar zal geen rouw en pijn meer zijn ....... bé God's! -hans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hoorde ooit een interview met meneer Maasbach waarin hij zei:”Als een homofiel tot geloof komt en de Heer aanneemt kan je hem het allerbeste meteen aan een boom opknopen want hij valt toch weer in deze zonde. Dat was het moment dat ik besefte dat God door onwijs kromme stokken toch wel eens een rechte slag maakt. Wil maar zeggen dat hij heus goed werk heeft verricht en mensen tot de Heer gebracht. Maar laten we wel zijn, hij had ook een bord voor zijn kop en was dikwijls onwijs bot.
    Wat genezingen betreft vraag ik mij altijd af waarom er zoveel heisa om wordt gemaakt?
    Het is het verval van het lichaam net als grijze haren krijgen, los zittende tanden, tandbederf, een aambei, een likdoorn of een bril. Laten al die mensen die zo stellig overtuigd zijn dat God genezen wil eerst eens beginnen bij dergelijke zaken alvorens ze bij een zieke komen praten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het aardige is Hans dat de bijbeltekst dat Hij onze zonden en ziekten op zich heeft genomen in de voltooit verleden tijd staat. DWZ het is klaar en af. Hij heeft het al gedaan, punt. Wat niet wil zeggen dat je niet naar Jezus toe moet gaan als je pijn, verdriet of moeien en zonden hebt. Maar toets de dingen en behoudt het goede. Gebedsgenezing is geweldig, maar we kunnen God er niet om claimen zoals ik wel eens hoor. Neem van God en je hebt het, zegt men dan.

    Ik ken de uitspraak van meneer Maasbach en meen zelfs dat ik hem je vertelde Jack. Maar misschien heb je hem ook zelf gehoord, dat kan. Waar het om gaat is dat hij zoals je al schreef wel eens bizarre uitspraken had en toch mocht ik hem. Weten jullie waarom? Omdat hij zo mensenlijk falend, oenerig was. Ik zie hem nog staan op het podium met zijn half uitgeroeide kleurspoeling in de kleur zwart. Met van die witte banen op de kruin. “Gemeente wat hebt u van de Heer nodig? Weet u niet dat ouderen nieuwe krachten zullen krijgen…” Ik wilde toen roepen:”Meneer Maasbach kunnen ouderlingen ook nieuw zwart haar krijgen?” Dom dat ik het niet deed!

    Heb zoiets wel eens bij jan zijlstra geflikt waar ik trots op ben. Jan zag overal in het gebouw de hand van de Heer. Hij was het die “deze tempel” bouwde. Jan riep door de zaal:”Welke kleur hebben deze gordijnen”(hij wees op de gordijnen van het gebouw. Ik riep zo verveeld mogelijk:”Hemelsblauw Jan.” “Ehh ja.” Mompelde hij verslagen…

    BeantwoordenVerwijderen
  4. P.s ik mot ff bij mijn vrouw gaan zitten buiten want ze moet iets zeggen tegen me....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. P.s handoplegging bij aambeien is misschien een optie Jack...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik denk altijd als mensen beweren dat een ziekte iets is dat ze van God hebben gekregen: 'waarom ga je dan naar een dokter?'
    Genezing zoeken dmv medicijnen zou dan tegen Gods wil ingaan of niet? En Jezus dan? Ging Hij tegen de wil van de Vader in (die de zieke een nuttige les wilde leren blijkbaar) toen Hij mensen genas?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hmmm niet zo druk om maken denk ik dan altijd maar. Veel stof tot nadenken Marja waarvoor dank voor je reactie. De andere kant van de vraag luidt dan ook:"Wie liet het kindje met het open rugje geboren worden? Was het niet de Schepper zelf die sprak dat Hij ons in de moederschoot weefde? Of is de duivel verantwoordelijk voor die "steek" welke de Heer met weven even liet vallen.
    Niemand beweert hier (nog) dat ziekte van God komt in die zin, maar dat het iets ingewikkelder blijkt te liggen dan de optelsom waar veel charismatische christenen vaak mee komen, is wel duidelijk. Dat ziekte soms van God komt kunnen we in de bijbel lezen als God spreekt: Dan zal ik haar op het ziekbed werpen (openbaring). Soms komt het van de vijand (het boek Job) maar heel vaak is het niet duidelijk waarvan het komt.

    Ben jij al genezen van je slechter wordende ogen, of draag je nog steeds contactlenzen, zou ik willen vragen aan al die mensen die anderen die echt ziek zijn steeds voor ogen willen houden dat God genezen wil en zal. Waarom ben jij (wie de schoen past trekke hem aan) nou nog steeds niet genezen van die kleine oogafwijking? Weet je niet dat God wil dat je de bijbel glashelder kan lezen? Waarom bid je dan niet of is er zonde in je leven? Was dan eerst je ogen met Gods genezende ogenzalf en kom dan tot die ander om de splinter uit zijn of haar ziel te halen van de Goddelijke genezing.

    Kunnen we dat afspreken, dat al die mensen die zo overtuigd zijn dat ziekte altijd van de duivel komt dat ze eerst even de duivel wegjagen (in Gods kracht natuurlijk en in de volle overtuiging van het geloof) en zelf hun kwaaltje (stelt niet veel voor dus er is weinig geloof voor nodig) laten genezen?

    Mijn moedertje zei altijd:”Jij voordoen”…

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als men dat toch bezig gaat, vergeet dan de kunstgebitjes, de steunzooltjes, de vullingen in je kiezen, je grijze haren, de spataderen en de eksterogen niet. Allemaal tekenen van verval die in de wereld heerst door de zonde. Jezus werd nooit ziek, kreeg geen griep of jeugdpuistjes omdat Hij zonder zonde was. Als mensen werkelijk geloven dat ziekte altijd en eeuwig genezen moet worden omdat het door de Heer gedragen is, waarom dan niet voor die andere zaken die de aftakeling van het lichaam met zich meebrengt?
    Of is Hij daar niet voor gestorven?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zeg Jack, die compleet kale knikker van jouw, zou ik ook maar eens voor gaan bidden ja! Kijk ik heb nog haar. Hoewel haar een beeld is van zonde volgens de bijbel. Een schaap moet immers geschoren worden anders komt hij om in zijn eigen wol...

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.