woensdag 23 mei 2012

Supporters van Gods koninkrijk


Hoewel het veel te warm is om te webloggen en de tijd te verdoen achter de pc nu we eindelijk van de zon kunnen genieten, toch even dit.
Koning voetbal is weer in het land. Buren knopen oranje vlaggetjes aan onze regenpijp en kijken erbij met ogen die lijken te zeggen:”kom er niet aan.” Ze lopen met stomme oranje leeuwen op hun T shirts en hebben kisten vol oranjeboombier ingeslagen om de gehoopte overwinning met smaak weg te spoelen. Ik houd mijn hart al vast als de idioterie straks weer compleet is en er in de straat breedbeeld televisies worden buiten gezet, waar de meute amechtig onderuitgezakt voor gaat zitten kijken en blèren! Supporters, vinden ze zichzelf. Dat wil zoveel zeggen als:”zij vieren de misschien te komen overwinning, maar doen er eigenlijk geen bal voor.

Twee vragen wellen op. Zijn wij kinderen Gods of slechts supporter van Gods koninkrijk? De eerste groep verschilt met de tweede omdat deze christenen zelf in actie komen om mensen op de een of andere wijze met het evangelie in contact te brengen. De tweede zijn slechts kerkgangers. Ze gaan jaar in jaar uit naar de kerk omdat ze denken dat God er woont en op zondag uit Zijn bedstede van wolken komt om naar het orgel te luisteren.
De tweede vraag luidt:’Ben ik de enige die hoopt dat er in de hemel geen voetbal gespeeld wordt?" 

19 opmerkingen:

  1. hmm ...met alle webloggers een potje voetbal spelen in het hiernamaals, niet zo.n gek idee, toch? verder geef ik er niet zo om;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hmmm k zou liever een potje vrij worstelen als dat kan. Mot je wel een speciaal pakkie an....

      Verwijderen
    2. Dan toch maar liever voetballen denk ik...:)

      Verwijderen
  2. Ik hoor net op het Journaal dat we door de economische crisis ook minder aan die onzinnige oranje gadgets uitgeven. 2 Jaar geleden was dat nog 70 miljoen, nu nog slechts 60 miljoen. De crisis slaat dus hard toe... niet. Mensen negeren dus nog steeds volop de dunnere portemonnee. Helaas negeren ze ook massaal God. Potje voetbal kàn best leuk zijn hoor, maar eigenlijk heb het altijd al massa-hysterie gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh leve de bezuinigingen. Nou ja het is nog maar net begonnen ben ik bang voor. Ik heb ik mijn hele leven zegge een wedstrijd gezien en daar heb ik wel genoeg aan. Het is mijn ding weer niet. Ik snap er de ballen niet van en vind er geen bal an...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik weet nog dat je een paar jaar geleden een reclame had dat Luca met zn shirt over zn hoofd in het doel schoot. Wij zaten te zappen en kwamen precies midden in die reclame terecht(wat ik dus niet door had)soooooo, zei ik, Luca scoort met zn shirt over zn hoofd. Jan kwam niet mee bij. "Tís een reclame schat". Vrouwen en voetbal...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zo heette die kerel in de reclame;)

      Verwijderen
    2. Oh, ehh ik heb geen tv. Net een refo hier....Haha

      Verwijderen
  5. Eigenlijk hoop ik stiekem dat oranje er in de eerste ronde uitligt, zijn we weer twee jaar van die idioterie af.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Op m,n werk is dat de enige communicatiemiddel tussen de collega,s en moet vaak mee luisteren en verbaas me hoe een mens zo bezeten kan zijn van z,on geldverslindend spel,voetbal is een leuk spelletje maar kijk er nooit naar doet me niets......trouwens op de meeste verjaardagen is dat voor de meeste ook een openingszin"heb je nog votebal gekeken"dan zeg ik NEE........dan wordt ik aangekeken alsof ik van een andere planeet kom,belachelijk toch.......

    Grtz Henri

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn zoons zijn (helaas) alletwee behebt met het zgn. voetbalvirus, dus die zitten al likkebaardend te wachten tot de eerste aftrap geschied..... Zij verheugen zich op een hele maand van voetbal, voetbal en voetbal...... Ik geef er dus niks om, ik vind het een dom spel waarbij 20 kerels achter een bal aan hollen en als ze hem dan eindelijk hebben, trappen ze hem zo hard mogelijk weer weg..... of ze trappen elkaar helemaal ongelukkig.....en daar krijgen ze ook nog eens bakken met geld voor.....onbegrijpelijk!! Ik zal blij zijn als dat hele voetbalgedoe weer achter de rug is en de rust weergekeerd is....alhoewel, dan beginnen de olympische spelen en o ja, de tour de france komt ook nog deze zomer!!
    Ik ga nu de zon in, da's andere koek! Doei, tot spreeks!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja, mijn man kwam ook al thuis met een oranje shirt dat hij van iemand had gehad op het werk. Ik vind het allemaal wel een beetje overdreven. Alle reclamefolders staan vol met oranje dingen. Laten ze nou eerst maar eens kampioen worden, misschien dat ik dan een oranjegebakje eet.
    En in de hemel...ja, dat lijkt me geweldig om daar te voetballen. Geen scheidsrechter meer nodig, geen scheenbeschermers, geen dranghekken, geen politie. Gewoon een heel groot veld waar iedereen die wil mee kan doen of kan kijken. Alleen puur voetballen. Dat lijkt me heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien als er geen bal is maar een ronde wolk dat ik denk...ja.

      Verwijderen
  9. Jaja, in het stadion zitten maakt je geen voetballer, in de kerk zitten maakt je geen Christen :)
    Ik weet niks van voetbal, maar hou wel van een beetje volksvermaak, dus ik bler lekker mee hoor de komende weken :) Ik hoop dat ik je hart daar niet mee bezeer, haha!
    PS: ik hoop wel op een potje vetverbrandend voetbal in de hemel hoor, want anders zitten we alleen maar aan die rijke dis te smikkelen, lekker aan een exquise wijntje nippend... en voor dat je het weet komen de kilo's eraan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wist niet dat jij zo'n smulpaap kon zijn. Je stijgt in aanzien nu want de liefde van de man....Tja en het vet, och, al het vet is voor de Here.

      Verwijderen
  10. Voetbal, een spel van 22 spelers en aan het eind wint Duitsland.

    Ach Peter, ik ben zelf zo'n type die een beetje bezeten is van het voetbalspel. Ik kan enorm genieten van een perfect ingezette sliding (eh, wat is dat?). Of een uiterst precieze pass op een medespeler. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Het ergste is er wel bij me af hoor; vroeger keek ik alles en nu pik er m'n momenten uit. Het Nederlands elftal moet ik wel kijken; zelfs die belabberde oefenwedstrijden tegen Bulgarije en dat soort landen; ik wil toch zien hoe ze ervoor staan.

    Ik kan me echter wel voorstellen dat er mensen zijn die het gedoe rondom de sport belachelijk vinden. Transfersommen waar een Afrikaans land erg gelukkig van zou kunnen worden. Het gedrag van sommige spelers en trainers! Het geweld rondom de wedstrijden. En zo kunnen we nog even doorgaan.

    Maar je vraag was: "Zijn wij kinderen Gods of slechts supporter van Gods koninkrijk". Ik neem aan dat we sowieso allemaal kinderen Gods zijn. Het is eigenlijk net zoals bij voetbalverenigingen; je hebt (te weinig) vrijwilligers die zich uit de naad lopen en je hebt mensen die gebruik maken van de diensten van de vrijwilligers. Is altijd zo geweest. Heb pas nog een jubileumboek van 25 jaar geleden van een voetbalclub ingezien en daar sprak de voorzitter al z'n ergernis uit over het geringe aantal vrijwilligers. Zo zullen er denk ik ook altijd relatief weinig christenen zijn die zich actief opstellen! Niet altijd leuk maar het mag de actievelingen toch niet weerhouden om vooral door te gaan anders gebeurt er niets meer.

    Sterkte de komende weken! Eén groot voordeel heb je. Als de rest van Nederland voetbal kijkt kan jij lekker de natuur in; lekker rustig!

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou ja, niet het houden van maakt dat ik er niet van houd hoor. Ik begrijp best dat men er van kan genieten en dat mag ook. De Heer zelf genoot ook van een feestje. Het is meer als de bal en oranje een soort goden zijn geworden dat ik denk, dat is jammer. Verder wens ik iedereen veel plezier toe aan zijn voetbal liefde. Ik heb niets met de bal, maar wie wel, die mag. Ik houd van de natuur en ook daar kan je een afgod van maken. Tis alles balans dacht ik....

      Verwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.