maandag 21 mei 2012

Sober leven


Een kreet die ik nogal eens uit de mond van christenen heb horen vallen. In alle gevallen een misplaatste noemer dacht ik, want iemand die auto rijdt, drie maal daags een heerlijke maaltijd kan nuttigen, voldoende kleding heeft, elk jaar op vakantie gaat, een douche om zich te wassen, een dak om onder te slapen, een warm bed om in weg te doezelen enfin de lijst is (tot onze schaamte misschien) best wel erg lang, kunnen we die mens wel sober noemen? Leven wij niet allen als de rijken der aarde? En toch komt die kreet nog steeds voorbij. “Wij leven sober,” sprak een vrouw tegen mij net voor ze in haar nieuwe Audi wegreed naar haar vrijstaande bungalow. Ze meende het nog ook, dacht ik…Toch kan soberheid iets uitdrukken van:”Gij geheel anders”. Neem de monniken, de kloosterlingen die samen alles delen. Ze hebben enkel een simpele ruimte om te slapen en te bidden voor zichzelf. Houden wij ons niet een heel klein beetje voor de gek als we het hebben over sober leven?
Sober leven, hoe zien wij dat en wat mogen wij ermee?

7 opmerkingen:

  1. Paulus zei al dat voedsel en onderdak genoeg moet zijn. Persoonlijk vind ik het moeilijk en is mijn verlanglijstje veel te lang...
    Het is denk ik wel goed om als goede rentmeesters met datgene om te gaan wat God ons heeft toevertrouwd. Ook vind ik het moeilijk om in een maatschappij waar het zo om het 'hebben' en 'geld' gaat goede keuzes te maken. Ik word er soms ook zo hebberig van.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Net weer thuis hier. wat een zalig weer, veel te lekker om hard bij te werken. Ik vind je reactie eerlijk en herkenbaar. Herkenbaar omdat wij hier ook overvloed hebben, twee brommers een motor, auto's voor de deur, een eigen woning, de lijst is onwijs lang. Is ook zegen van de Heer en de vraag dient zich aan of we ons daar nu schuldig over moeten voelen? Salomo werd door God ook zeer rijk gezegend in goederen. Delen met anderen is een groot goed van rijkdom. Blijft enkel lastig om zo te delen dat je er ook zelf een goed gevoel bij hebt. Natuurlijk weer iedereen precies waar een ander zijn gelden heen kan storten om te delen. Ik blijf het lastig vinden om voldoende bevrediging te putten uit het geschonkene. Iemand kan zeggen: dat is je verdere verantwoording niet, laat het aan God over. Daar zit veel in, maar vreemd genoeg meen ik dat er ook geschreven staat: gij zult liefhebben met geheel uw verstand.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat is luxe? Wij hebben ieder een laptop, is dat luxe? Ik weet niet, daarentegen hebben wij één auto, gaan nooit op vakantie.
    Wij kopen kleding in de opruiming, maar we beknibbelen dan weer niet op eten. Zoveel mogelijk goed voer kopen, dat is dan weer beter voor de beestjes. Door deze levenstijl hebben we behoorlijk kunnen sparen, dat benutten we nu om zo min mogelijk te werken.
    Ik werk helemaal niet, mijn vrouw 18 uur. We hebben de staatsruif niet nodig en storten er zo ook zo min mogelijk in.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het klinkt mij als: goed gedaan in de oren Gerrit. De meeste hebben enkel schulden en roepen: wij hebben een eigen huis, maar eigenlijk is het van de bank. Wij hebben een nieuwe auto, maar die is ook van de bank ehh eigenlijk hebben ze enkel schulden.

      Verwijderen
  4. Inderdaad, wat is nou crisis? Ik zag op het jeugdjournaal het volgende: een op de drie gezinnen leeft in armoede. Ze kunnen niet alles kopen wat ze willen en de kinderen kunnen niet op sport of een club... Zo wordt onze generatie dus voorgehouden wat armoede is. Ik zat als kind ook op geen enkele club, en volgens mij velen van mijn leeftijdgenoten niet. Mijn moeder struinde ook iedere supermarkt af op koopjes. Maar ik heb als kind nooit het gevoel gehad dat we het arm hadden, zelfs niet als we tweedehands kleding aanhadden. Het is ook een beeld wat door de media neegezet wordt wat "normaal" is. En ieder kind wil normaal gevonden worden. Mijn meiden zitten op dansen, en dan vraagt een moeder aan mij: waar gaan ze nog meer op? Nou , nergens, ze zitten ook verplicht op zwemles, dus ik vind het wel genoeg zo. Eigenlijk krijg ik meer door mensen om me heen het gevoel dat we meer moeten. Ik ga bijvoorbeeld niet naar de efteling of dierentuin, dat is gewoon te duur(en tegen mn principe om zoveel geld uit te geven). Daarentegen hebben we gisteren en eergisteren heerlijk in het zwembad vertoeft, gaan we vandaag naar de buurtspeeltuin met fontein of we gaan de biesbosch in. Hoe leuk kan het zijn, voor weinig geld;)En als ik kadootjes geef probeer ik met een klein bedrag er toch iets leuks van te maken(bijv. zaden voor de tuin of bloembollen)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb tegen die kids ook gezegd: jongens dit is geen armoede, waar het jeugdjournaal het over heeft. Zolang we in dit huis kunnen wonen en eten hebben en kleding, is er niks om over te klagen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mirjam met jou kan ik praten. Armoede is een woord waarvan ik denk dat het in Nederland niet behoeft. Er is geen enkele verzorgingsstaat zo goed als Nederland. Goed er zijn mensen die het zeker niet breed hebben. Er zijn mensen die echt elke euro om moeten draaien, is waar. Maar armoede, kou, niet te eten hebben, ik weet het niet hoor, ik heb zo het idee dat dit nog niet aan de orde is. Misschien dat het wel komt, want laten we wel zijn, het wordt allemaal wel afgeknepen de komende tijd. Zoveel is zeker.

      Verwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.