vrijdag 4 mei 2012

Roken voor de kerk


Vroeger was het heel normaal dat mensen sigaren kochten waar een klein gedeelte van in gelden de kerk ten goede kwam. Roken voor de kerk, noemde men dat. Elke consistorie stond blauw van de rook, bij een ouderlingenoverleg. De dominee zelf nam een haal  van zijn oud kampen sigaar en liet hem dan uitgaan terwijl hij op de preekstoel klom. Na de dienst stak hij hem weer aan en rookte verder. Nu worden mensen die roken en christen zijn met argusogen aangezien. Onze kijk op wat christenen kunnen en mogen is veranderlijk. Meende men vroeger op de sabbatsdag (de zondag die eigenlijk niet de sabbat mag heten) te voet kilometers af te moeten leggen om ter kerke te gaan, nu zit iedereen met zijn poezelige gat in een auto om naar de samenkomst te gaan. Fietste je vroeger op zondag, dan ging je naar de hel, simpel zat! Zelf gemaakte wetten van mensen, wat hebben we er eigenlijk veel! Ze dienen enkel om de zogenaamde eigenwaarde op te krikken maar voor God zijn ze waardeloos. Tegen welk door mensen gemaakt wetje, loop of liep jij veel op binnen of buiten de kerken?
Een hoedje, een zwart pak, nette kleding, vlechten wel of niet? Niet op straat mogen spelen op de zondag? Verplicht in tongen spreken of hardop moeten bidden?

7 opmerkingen:

  1. Mijn vriendin maakte een foto vanaf de ballustrade in de kerk toen onze oudste gedoopt werd. Daar moest de ouderling toch even iets van zeggen in de constistorie;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een vrouw bij ons in de kerk vond dat mijn vrouw dat rottige hoofddeksel moest dragen omdat ze anders geen kind van God zou zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn vrouw mocht als kind na alles trouw te hebben gevolgd bij de dominee geen belijdenis doen, omdat ze geen hoedje droeg in de kerk. Paula is zeer slechthorend en draagt een gehoorapparaatje en een hoed nam in die tijd het geluid deels weg. Daarom droeg ze geen hoedje en mocht ook niet deelnemen aan de belijdenis als enige van de groep. Kijk die dominee zou ik als ik hem nu tegen zou komen eens de hand schudden willen als “echte herder van de kudde”. Wat een held, wat een voorbeeld is die man! Ik moet er gewoon van braken, omdat de kerk dan tot een echt braakland is verworden….

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Internet bijzonder vreemd en traag hier via Versatel.nl, misschien een computerprobleem. Als ik een dag of langer niet on line ben, weten jullie dat ik dus echt een computerprobleem heb en je reacties niet door mij afgewezen zijn, doch in de wachtkamer staan. Excuses voor het eventuele ongemak. Ik zal hem zo eens door de filewalker halen om te zien of er ergens iets niet goed zit...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zie je ze binnenkort weer in de tent der samenkomst zitten in je tuin, denk ik ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.