donderdag 3 mei 2012

Ouderlingen bezoekje z(onder melk)

Om acht uur in de avond ging de voordeur bel en daar stond een oudste uit de Hervormde gemeente van Gouda (op tijd en volgens afspraak!). Hij trad binnen en wat zo leuk was is dat deze nu ongeveer 65 jaar oude man, ooit onze melkman was. Hij begon rond 1970 zijn melk langs de deur te venten en Petertje was toen nog maar een klein knulletje. De kinderen hingen aan zijn melkkar en reden dan een stukje mee door de straten. Achter zijn rug noemde wij hem: de man met de glimlach, want hij had altijd een lach op het gezicht. De eerste jaren verkocht hij melk die hij uit een RvS vat tapte. Later kwamen de zakken melk die je in een kannetje moest zetten en de punt er dan afknipte om te schenken. Toen de flessen en pas veel later de kartonnen pakken melk en vla, waardoor de echte zuivere smaak van zuivel voor altijd verloren ging. Meneer Verkaik is zijn naam. Als kind keken we tegen hem op en hadden het idee dat hij vreselijk oud was, die melkboer van ons, ook al was hij nog maar in de twintig jaar. In de ogen van een kind is ieder volwassen mens oud en bijna fossiel. Nu zat deze vriendelijke man in onze huiskamer en bad met ons. Hij deelde met ons vast “voedsel” en schonk geen melk meer. Hij regelde de inschrijving en de uitschrijving uit de oude gemeente. We voelden ons voor het eerst sinds weken weer welkom in een kerk, het bezoeken waard en gewaardeerd als gemeenteleden. Bedankt Melkman, uw houding zegt ons zoveel meer dan menige preek die enkel uit woorden bestaat, maar als het om daden gaat, zich in stilzwijgen en wegblijven hult... 

13 opmerkingen:

  1. Dit klinkt allemaal heel erg goed. Een fijne en gezegende tijd in jullie nieuwe gemeente.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dan je Jose, we gaan er een fijne tijd van maken, zeker weten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Met melk meer mans. Dominees zouden verplicht melk moeten drinken al was het maar om meer mans te worden. Want je weet met melk meer mans.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi zeg, dat je het zelfs nog weet: die glimlach. Zegt wel wat. We zijn als christen vaak veel te glimlachloos...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja wil ik graag beamen, lachen of glim;lachen is in mijn beleving ook onderdeel van: Uw vriendelijkheid is bij alle mensen bekend. Ik lach veel, kom misschien nors over en toch ben ik dat niet. Enkel als ik met een bal moet schoppen en een jonge dame roept:"wat kan u dat geweldig goed (vorig logje).

      Verwijderen
  5. Meneer Verkaik had het over ondermelk???never heard of!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, die man kan ik ook heel goed. De melkman uit de kort akkere die nog lange tijd bij mijn moeder in de Woudstraat de melkproducten bracht. Ik wist dat hij ouderling was in de st. Jan. Hij heeft inderdaad een gezichtsuitdrukking wat altijd lacht ook al is hij boos. Daaraan kan je zien dat een gezichtsuitdrukking niet altijd klopt. Ook een postuur zegt niet altijd alles. De meeste bodybuilders waaien bij een minsten geringste briesje tegen de vlakte.

    Ondermelk en taptemelk ja, dat vond ik altijd een rare uitdrukking tegenwoordig is dat magere melk. Toch heb ik Verkaik zijn voorganger Verweij nog geholpen met het rondbrengen in de kort akkere en hij had altijd heel weinig van die taptemelk. Tegenwoordig drink iedereen het geloof ik. Het vullen en schoonmaken van de elektrokar aan de Wachtelstraat vond ik altijd een hele belevenis. Daar kwamen heel veel melkmannen uit Gouda hun kar vullen en schoonmaken.

    Volgens mij is Verkaik altijd al Hervormd geweest en ik wist niet dat hij nog maar 65 jaar jong is. Ik dacht dat hij al ouder was. Maar goed Peter eens was je enthousiast toen je Gouderak binnen ging. Ik zou zeggen zet je verwachting in Gouda niet te hoog want dan val je ook niet zo hard snap je.

    M.vr.gr. Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Moge

    Nu je het zegt kan hij ook wel iets ouder zijn, maar omdat hij pas (naar ik meen) vorig jaar stopte met melkman te zijn, zal het wel ophouden bij 66 jaar. Aha de ondermelk is de rest van wat er na het boter maken overblijft geloof ik. Als eerst al het vette er uit is, blijft er een slappig aftreksel over, dat wij magere melk noemen.

    Ach Jan ik zet eigenlijk nooit veel hoger in, dan we allen bijbels gezien zouden moeten inzetten. Als mensen zeggen christen te zijn, dan moet men het ook waarmaken. Dat wil niet zeggen dat mensen geen fouten mogen maken, want die maak ik ook dagelijks. Het allerminste wat ik van mensen verwacht is dat ze het willen goedmaken na een fout. Dat kan nooit te veel zijn.

    Mensen zeggen vaak:”kijk niet naar mij, kijk maar naar de Here Jezus.” Er zit veel in! Maar aan de andere kant vraag ik mij wel eens af wat mensen als de Apostel Paulus bedoelde met de woorden:” Er staat: Volg mij na, broeders en zusters, en kijk naar hen die leven volgens het voorbeeld dat wij u gegeven hebben. (fillip)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dus één van de laatste melkmannen is met pensioen. Weet je Peter ik heb wel eens gehoord, dat de melk(tap)man wel eens zelf een beetje water aanlengde met de melk. Dan had hij meer inkomsten.

    Misschien is het daarom wel goed wat Jan zei; je verwachting niet te hoog te stellen. Ik begreep uit je laatste reactie dat je daar mee eens bent. Trouwens ik krijg de indruk dat de Apostel Paulus één nederig man was. Zo één die zich erg bewust was van zijn eigen fouten. Met alle schipbreuken erbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Herman van Veen zong het al: de melkboer lengde fluitend zijn melk en beetje bij. Het zal best wel kloppen Adriaan. Verwachtingen niet te hoog stellen, waarom hoor ik die kreet toch zo vaak uit de mond van mensen die christen zijn? Heeft het te maken met het besef allemaal te falen? Wellicht! In die zin moeten wij niet van anderen verwachten waar wij zelf in te kort schieten, helemaal mee eens. Maar, wij mogen toch wel iets van elkander verwachten? Het geheel anders zijn is misschien niet haalbaar, maar in veel zaken anders zijn, moet toch lukken...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Toen ik voor het eerst ging kerken, bij het Leger des Heils, kwam ik op huisbezoek bij een oude wijze vrouw. Ze waarschuwde mij hiervoor ook. En ze kreeg gelijk. Maar ja ik mijn net een terrier. Ik hou vast. Prik uiteindelijk door de onvolmaakte mensen heen. Zelf ben ik al door mezelf vele malen door geprikt. Ha, ha , ha. Maar ik ga door!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ZOlang ze je niet monddood willen steken, blijven doorgaan Adriaan. Ze zullen jou wel nooit bij het leger des heils verboden hebben te webloggen als de dominee bij mij wel deed. Dan heb je eerder het idee van: getikt zijn dan doorgeprikt zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Verboden te webloggen door mijn kerk? Nee, ik wordt, tot nu toe, aangemoedigd. Hoewel er niemand uit die hoek reageert. Humor is denk ik een gevaarlijk medium. Ha, ha.

      Verwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.