woensdag 2 mei 2012

“Oh wat doet u dat goed”


Dat was de kreet die ik uit de mond van het nog maar net droog achter de oren zijnde verzorgstertje hoorde komen in het verpleeghuis waar mijn moeder nu al weer tien jaar woont.
Eerst niets dan lof voor deze groep mensen, die zovaak vergruisd worden met verhalen dat bejaarden slecht verzorgd worden etc. In ieder geval niet mijn ervaring hoor, niets dan lof.
Maar even terug naar die kreet van “Oh wat doet u dat goed”. Meende eerst dat de verzorgster/verpleegster het tegen een kleuter had, maar dat “u” viel dan uit de toon. Een kleuter noem je tenslotte geen u. Er bleek, toen ik om het hoekje gluurde, op de grote zaal een tiental ouderen aanwezig die op stoelen zaten en amechtig een reusachtige bal in het rond schopten voor de nodige beweging. Toen klapte het blonde verpleegstertje zelfs in haar handen en riep:”Wat kan u dat geweldig goed.” Bejaarde benen trapten de softe bal van een meter doorsnede onverschillig van zich af en er hing een sfeer van: we zouden overal liever willen zijn, in de kroeg, in de regen, in de hel, maar niet hier met de rotbal!. Ik vraag mij altijd af waarom veel mensen ouderen die volkomen normaal bij hun verstand zijn, als kinderen aanspreken? Ik weet zeker dat ik dat, eenmaal op die leeftijd gekomen, zou pareren met:”houd je mond trut en ga je oren afdrogen." Of iets van dien strekking.  Hoe sta jij tegenover het kleineren van ouderen?

8 opmerkingen:

  1. Soms zijn mensen niet te volgen, zal wel met het beroep te maken hebben. Oude mensen moet je soms ook als kind behandelen, zeker als alzheimer om de hoek komt kijken. Mijn stiefvader begon een paar maanden voor zijn dood te demeteren en kon dan echt verschrikkelijk ondeugend zijn. Dan zei mijn moeder als je je niet gedraagt, bel ik Gerrit.
    Dan moest ik even langkomen en strengkijkend en 'hartig'woordje met hem spreken en dan ging het weer een tijdje goed.
    Maar wat vind je dan van het volgende, een tijdje geleden deden we boodschappen en toen vroeg een mevrouw aan mijn vrouw, hoe gaat het nou met je man? terwijl ik er naast stond. Mijn vrouw zei, misschien is het handig als je het zelf aan hem vraagt. Dat deed ze toen schoorvoetend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat ik geen fijne oude man zal zijn Gerrit. Goed in geval van dementie, maar niet alle (lees de meesten) ouderen zijn niet dement. Wat je vraag betreft is het iets wat in het verlengde ligt van wat ik bedoelde te zeggen. Ben je oud, ziek, zit je in een rolstoel dan zal je wel achterlijk zijn en word je niet of als kind aangesproken. "Zo opa hoe is het nou met je benen?"

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat het goed bedoeld is hoor :) Beetje in de stijl van ouwe jongens krentebrood...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is ook goed bedoeld, zeker weten. Toch heb ik meer met de tijd dat ouderen als wijs werden gezien en bovenal volwaardig. “Oh wat kunt u goed tegen de bal schopjes geven”. Sorry ik moet er niets van hebben. Het is wel mijn moeder die daar zit en ooit mijn rots in de branding was toen ik op haar arm zat. Het is zij die elke dag kookte en haar hand niet omdraaide voor de huishouding. Het is mijn moeder die ons al haar liefde en wijsheid schonk. Ik prijs haar om haar karakter en wie ze is en ervaar het als een degradatie als een kind wat net uit de luiers is roept:”Wat kunt u goed tegen het balletje schoppen.

      Verwijderen
  4. Uhm…. Jij ben nog maar 51 en dat nu al zoveel weerzin, wat moet dat met jou worden man?
    Jij zal toch niet die ouwe saggerijn worden zeker straks als we samen op dat bankje zitten.
    Nu ja, ik ga toch die lieve zusters anders aanspreken als jij hoor ouwe saggerijn en pas 51.
    M.vr.gr. Jan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het wordt nog veel doller Jan, ik vraag mij al af of er ijs met sigarensmaak bestaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tegen die tijd vast wel Peter maar ik verheug me toch meer op de zusters met die bal ha ha. jij toch zeker ook.

      Verwijderen
  6. Neen ik ben niet zo'n spelletjes mens. Ik vind zusters lief en leuk hoor, leuker dan broeders met harige armen die je komen wassen.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.