maandag 21 mei 2012

Marriage course, wat moeten wij ermee?


Bij ons in de gemeente zitten twee mensen die er altijd doodongelukkig uitzien en toch de indruk willen wekken blij te zijn met elkaar. Het zijn de (noem het) leiders van de zogenaamde marriage course. Een cursus voor mensen wier huwelijk het na al die jaren nog steeds slecht gaat.
De leiders der cursus geven mij altijd een gevoel van:”wij zijn ongelukkig in ons huwelijk en willen jullie ook zo lang mogelijk ongelukkig maken.” Zij doet erg modern, met kapsels die mij aan een redelijke poedel doen denken en hij is meer het typetje uit de serie uit mijn jeugd George en Mildred.  Het zal allemaal wel weer aan mij liggen, maar ik heb immer de indruk dat deze mensen naarstig opzoek zijn naar “slachtoffers” die ze kunnen “helpen”. Niet in de laatste plaats omdat ze zelf zo onzeker zijn in hun huwelijk. Er gaat een bepaald genot uit van de ellende van een ander, me dunkt. Maar lieve mensen, beseffen wij wel dat het huwelijk een grap is van de Heer, om ons duidelijk te maken hoe lastig wij zelf als bruid wel niet zijn? Waarom verwachten mensen dan nog altijd de hemel op aarde van elkander binnen een huwelijk? Ze kijken ons (Paula en mij) likkebaardend aan alsof ze willen zeggen:”Kom op lieve vrienden, jullie hebben vast een probleem.” Wij kijken dan terug alsof  we intens gelukkig zijn met elkaar en hopen dat ze ophoepelen.
marriage course, wat moeten wij ermee?

8 opmerkingen:

  1. Eerlijk gezegd heb ik geen ervaring met deze cursus. Is het niet een idee om eens mee te doen Peter en daarna nog eens een stukje te schrijven? Misschien denk je er dan anders over? Misschien zijn de leiders niet altijd 'perfect' maar ik denk wel dat hun intentie goed is. Slechter kan je huwelijk er niet van worden toch? Of zit ik er nu naast?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Neen neen is een soort kring volgens mij. Een mariage course in een kring, dat overleef ik niet...

      Verwijderen
    2. Nou Peter, ik denk toch echt dat ik eens contact met Paula ga opnemen en jullie eens opgeef samen. Lijkt me een goed plan :)

      Verwijderen
    3. Hah opgeven is het juiste woord wa, als je daar gebruik van moet maken, ben je eigenlijk een tamelijk opgegeven geval. Sorry ik geloof er niet in. Grow up mensen. Als je na een huwelijk van jaren en jaren er niet uit komt met vrienden die je omringen, geloof ik niet in het gekwaak van een dergelijke cursus ook. Het zal wel weer funderen op dezelfde basis van:" Kijk naar ons, wij weten het hoe het moet." Bij ons was ook een dergelijk gezin in de gemeente. Fijne cursusjes geven en hulpverlening en toen ehh gingen ze scheiden. Hun eigen marriage course ten spijt. Ze waren de papieren zeker kwijt waar het op stond.

      Verwijderen
  2. Hhmmm... niet zo druk om maken denk ik dan, want als je dat doet is er toch een gevoelige snaar bij je geraakt, blijkbaar :) Ik denk dat zoiets best nuttig kan zijn, maar daar mag iedereen zelf voor kiezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Juist zeg ik amen op, niet druk om maken...Nuttig zeg je? Ehh tja, je moet er in geloven weet je wel...

      Verwijderen
  3. Hohohaha, mijn buren volgden deze cursus en liepen op een gegeven ogenblik weer gearmd door de straat. Dat was net even voor er een redelijke behanger op kwam dagen die met zijn stijfsel alles in de war schopte. Ze zijn nu weer hertrouwd met een ander. Voor mij geloof ik niet in een cursus typisch Nederlands waarbij men voor elk probleem een papiertje of studietje heeft. Dat zweet ook door binnen de kerken.
    Wat het gekke is, wij hebben vrienden en daar praten wij mee, bidden we mee, delen we mee. Wij hebben dus geen kring of marriage course van node.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ken ik toch, ken ik toch. Nou ja ieder z zijn meug daar niet van. Maar ik kan er niets mee en wil er ook niets mee en nee ik maak me er ook niet druk om, ik schrijf er enkel even een logje over. Dat is slechts mijn mening en die mag iedereen omwisselen voor een veel betere. Ja goede vrienden, dat is mij wel kostbaarder dan goud. En wat je zegt, dat is toch eigenlijk een kring om je heen die bidt, lacht en huilt met je. Jij ook bedankt en je geliefde dame, voor alle reeds verkregen vriendschap. Dat gaat voor meer mensen op. Ook voor hen die mee webloggen en reageren. Is toch ook een soort kring. Het lastige van letters is enkel dat het vaak harder overkomt dan gesproken woorden. Dat is een nadeel.

      Verwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.