maandag 21 mei 2012

“Laat alles wat adem heeft de Here loven”


Sprak de voorganger. “Dus de mensen en alle dieren loven de Here,” voegde hij er nog aan toe. Er was een belangrijke groep die ik miste en wel de bomen. Misschien zelfs wel al het groen, want ook daarin is immers “levensadem”. De bijbel zegt dat zelfs de bomen in het veld zullen klappen voor Hem.  Na de dienst een gesprekje met een aardige mevrouw die mijn uitnodigde om op de kring te komen. Lief maar ik houd het niet uit op de kring. Sterker nog, ik heb het slecht naar mijn zin op de kring. Jaren en jaren bij verschillende kringen geweest, en heb het voor mijzelf als “weinig zinvol” ervaren. Ieder zijn meug niet! Wat mij wel te binnen schoot was de gedachte dat als ik echt hulp nodig had, christenen vaak niet thuis gaven en mensen die niet in God geloofden klaar stonden mij te helpen. Ik hoop en bid dat het slechts mijn ervaring is….

10 opmerkingen:

  1. Heel de schepping looft de Heere, dus ook al het groen, daar ben ik van overtuigt!
    Sommige mensen zijn idd net christenen, maar zeggen ze dan ik doe er neits aan, ik help gewoon graag. Ik heb ook wel zulke ervaringen, tegelijkertijd merk ik dat als je ziek thuis zit en daarover niets laat weten, dat mensen dan niet zo gauw tot de ontdekking komen dat er iets met je is. Het is dus ook een stukje openheid van eigen kant. Al is het dan jammer en zó fout,dat je niet gemist wordt in je gemeente...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Herkenbaar. Mijn ervaring is dat christenen niet of weinig verschillen met niet-christenen. Denk dat wij (christenen) over het algemeen sneller teleurgesteld zijn in mede christenen. Wellicht ook omdat de verwachtingen te hoog zijn? Ik weet het niet, maar herkenbaar is het zeker.
    En kringen; ben nooit echt een kringman geweest. Bij deze is kringman een nieuw woord ;-) Vond het vaak een veredelde vorm van een consult aan de psycholoog. Maar toch is het belangrijk, kringen, het is 'gemeenschap met de heiligen'. Zie alleen maar eens een kring te vinden waar je je thuis en op je gemak voelt.. Zelf neem ik Momenteel deel aan een maandelijks aanbiddingsuur met enkel mannen. Een Goed uur is dat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben gelukkig wel een fijne kring. Dat ervaren we fijner als bij de gemeente. We zijn nu met een aantal mensen aan het opknappen bij een stel die een aanleunwoning krijgen, dus wat dat betreft...;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik besef dat er mensen boos op mij kunnen worden maar ik heb de kringen nooit ervaren als geestverrijkend, eerder als een hoop geklets. Ik ben meer een “grote kringman”, de zondagmorgen samenkomst. De kringen duren mij ook te lang. Aanvang rond halfacht en eer dat je weer wegbent rond de klok (meestal iets later) van tien uur. Het is dan meestal: 30 minuten gezellig kletsen, 20 minuten vals zingen, 45 minuten amateuristisch praten over wat iedereen vindt, zonder dat iemand zegt hoe het nou werkelijk zit betreffende het behandelde bijbelgedeelte, 15 minuten bidden (meestal dezelfde vrijmoedige christenen die verzanden in gebeden waarbij je het idee hebt dat de eeuwigheid al is aangebroken en dan als laatste het amen, dal klinkt als een verzuchting (voor mij). Het spijt me ik ben dood en dood ongelukkig op de kring. Ik stel voor een kring van 30 minuten geen seconde langer.

    De slappe thee vergeten we, het eeuwige gebabbel over de ingegroeide teennagel van mevr van der Scheur ook, zitten, zingen, kort maar krachtig bijbel stukje, gebed van 5 minuten en weer op huis aan om na al die jaren en jaren van kringen, samenkomen, erediensten en weet ik wat meer, nou eindelijk eens iets te gaan doen met wat we te horen kregen….

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je zelf nu eens kringleider wordt Peter, dan kun je zelf de planning van zo'n avond een beetje in de gaten houden en rond je de avond gewoon op tijd af. Goed idee?

      Verwijderen
    2. Ben ik geweest maar ehh, neen het bleef niet mijn ding. Ik denk dat ik ergens groepen in die samenstelling niet fijn vind. Verjaardagen geven mij hetzelfde gevoel van:"nog even en dan mag ik weer weg." Goed, er is wel eens een avond bij dat je denkt, best leuk. Maar met z'n allen op een ongemakkelijk stoeltje in een kring is niet mijn ding. Ik ben ook meer een "doemens". Daarom kan je met al mijn uren vrijwilligerswerk de halve toren van Pisa mee overeind zetten...Maar ook dat werd ik zat omdat er op den duur een een gevoel ontstond van:"Petertje doet het wel." Gescheiden vrouwtje in de gemeente die een behanger zocht:"Petertje doet het wel." Mensen die met grofvuil zaten en te gierig waren om dit op te laten halen:"Petertje doet het wel." Een plafond in de kinderkamer van een mevrouw die de Haas hete, maar het woord bij de daad voegde en op de konijnen af kinders kreeg van jan en allemaal (zo zielig) Petertje doet het wel.
      Neen ik denk dat ik nu maar eens gewoon lekker naar de kerk ga elke zondag en verders iedereen de zegen na geef...
      Ik kus de grond van de polder, als de paus en ben dankbaar voor de rust die ver mij gekomen is. Want geloof mij: er is leven na de kring....

      Verwijderen
    3. Gelukkig wel. Als mijn geestelijke leven afhankelijk was van kringen en conferenties, was mijn leven geestelijk erg arm geweest.. 'Gemeenschap der heiligen' is voor mij ook eerder the big picture: De wereldwijde Kerk. Onderdeeltjes zijn van het Lichaam van Christus. Maar ieder zijn ding natuurlijk en bijbelkringen kunnen zeker ook positief zijn. En liever een bijbelkring dan een verjaardagskring.. ;-)

      Verwijderen
    4. Ach ja Hans, ik kan er ook niets aan doen. Misschien is de hemel wel een grote kring die nooit meer op zal houden. Ik kan er niets aan doen, dat ik er niet aan moet denken en het de ergste straf zal vinden die er bestaat. Volgens mij is de kring een uitvinding van de vijand om actieve christenen dood te vervelen. Hij komt immers als een engel des lichts. Moet nog even opzoeken of dat zelfde woord in de grondtekst ook: hij komt als een kringleider, toegepast kan worden. Zal mij niet verbazen.

      Verwijderen
  5. Hahaha, je brengt het weer kleurrijk Peter. Maar...ook ik heb het meegemaakt. Aan de ene kant wel fijn maar ook weer het gevoel van ontevredenheid. Ook te veel verschillende visie's over bepaalde Bijbelpunten. Waar je niet door opgebouwd wordt. Of men kan één bepaald onderdeel toerloos over discusseren. Waar ik héééél moe van werd. Ik wil niet zeggen dat ik het zo goed doet op zo'n kring, maar het koffie/thee uurtje was vaak gezelliger als het geestelijke deel van de avond. Niet altijd, maar toch.
    Ben er toen ook mee gestopt, maar wel fijn om te horen dat het niet overal zo is, als ik Mirjams reatie lees.
    Dan doen we het eerst maar via internet.
    Liefs Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja oeverloos gezwam over zaken waarvan ik denk: mot ik daarvoor bidden? Daar heeft de huisarts pillen voor en die gebruik ik zelf ook al jaren. Heb wel eens het idee dat veel kringleiders ook mensen zijn waar ik niet naast wil wonen in de hemel. Goed, er zitten toffe mensen tussen maar ook figuranten die ik niet fijn vind. Er zit een zeker kantje aan dat voelt als: Ik ben de leider en jullie zijn de schapen. Nog erger zijn de huwelijks (marriage course) cursussen. Vaak gegeven door vrouwen die hun man tot op het bot zat zijn en andersom en het nu jou ook willen leren dat te bereiken om dan lang en bovenal ongelukkig samen te zijn. Mensen ik geloof niet in marriage course. Als je het echt samen niet eens kan worden en er na zoveel jaar huwelijk niet uit kan komen, ben ik zo bang dat je gewoon baby bent gebleven in het geloof. Grow up! Het huwelijk is geen hemel op aarde! Het is een grap van de Heer om ons te laten zien hoe lastig wij zelf als bruid zijn! Ik begrijp dat er nu mensen gekwetst kunnen zijn omdat ze menen geweldig werk te doen in de marriage course. Droom rustig verder, onwetendheid is zalig…

      Verwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.