donderdag 17 mei 2012

“Ken je me niet meer?”


Voor mij stond als een heus vlaggenschip getooid compleet met reusachtig lichaam, lillende wangen en onwijs kort geknipt haar, een vrouw van middelbare leeftijd. Als een gek tastte ik de grijze cellen in mijn schedel af, maar hoe ik ook zocht, ik vond haar niet. “Alie, ben ik, van de Janligthartschool.” Ergens temidden van al dat vlees in haar gezicht zag ik plotseling een klein teer maar bovenal mooi meisje met heel lang blond haar, waar ik jaren verliefd op was. “Je bent weinig veranderd,” sprak ze tegen mij. “Jij ook,” loog ik. “Niet waar,” zei ze. “Dat zeg je om lief tegen mij te zijn. Ik ben een dik varken geworden en word misselijk van mijzelf als ik in de spiegel kijk.” Wat zeg je tegen een belijdenis als dit? Wat mij het meest verbaasde is dat ze haar mooie lange haren had laten afknippen, zeker zestig kilo aan gewicht gewonnen had, een grote rode bril op had gezet en aan het rammelen in haar mond de tanden en kiezen voor valse had om moeten ruilen en verbaast was toen ik haar niet op stel en sprong herkende.
Waarom knippen vrouwen hun haar eigenlijk zo kort? Ik houd van lang haar! Maar dat terzijde. Waar het mij om gaat is de vraag die boven borrelt:”Zullen wij elkaar herkennen in de hemel/hel?
De foto (zoek Petertje)

18 opmerkingen:

  1. Petertje voorste bank 4e van rechts?
    Of wij elkaar herkennen in de hemel? Ik hoop het. Of toch maar niet? Nee, ik denk het wel. Diep in mijn hart weet ik het wel zeker: Je zult in de hemel mensen herkennen en 1000x meer liefhebben dan je op aarde ooit gedaan hebt! Maar zonder jaloezie, zonder ruzie..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk zeker dat we elkaar zullen herkennen in de hemel Peter. Pas heb ik het boek gelezen van 'de jongen die in de hemel was'. Niet dat dat nou een soort 'bewijs' is maar het is meer een bevestiging voor mij van wat ik al dacht vanuit de Bijbel.
    Ben jij degene die vooraan zit helemaal rechts? Moeilijk hoor...
    En ja, ik heb ook kort haar. Lang haar is vast mooier maar als je veel sport is het toch niet praktisch lijkt me. Als kind had ik ook altijd lang haar maar dat is er op een gegeven moment toch afgegaan. Ik kan het me nog goed herinneren, had een gele trui aan en stond in een hoekje van de kamer. Ik durfde het aan niemand laten zien. ( Nu ben ik er overigens heel blij mee hoor).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Volgens mij is Petertje het jongetje met de geruite spencer;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Klopt ik was toen al dol op bud spencer, als je begrijpt wat ik bedoel. Lang haar ik lastiger is waar, maar de meeste mannen vinden het vrouwelijker en dus mooier. Helemaal praktisch is afscheren. Dan kan je je hoofd met een schuursponsje doen.
    Kan je zien wat een sterke herinnering je hebt aan het moment van je haar laten knippen Wendy. Een voordeel is bij vrouwen, je kan het weer laten groeien. Maar goed, het vertegenwoordigt enkel mijn persoonlijke smaak dus...
    1000 maal meer liefhebben zeg je Hans? Heftig, maar lijkt me een gezapige boel dan. Haha ik krijg van zoveel liefhebben altijd een beetje een slap gevoel.
    Andere vraag die opkomt bij de hemel is: is er zoiets als verliefdheid op elkaar?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 1000x is symbolisch, maar de liefde zal groter zijn dan de best mogelijke liefde die je op aarde ervaren hebt. Zeker weten!!
      Verliefdheid? denk het niet.. Op welke van mijn exen zal ik dan het meest verliefd worden?. ehmmm... ;-)

      Verwijderen
    2. Begrijp ik Hans, natuurlijk symbolisch maar evengoed zal liefde daar zoals je al schreef alles beheersen. Heerlijk zal dat zijn. Wat het andere betreft: Ehh tja ik denk op geen van je exen. Heb zo het idee dat ik het zal missen, dat stukje spanning, die eerste kus, ach ik ben een dromer.

      Verwijderen
    3. De Bijbel zegt, "we zullen verzadigd zijn".
      Dus zoek de spanning zoveel mogelijk hier beneden, want van spanning zul je daar geen last meer hebben ;-)

      Verwijderen
    4. Dus de hele dag dan maar liedjes zingen. Hans ik heb en grot hart hoor. Daar passen nu al de dames van de wereld al in.

      Verwijderen
  5. Wat was je toch een lief ventje vroeger. Alles verandert. Of we nog verliefd worden in de hemel? Ik hoop het wel. Of zouden we daar geslachtsloos zijn? Ik durf het niet te zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik meen dat er in de hemel vast een hele hoop mooie meisjes zijn die erg van kussen houden. Geslachtsloos lijkt mij niet aan de orde. Dat zou het wezen mens wel erg op de tocht zetten, dacht ik...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja, dat houdt mij ook wel bezig die vraag of wij elkaar zullen herkennen in het hemelse.

    Kijk Peter hoeveel jaartjes zitten er nu tussen dat jongetje met dat geruite spencertje en die vent met die Harley. Misschien een luttele 40 jaar en…. je herkent de overeenkomst bijna niet meer. Stel nu dat jij nog 40 jaar langer zal leven als ik. Jij komt 40 jaar ouder in de hemel aan met je geplooide en gerimpelde lichaam nauw, ik ken je dan niet meer hoor.

    Nee, het gaat om wat anders denk ik. Het gaat er om dat wij in de hemel elkaar herkennen in Christus. Lees over ‘de opstanding van de doden’ in 1 Korintiërs 15. Dat begint met de vraag in vers 35: ‘Nu zou iemand kunnen vragen: Maar hoe worden de doden opgewekt? Hoe zou hun lichaam eruit moeten zien?’.
    Ik vind het een redelijk duidelijk Bijbel gedeelte. We weten dus niet wat voor een lichaam dat zal zijn, maar Paulus is er duidelijk over dát het ‘een lichaam’ is. De natuur (graankorrel) laat ons zien dat het zo gebeurt. Een graankorrel lijkt in de verste verte niet op het koren dat er later uit komt. Zo zal ons opstandingslichaam daarom in de verste verte niet lijken op ons aardse lichaam!
    De nadruk van ons huidige lichaam ligt op eten, drinken en leven. De nadruk van ons toekomstige lichaam ligt op het geestelijke aspect. Zoals we nu een lichaam hebben dat aan dat van Adam gelijk is, zullen we dan een spiritueel hebben dat aan Christus gelijk is zoals in Fil.3:20-21 staat: ‘Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus; Die ons vernederd lichaam veranderen zal, opdat hetzelve gelijkvormig worde aan Zijn heerlijk lichaam, naar de werking, waardoor Hij ook alle dingen Zichzelven kan onderwerpen’.

    Het gaat om onze ‘dualiteit’ de vleselijke- en geestelijk mens. Vleselijke is dat wat wij zien en later zal sterven en het geestelijk dat in Christus een nieuwe schepping is. Het oude is voorbijgegaan het is alles nieuw geworden. Vanaf dat een mens tot geloof is gekomen, is deze mens een nieuwe schepping geworden. Als mens zijn we dus al een nieuwe schepping in Christus. Dat betekend, aangezien alle gelovige reeds in Christus zijn en elkaar geestelijk kennen en erkennen, wij straks op die manier elkaar ook zullen erkennen. Daar wordt door de dood geen verandering in gebracht.

    Oké Peter, tot straks.

    M.vr.gr. Jan.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha,ha, in de hemel ben je volgens mij geen man of vrouw meer, maar heb je een ander lichaam,
    Een hemels lichaam, of dat geslachtsloos is? Het zal toch anders zijn dan hier je aardse tent is.
    Tja, de moslims of sommigen altands, geloven wel in een hemel vol mooie maagden en hebben daar veel voor over om daar te komen.

    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja dat is waar die moslims maken het helemaal dol. Of het voor die maagden ook wel zo hemels zijn zal in het hiernamaals met een dergelijk vooruitzicht? Daarnaast schijnt het woord voor maagden in het Arabisch het zelfde te zijn als het woord voor vijgenkoeken. Dus in plaats van een serie lekkere dames liggen er straks 99 koeken klaar in het hiernamaals.

      Verwijderen
  9. Ik houd mijn haren maar lang denk ik, mijn man ziet me het liefst met die lange lokken;) En verliefd worden in de hemel? ja, op Jezus wellicht (maar dat is dan weer een andere verliefdheid dan we hier op aarde kennen), we zullen elkaar herkennen als broeders en zusters, allen aan elkaar gelijk, dus (aardse) verliefdheid zit er denk ik niet in. (hemelse) liefde wel...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Moge iedereen

    Bedankt voor je verhelderende kijk op deze kwestie Jan en ik denk dat het herkennen in Christus heel mooi verwoord is, hoe een en ander zal zijn. Toch meen ik dat er ook in de bijbel sprake is van een ander soort herkenning in het verhaal van de rijke die arm in Christus bleek en Lazarus die ondanks zijn mislukte leven op aarde een van Abrahams kinderen was.

    Ik meen dat het individu mens voor God niet weggespoeld zal worden in Christus doch erdoor versterkt zal worden. Al de zondige kantjes zullen weg zijn en de ware mens komt in Christus naar voren. Niet dat we in de hemel dus allemaal met een lange baard en op sandalen als beeltenissen met het karakter van de Heer zullen lopen. Karakter is ook kostbaar want God heeft in ieder mens een zeker karakter geschapen. Wij mensen gaan vaak uit van een soort eenheidsworst in de hemel, maar God is de Heer van de verschillen. Niet een ding of levend wezen is het zelfde.

    Wat het verliefd worden op Jezus betreft: de vrouwen hebben weer makkelijk praten. Ze hebben daar toch nog een man op welke ze (bijbels gezien) verliefd op kunnen zijn! Wij mannen moeten het maar rooien met elkaar…

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Moge Peter,

      Toch meen ik eigenlijk dat de voorstelling (gelijkenis) van de rijke en de arme Lazarus in het ‘dodenrijk’ is en niet een hemelse voorstelling.

      En… je ga me toch niet wijsmaken zeker dat daar alleen maar mannen zijn hé. Want die behaarden armen en …… getsie. Nee ik hoop dat Paula daar dan ook is hoor.
      Hoef ik tenminste niet naar jou te kijken haha.

      Jan.

      Verwijderen
  11. Weet je Jan, overal waar de Here Jezus gelijkenissen gebruikt staat het erbij, behalve bij dit verhaal. Dat geeft in mijn idee de indruk dat het hier niet om een gelijkenis gaat, maar om iets zoals de Here Jezus, voordat Hij tijdelijk zijn Godheid in de hemel achterliet en als mens geboren werd, dit met eigen ogen heeft gezien en meegemaakt.
    Het meest verbazende uit het stukje is dat het zo'n aardige streep trekt door de hele uitverkiezingsleer omdat Abraham de rijke aansprak met:"Mijn kind." En de rijke abraham aansprak met "vader" zonder dat Abraham tegen hem zei:'ik ben je vader niet! Sterker nog Abraham noemde hem:"Mijn kind". Hij hoorde er toch ook bij maar was wel verloren.

    Ik hoop dat de hemel niet enkel hengstenbal is Jan, dat kan toch niet de bedoeling zijn. Ik zal Paula meenemen dan heb je wat om tegenaan te zien, neem jij Dilia dan mee?
    Haha

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.