dinsdag 15 mei 2012

Idealistisch dagdromen


“Onze gemeente is ook dit jaar met tien procent gegroeid,” sprak de voorganger trots vanaf het podium. Hij voegde er nog aan toe:”de Heer heeft onze gemeente rijkelijk gezegend waarvoor wij onze dank verschuldigd zijn.
Ik ging staan tijdens die vergadering en vroeg:”kunt u mij vertellen hoeveel van die toegevoegde tien procent recentelijk tot bekering zijn gekomen?” De lange man keek mij verstoord aan en murmelde iets wat klonk als:”Wat doet dat er toe!”.
“Nou, u spreekt over gemeentegroei, maar als al die nieuwe mensen (evenals de voorgaande) uit andere gemeenten komen, is er geen sprake van gemeentegroei, maar van gemeenteverplaatsing.”
De voorganger keek naar mij als een van de valkparkieten die zijn met blijdschap gelegde ei met tegenzin weer naar binnen moet persen en zei:”Zo zie ik dat niet “broeder”, schapen zijn schapen en ze zijn hier in een veilige “stal”  gekomen en ik noem dat groei.”
Dit was het moment waarop ik begreep dat voorgangers ook maar mensen zijn. Ik ben dus zelf maar eens aan de slag gegaan en kwam tot de ontdekking dat 99.9% van al de leden voormalige leden waren van andere (noem het) kerken. 
Ik besef dat veel voorgangers en dominees het idee hebben onschendbaar te zijn en dat er zijn die het onverteerbaar vinden als leden na kunnen denken en een mening hebben die hun mooi gedoomde luchtballon stuk prikt. En toch zeg ik het: "Het was idealistisch en ijdel denken, wat de voorganger deed en had niets met de realiteit te maken. Hoe realistisch zijn onze gemeenteleiders en voorgangers eigenlijk?

8 opmerkingen:

  1. Nou, Mij bekruipt wel es de gedachte: "Is dit niet het Babel dat ik gebouwd heb". Het wordt natuurlijk niet met zoveel woorden gezegd en we schrijven alles aan God toe, maar toch, als je goed luistert proef je het toch. En wat je zegt is denk ik waar, onze gemeente inclusief mezelf komt voort uit de traditionele kerk en 10% komt tot bekering van buitenaf.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja onderschrijf ik volkomen. Heel veel voorgangers of dominees zijn niets anders dan hooghartige knapen die prat gaan op getallen. Niet allemaal natuurlijk, maar ik heb te vaak ter ore gekregen hoe voorgangers opgaven over hun zogenaamde ledental en er stiekem een hoge borst bij opzetten. Ik denk dat die 10% aan de hoge kant kan zijn, maar misschien klopt het bij jullie wel. Mijn ervaring is dat de meeste christenen in de "kerken" van huisuit met de bijbel in aanraking zijn gekomen. Oke er zullen er zijn die na een tijd van geestelijke droogte opnieuw tot bloei zijn gekomen maar 10% lijkt mij gebedsverhoring van een niveau waar menig mens heel blij van wordt...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou ja , bij ons komt de Hoop, dus als die tot bekering komen wat vaak gebeurt gaat dat hard. En ze hebben contact met blijf van mijn lijf huizen, waardoor er ook mensen binnenkomen. Iedere zondag geven mensen gehoor om hun leven aan God over te geven, dat vind ik wel bijzonder. Natuurlijk valt er daarbij ook zaad op de weg, ze nemen het met blijdschap aan maar gaan er niet naar leven. Maar je ziet ook wel mensen van traditie naar relatie gaan, en ook dat is een wonder! Je moet trouwens niet zoveel schrijven, niet bij te houden;))

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh de hoop ja net nog een boek van hen uitgelezen over een zwerver die tot geloof kwam. Dan snap ik die 10% en geweldig. Dat is dus met recht gemeentegroei maar daar slaan de mensen van de hoop zich nooit voor op de borst...
    Sorry het weer is zo koud en ik had een schrijfoprisping....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bij ons hebben ze het ook over gemeentegroei: nieuwe wijk, waarin nieuwe kerk, onze kerk jawel, met nog mensne ok. Beseefen ze dan niet dat die mensen uit andere wijk komen? Om daar te consumeren wat ze ergens anders niet vinden? Alsof het om getalletjes gaat!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies wat ik bedoelde te zeggen Aline. Goed iedereen moet gaan waar ze het naar de zin hebben, maar we moeten het geen groei noemen, dat klinkt zo alsof er steeds meer christenen bijkomen....

      Verwijderen
  6. Je schrijft inderdaad veel Peter, maar ik blijf lezen...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat ben je toch weer heerlijk! liefs van de boerin

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.