dinsdag 22 mei 2012

huilend zingen

Er zijn liederen die ik niet kan zingen. Niet omdat ik ze niet mooi vind of niet bijbelgetrouw, maar omdat ik dan stik in de woorden. Emoties razen door mijn keel bij het ten gehore brengen van de eerste regel. Jullie willen natuurlijk weten welke liederen het dan wel niet zijn, maar dat zeg ik niet. Wil wel vrijgeven dat er ook een opwekkingslied bij is en dus voor diegene die menen dat enkel de psalmen dichter tot God brengen, wel even in die orde… Misschien vind je me vreemd of zelf gek en dat zit dichter bij de waarheid dan je zou denken. Maar er is voor mij iets met bepaalde liederen, waarin ik zo dicht bij de Heer ben, dat ik enkel kan huilen. En ik huil nooit, want mannen huilen niet zo gemakkelijk. Je hebt het niet voor het zeggen wanneer er een zeker lied wordt gezongen in de gemeente en dus is het altijd weer een schok voor me als het zover is dat een van mijn tranenliederen gezongen wordt. Hebben jullie dat nu ook of ben ik alleen zo gevoelig voor zoiets…?

12 opmerkingen:

  1. Je bent niet de enige man Peter. Tranen zijn een hoge vorm van Aanbidding..
    Nu ben ik een huilebalk, maar toch: Huil vaak en bij veel liederen. Vannacht hield de pijn me weer eens wakker; muziek geluisterd, en ook getraand.
    Laat me één keer raden welk lied jou tot tranen zet. Opw. 585 ? .. Geen bevestiging nodig hoor ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je bent niet de enige hoor. Ik heb ook een paar liederen die voor mij nauwelijks zingbaar zijn omdat ze me zo emotioneren. Voor mezelf in mijn relatie met God, maar ook door herinneringen aan het lied of mensen die iets met het lied hadden/hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Is een mooi lied Hans maar neen het is een van de oudere liederen uit opwekking. Het is helemaal geen lied met een emotionele tekst of zo dat is het maffe. Over maffen gesproken, ik ben geheel en al moe en ga naar bed. Het is laat voor mijn doen normaal slaap ik in de middag een uurtje maar dat lukte vandaag niet. Bedankt voor de leuke gesprekken, morgen kom ik nog terug op een en anders maar nu ben ik zat als een aap...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb ik ook. Nu ben ik een vrouw en vrouwen zijn misschien makkelijker met hun tranen ;-) Toen ik net tot geloof was gekomen, hoorde ik tijdens een dienst voor het eerst opwekking 355, "U die mij geschapen hebt", en als een mokerslag drong het tot me door wie God was en dat Hij de Schepper van alles en iedereen is....ook van MIJ. Ik kon alleen maar huilen en dat doe ik nog steeds als ik dit lied hoor.....
    Ook bij het kinderliedje van Elly en Rikkert: "Zie de zon, zie de maan" houd ik het niet droog. Toen ik tot geloof kwam, was mijn zoon 9 jaar en met volle overtuiging heeft ook hij de Heer omarmd (net als mijn dochter, andere zoon en later mijn man.....ja, wat een genade!!). Tijdens een kinderdienst heeft hij samen met andere kinderen dit lied staan te zingen op het podium, met zó een overtuiging en zó een blijdschap op zijn gezicht, dat ik iedere keer als ik hier aan denk, moet huilen.....
    Tja, misschien een beetje 'soft' of kinderlijk of wat dan ook, maar dat gebeurt er gewoon met me, omdat ik zoveel van de Heer houd...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat heb ik ook bij verschillende liederen. Er is er één die ik in één van de eerste kerkdiensten hoorde. Maar er is er ook één die ik in het zangkoor goed kon zingen. De meeste liederen zijn te hoog, omdat ik een zware bas ben, met weinig bereik. Zulke liederen brengen me dichter bij God.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Herkenbaar Adriaan veel liederen worden hemelhoog gezongen en dan zit je met een zware stem toch wel even een beetje in je maag (buikspreken?) omdat je erg laag uit kan komen als het lied een beetje lager gaat. Dan ontstaat er een soort gebrom waarvan ik niet zeker ben of de Heer dat op prijs stelt...

      Verwijderen
  6. Herkenbaar Peter. Soms kan het ook een regel zijn of zelfs een woord dat je raakt.
    Gisteren luisterde ik nog naar 'Abba,Vader, U alleen' en raakte me ook ineens.
    Net zoals Hans zegt vind ik ook muziek en de soms bijbehorende tranen een vorm van aanbidding.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hmm opwekking 629, heb ik jaren terug heel wat traantjes bij gelaten. maar ook de psalmen kunnen mij nog steeds beroeren. Zo blijf ik psalm 25 mooi vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind het heel herkenbaar dat een lied in je keel blijft steken. Zelfs wanneer ik wél kan zingen, is dit soms met de tranen over de wangen. Bij mij zijn dat niet bepaalde vaste liederen, maar meer afhankelijk van de situatie en het moment.
    Ik zou niet weten waarom dit voor vrouwen legaal zou zijn, en voor mannen niet! Emoties horen bij de schepping!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Iedereen hartelijk dank voor de eerlijke en open reacties. Er kan dus openlijk gehuild worden en ik ben niet de enige die soms met dergelijke gevoelens te kampen heeft. Het zal dan toch wel iets van de Heer zelf zijn, neem ik aan en wie dat afwijst mist iets moois, meen ik.....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hier nog zo'n huilebalk.
    En dat zowel bij sommige opwekkingsliederen als bij de psalmen!
    Maar ik houd ook weleens mijn mond bij sommige teksten,omdat ik het niet eens ben met de tekst. Bijvoorbeeld "ik heb maar één gebed"
    Iedereen zingt dat uit volle borst dan mee, en ik denk ik heb er wel honderd.(oh sorry voor het laatste daar ging dit blogje niet over)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Herkenbaar. Heb ik bij liederen als:"Ik zegen U Heer. Dan denk ik, waarmee dan en wat heeft de Schepper van node dat ik zondig klein mens Hem zou moeten zegenen. Laten we de Heer als een Vader tot zegen zijn, maar dat ligt op het niveau van kinderen die voor ouders een zegen kunnen zijn en is van een ander kaliber dan God zegenen.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.