zaterdag 5 mei 2012

Hoe meten wij geestelijkheid?


In de Pinkstergemeente waar ik uitkom, meende men geestelijkheid te kunnen meten door het al dan niet in tongen te kunnen spreken. Kon je dat niet, dan wilde men met je bidden en moest je gewoon maar zeggen wat er zoal uit je mond wilde komen aan vreemde volzinnen. De voorganger liep dan rond en riep de hele tijd:”alssiebassie rammietassie.” Of:’schakkataktier, sjakketakketaar.” Ik heb het er toch nog jaren uitgehouden, wat maar aangeeft dat je bij mij heel ver kan gaan! Had wel steeds het idee dat men geestelijkheid in een zeker vakje probeerde te stoppen, het vakje van het spreken in tongen of dat wat ervoor kon doorgaan.

In de gevestigde orde is er een soort van cursus (men noemt dat catechisatie) en als je dat nou maar doet, kan je op een gegeven ogenblik belijdenis afleggen van het geloof, wat er ongeveer op neerkomt dat je de leerstellingen van de kerk onderschrijft. Hier geen voorganger die :”alssiebassie rammietassie.” Roept, maar toch heb ik het idee dat ook hier een vette poging wordt ondernomen om geestelijkheid in een soort vakje te proppen. Het vakje van de kennis. Ik besef dat ik een soort karikatuur maak van zaken, maar toch…

Ziet God geestelijkheid nu ook zo? Is er een norm, een cursus, een gave, waar je aan moet voldoen om erbij te horen? Is de oude vrouw met de stille geest minder geestelijk dan de voorganger die hardop in tongen spreekt op het podium? Hoe meet jij geestelijkheid bij jezelf en bij die ander?
Laat ik het spits afbijten. Ik proef of iemand een kind van God is. Dat gaat heel snel zodra we met elkaar over de Here Jezus spreken, herken ik direct de Meester in hen. Ik zie het in hun ogen, ik merk het in hun houding, ik hoor het aan de klank van hun woorden en als de tijd er voor is, zie ik het in hun daden. Ik heb daar geen tongentaal of bijbelstudie bij nodig.

29 opmerkingen:

  1. Fijn broeder! Wat men met de tong belijdt en met het hart gelooft, is waardevol voor God. En Hij ziet vaak in het verborgene

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe is het met onze broeder Arjan? Ik moet tzt eens koken met hem maar hij wandelt maar aan en als hij niet aan het wandelen is zit hij te schaken. Jaja een echte willy wortel...Haha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jan is van de week nog bij em wezen eten. hij heeft het boek van het Paradijs gekregen van Arjan. Hij wist nog niet dat je vertrokken was, dus misschien moest jij maar es langswandelen;)

      Verwijderen
    2. We hebben gesproken via de telefoon dus in die zin hoorde ik hem wel. We hebben het plan gevat weer eens samen met een aantal anderen te eten,ik hoef je niet te vertellen wie er moet koken...

      Verwijderen
    3. ja als het aan Arjan ligt ga je naar arie de hapsnap, haha

      Verwijderen
  3. Ik ken veel mensen die juist met de mond van alles belijden en het zelf ook nog geloven maar het zelf met geen vinger aanraken. Voor mij is het doen en laten de toets waaruit blijkt dat iemand echt christen is. Ze zeggen zoveel. Zelfs predikanten beweren zoals je wel weet, van alles, maar als het op doen aankomt liggen de zaken zo vaak geheel anders.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jack, zelfs wat wij zien kan nog uit verkeerde motieven zijn. Maar de vrucht is zeker belangrijk. Daarom denk ik ook dat God het hart ziet. wij zien vaak de mensen die vooraan staan of op het podium, maar het is vaak de onopvallende vrouw/man die een kopje soep bij haar buurman brengt oid, waar God een behagen in heeft.En niet de mensen, hoe goed ze ook bezig zullen zijn, die breed in de media worden uitgemeten.

      Verwijderen
    2. Of je gelijk hebt. Geestelijkheid wordt niet gemeten in al dan niet op het podium staan. Een echte voorganger weet wat het wil zeggen de minste te zijn. Dat koppie soep kan wel eens veel geestelijker zijn dan de zondagmorgen preek.

      Verwijderen
  4. Herkenbaar. Ach ja, tongentaal.
    Eens maakte ik het mee dat een hele zaal in tongen gingen roepen, brabbelen en zelfs schreeuwen. Tongentaal is Bijbels, maar in 1 Kor. 14 lees ik toch iets heel anders over tongen. (Maar wanneer je niet in tongen spreekt, hoor je er niet helemaal bij krijg ik weleens de indruk bij deze lieden).
    Maar God spreekt alle talen. Àlle talen! Dus waarom dan zo geforceerd "sshakkatjakatjaktak"?
    De taal die de Vader het liefst hoort, is de taal van je hart!
    God is het meest geïnteresseerd in ons hart. Dáár zit onze Geestelijkheid. Als Jezus daar tenminste geëerd wordt..
    Nee, daar is niet per se tongentaal of bijbelstudie voor nodig.
    ps.: bedankt Peter, voor je prachtige reactie op m'n laatste blogje. Over "hart" gesproken..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. `Geeeeuww even een tukje gemaakt. Mensen waar blijft die lente toch? Niets dan donkerheid hier. Graag gedaan Hans, meen dat wij elkaar op het vlak van lijden ook haarfijn aan kunnen voelen. Tja die tongentaal is zoals je zegt niet eens bijbels als het hardop en zonder vertaler wordt uitgesproken. Daarnaast is bijna altijd als iemand het vertaalt plotseling een profetie geworden terwijl de bijbel duidelijk zegt dat wie in een tong spreekt tot God (en dus niet namens God in een profetie) spreekt.

    Mogen meer mensen eens goed opmerken dat tongentaal een van de vele gaven is en nog wel de allerminste! Om daaraan zoveel waarde toe te kennen is typisch menselijk denken.
    “Bij ons in de kerk is het orgel groter dan jij jullie,” sprak een kind. “Maar mijn vader heeft een grotere tong waarmee hij harder kan bidden,” sprak een ander kind.
    Bij God is het meer een kwestie van beseffen in jezelf kleine kracht te hebben in plaats van grote kracht, dacht ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat denk ik ook, Peter. Denk dat lijden naast opgave, ook veel brengt. Dichter bij God, bijv..
    Zon en warmte, waar blijven jullie?! Wat een troosteloze bedoening zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lijden en vorming, ja het zullen broeders van elkaar zijn, het ene niet zonder het andere. Waarom het zo is, weet ik niet. Dat het zo is, ja dat ervaren wij allen als we naar de Here aan het kruis kijken. Lijden en dicht bij God. Het begrijpen is ons te wonderbaar, we kunnen er niet bij. Straks zullen we het begrijpen. Dat is een schrale troost als pijn je voluit raakt in je leven misschien. Het is niet altijd gemakkelijk, zeker niet als mensen die nooit of zelden ziek zijn of pijn lijden zeggen:"kop op, de Heer geneest." Dat zijn de momenten waarom ik totaal geen gemeenschap ervaar met hen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik denk dat geestelijkheid te maken heeft met overgave aan de Heer. Wil je Hem kennen? Praat je met Hem tijdens je stille tijd en laat je je voeden door Zijn Woord? Wil je Hem volgen, wat er ook op je pad komt...? Heb je Hem lief? Kortom: je persoonlijke relatie met Hem is bepalend. Liefde voor Hem en de mensen om je heen zijn voor mij de hoogste mate van geestelijkheid.
    "Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. Dit is het grote en eerste gebod. Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf". (Matteus 22: 37-39).

    Niks geen lente, hier ook niet. Enkel grijze luchten, miezerregen en kou.....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi omschreven Jose ik kan er enkel amen opzeggen. Vanmorgen nog voor Yvonne gebeden, hoe is het met haar nu?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Peter, met Yvonne gaat het uitstekend. Ze is nu 6 maanden zwanger. Vanmiddag hebben ze een zgn. 3D echo gehad. Toen ze klaar waren kreeg ik een super enthousiast smsje dat het 'zoooo gaaaaf' was en dat ze een super mooi kindje krijgen!!! Morgen nemen ze de foto's en filmpjes die er gemaakt zijn mee hier naartoe. Kan niet wachten om ze te zien! Ik vind dat toch zo wonderlijk dat je met de huidige technieken 'stiekem' in de buik kunt loeren en al een beetje kunt zien hoe het kindje er uit gaat zien....

    Ik heb net een googleaccount aangemaakt om me te kunnen aanmelden als volger van je site. Moet alleen nog even een foto zien te uploaden, maar die komt er aan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk, leuk, leuk onwijs leuk zelfs. Wat spannend allemaal en wat een heerlijke zaak om een kleinkind te mogen krijgen en echt oma te worden. Maar wel een lieve oma dus dat zit goed. Haha...We kijken uit naar de foto hoor...

      Verwijderen
  11. Die foto lukt niet zo.... Ik heb wel een foto geupload en die staat nu bij m'n google-account als profielfoto. Maar hoe hij nu bij jouw rubriek van volgers komt??? Wie kan me helpen??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Stuur hem even naar mij dan zet ik hem in dit logje er bij en komt hij bovenin te staan....

      Verwijderen
    2. Foto is gestuurd.

      Verwijderen
  12. Het gaat denk ik om je hartsgesteldheid en niet om kennis of uiterlijk vertoon. Ik denk ook niet dat God hier later naar zal vragen. Henk Binnendijk zei altijd dat de enige vraag die belangrijk is aan het einde van je leven is als God aan je zal vragen: 'Hoeveel zag ik van mijn geliefde Zoon in jou?'.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja ik hoor het Henk zeggen. Heb ik ook nog onthouden van Henk. Hoeveel van Mijn geliefde Zoon. Is ook absoluut waar. Hoewel ik kennis ook de plaats wil blijven geven die kennis toekomt. Kennis onderworpen aan de Zoon is zegen, los van de liefde van de Zoon maakt het slechts opgeblazen. Daarom zijn er zoveel dikke christenen. Ehh...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh hahahaha ik had weer te snel gelezen Jose. Ik dacht dat je bedoelde dat je een foto van de nog ongeboren baby had die je wilde laten zien. Ehhh hoe je hem bij de avatar zet in blogland? Tja ehh even denken... Ik moest wel lachen want ik had de baby foto verwacht en wat zien ik? Juist ja rob en Jose...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ehh je gaat naar je google plus account en klikt op profiel bewerken. Daar kan je de foto uploaden Jose...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hahahaaaa spraakverwarring alom!!!
    Nee, geen foto van de baby. Die krijg ik zelf morgen pas te zien. Ik stuur 'm door zodra ik hem heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Sjakketakke tier sjakke takke taan DE HERE IS WAARLIJK OPGESTAAN....
    Alles oke Peterrrrrrrr...

    Fijne zondag

    GRtz Henri

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Nu ff serieus,ik vind me in wat je schrijft dat als je met een broeder of zuster spreekt die de Here werkelijk kent dat het voelt als thuis komen en meestal wordt het een spraakwaterval aan geestelijke lekkernijen,of een waarschuwing of een terechtwijzing alles in opbouw tot de liefde van God..........
    Het is niet te meten aan de buitenkant,tis alles dank zij Christus Jezus en wie roeme die roeme in de HERE..

    Grtz Henri

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hier alles tof Henri. Tijd niet gesproken! We zijn net thuis uit de samenkomt. Nu even in de zon zitten, eindelijk een klein beetje lentegevoel.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Tongentaal? Nee dat wordt in onze kerk niet gebezigd. Dat heb je bij een doe kerk als Het Leger des Heils. Alles wordt bij de naam genoemd.Ha,ha.

    Bij ons wordt tegenwoordig wat meer aan studie gedaan. Je kan je ook verliezen in het helpen alleen maar om te helpen. Met de gedachte dat je het voor de Heer doet hou je het langer vol. Dat moet je leren zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik begrijp het, ik begrijp het, maar misschien zijn er soms dingen die zo groot zijn dat ze niet in de taal der mensen uitgesproken kunnen worden?

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.