woensdag 16 mei 2012

En er was niemand die zei:”geef terug!"


De Profeet Jesaja spreekt over Gods verbazing betreffende een bepaalde kwestie die Zijn volk was aangedaan.(Jes 42)
Ze waren als mensen die opgeborgen waren in kerkerholen, geboeid zaten en in gevangenissen weggestopt. Wat God zo verbaasde was dat er geen mens riep:”Geeft terug.”

Raken deze woorden ten diepste ook niet een kern van ons christelijk falen? We komen veilig samen in gebouwtjes van steen die we vreemd genoeg kerken zijn gaan noemen zonder te beseffen dat de kerk de mensen zijn en niet de dode stenen. We zingen daar christelijke liedjes en luisteren naar stukjes uit de bijbel. Elke week, jaar in jaar uit tot we dood gaan en het laatste liedje en preekje is verstorven in het “kerkgebouwtje”.

Waarom falen wij zo in onze verantwoordelijkheid tegenover de vorst van de kerkerholen die mensen die onze naasten zijn heeft gebonden? Waarom treden wij zo weinig vrijmoedig in om voor hen te pleiten en te zeggen:”Geef terug!”  Ik heb met massa’s christenen gesproken die jaar in jaar uit naar hun kerkjes gingen en bijbelkringen, zonder ooit te beseffen dat God dit van hen vraagt. Dat het een opdracht is om voor alle mensen te bidden en in te treden, ja te pleiten voor God. Maar niet enkel pleiten voor God ook vrijmoedig de tegenstander in het gelaat werpen los te laten, af te laten hen die gevangen gezet zijn door de zonden.

Waarom doen wij dat zo weinig? Bedoel dat proclameren van Jezus overwinning en terug te eisen in gebed, datgene wat God toebehoort? Is het omdat ons zulk een stappen niet geleerd worden in de kerken? Is het omdat het te veel naar Pinksterbewegingen ruikt? Is het omdat wij behouden zijn en de rest ach, die zoeken het maar uit? Is het omdat....?

13 opmerkingen:

  1. Of bang dat we teveel op de RK kerk gaan lijken? Het kind is met het badwater weggegooid. Ik merk wel bij steeds meer christenen gelukkig een besef dat we naar buiten moeten treden ipv de organisatie intern. Ik heb het in de andere gemeente wel es voorgesteld, zullen we ipv avondmaal vieren met zn allen naar het cafe aan de overkant gaan, maar nee, dat zou de hele gewoonte in de war gooien;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Of naar een bordeel. De major deed dat ook.....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, veel respect daarvoor! Ik draag het Leger een warm hart toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jij ook al! Je kent vast het boekje het Bezoek wel van Adrian Plas. Daarin gaat de Heer als Hij wederkomt op aarde ook even naar de kroeg en laat de kerk verbaast staan…

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die heb ik in de kast en gelezen. je hebt ook zo'n leuk boek:yes ,het is weer maandag(als je het over christen zijn door de week hebt)

      Verwijderen
  5. Doet me denken aan een boek van Bill Meijers (Eli) waarin Jezus naar een homofeestje in Hollywood gaat en daar redding brengt aan de gebrokenen van hart. Wonderlijk verhaal... so true.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jezus naar een homofeestje? Ik weet niet hoor.... ALs ik de gayparade zie en de feestjes die homo's hier geven, vraag ik mij eerlijk gezegd een beetje erg af wat ik hier mee moet?
      Een feestje voor homo's, ehh tja. Heeft hij geen boek over een feestje van oude mevrouwen?

      Verwijderen
    2. Heb jij wat tegen homofielen Peet?

      Verwijderen
    3. Neen niet in die zin. Alle mensen hebben de genade van de Here Jezus nodig. Maar ik zit nog met die homoparade in mijn hoofd. Homofeestje, toen zag ik plotseling weer het ordinaire, provocerende gedrag voor me van half naakte mannen in roze leggings die tongzoenende door de grachten van Amsterdam voeren en wist even niet goed wat ik me voor moest stellen bij een Here Jezus die daar tussenzit. Goed, het mag gezegd worden dat de Heer de zondaren opzocht, dus in dat licht begrijp ik het. Moet mij ook van het hart dat ik ook mensen ken (stellen) die zich heel normaal gedragen en die komen ook op feestjes waar ik graag mag zijn.

      Verwijderen
  6. Heb nogal een lastige vrouw en vroeg mij af of je ook een bijbeltekst weet met de woorden:"Neem mee, neem haar mee!" Ik kan er dan misschien ook voor bidden weet je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jack schaam je diep! Je hebt een onwijs leuke vrouw en als ze lastig is kan je haar toch ook gewoon een uurtje buiten zetten. Meenemen gaat zelfs mij te ver. Haha

      Verwijderen
  7. Ben ik ongelovig als ik niet in kerken geloof? Wat is christendom? vraag ik mezelf vaak af. Zijn dat de dogma’s die mensen gemaakt hebben en waarmee ze kerken hebben gecreëerd die elkaar betwisten en bevechten? Of is dat de liefdevolle leer die oorspronkelijk de bedoeling was? Zelf denk ik het laatste. Als je dat voor leeft, kom je volgens mij dichter bij God’s bedoeling. De norm ligt in jezelf, niet in wat de kerk je voorschrijft. Misschien een vrijgevochten mening en dat kan dan ook kloppen. Jaren geleden lag ik regelmatig met de dominee overhoop omdat ik deze mening ben toegedaan. Vanuit mijn toch christelijke opvoeding en achtergrond merk ik vaak bij kerkgangers, die ik ontmoet, een soort neerbuigende houding dat iemand die niet op zondag naar de kerk gaat ook niets kan zijn. Ik denk dan “hoe durf je jezelf beter te noemen met zo’n houding”. Leef het christendom voor aan de “ongelovigen” en laat zien hoe blij je daardoor van binnenuit kunt zijn. Of begrijp ik iets niet? Ik ben altijd "in" voor een discussie.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De kerk dat zijn de christenen. Daar geloof ik in. De onderlinge samenkomsten moet gij niet verzaken. Dat leert de bijbel. Wat verstaan wij daar anders onder dan dat er enige vorm van gemeenschappelijke geloofsgemeenschap moet zijn. De dooddoener van: ik ga naar de kerk, dus ik ben beter, onderschrijf ik net zo min als: ik heb geen gemeenschap met andere christenen en geloof toch. Dat is zoiets als:"ik speel mee in het voetbalspel maar niet met andere spelers. Zo iemand noemen we een solist en die bestaan eigenlijk niet in het christelijk geloof omdat wij allen een lichaam vormen...
    Aan kerkgangers heb ik niet zoveel, het zijn de mensen die samen de kerk vormen, die mij blij maken.
    De liefdevolle leer die oorspronkelijk de bedoeling was is: samen als één gezin hand in hand de Meester volgen. Opdat zij één zijn, zoals Wij een zijn.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.