dinsdag 29 mei 2012

Die Ene...


De pijnlijke dagen zijn er weer. Dat is een gaan en komen wat door de arts die mij opereerde en op 14 jarige leeftijd de galblaas wegnam, aangekondigd was dat het zou gebeuren. Je galblaas kan je best missen zegt men. Dat is niet geheel waar. De Schepper heeft het niet voor  niets zo gemaakt! Bij mij resulteert het 37 jaar na de operatie in zware buikpijnen, vermoeidheid en algehele lusteloosheid.
In het lichaam van de Heer hebben wij ook allemaal een functie. Daarom kunnen wij als gemeente eigenlijk geen leden missen. Reden te meer, dat als de Heer je aan het hart gaat om zuinig te zijn op de leden onder elkaar. Elkaar bij te staan in goede en minder goede tijden.

Ik lag ooit naast een stervend mens in het AZU ziekenhuis. Het betrof een lange oude man van Reformatorische komaf. Dat zag ik aan zijn vrouw met knotje en statenbijbeltje. Ondanks dat hij elke morgen als ik wakker werd er weer magerder en slechter uitzag, ontlook er iets in zijn ogen. Eerst nog zwak maar naarmate de dagen voorbij gingen zag ik het steeds duidelijker. Zelfs het verplegend personeel viel het op. “U lijkt wel blij ondanks dat u zo ziek bent,” zeiden de zusters dan. “Jezus wacht op me en ik ben bijna aan het einde van de rit,”mompelende hij dan.
De laatste dagen kon zijn lichaam niet meer opstaan maar in zijn ogen was de hemel reeds verrezen. En schoten vonken vuur uit leek het wel. Hij keek wel in deze wereld, maar uit alles bleek dat hij ook de hemel reeds zag gloren. Moeten wij nooit vergeten hoor, ook niet als het leven vreselijk pijn doet. Jezus wacht op ons op het einde van de rit. Dan zal niets meer belangrijk zijn. Je werk, je kinderloosheid of juist niet. Het tobben over je vader, moeder, vrouw of geen vrouw, je buikpijn of ziekte. Alles zal wegvallen, enkel dat ene niet, die ene niet waar het eigenlijk om draait…

11 opmerkingen:

  1. Zodra hier op de aarde de deur sluit, gaat de deur van de hemel open. Zodra de ogen hier dicht gaan, gaan ze open naast Jezus. Wat fijn om dat te kunnen beseffen, vooral wanneer je zo ziek bent, dat je hier op aarde eigenlijk alleen maar ligt te wachten totdat... Een familielid bij mij uit de familie heeft terminale kanker en ze hebben een pees (ofzo iets) in zijn nek operatief doorgesneden omdat de morfine niet meer hielp, zodoende voelt hij zijn lichaam niet meer. Maar toch, toch voelt hij een soort vrede, omdat Christus op hem wacht...
    Mooie overdenking!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Verschrikkelijk lijkt mij om zoiets te onderaan. Maar pijn is verschrikkelijk en dus als je er voor staat, wat doe je dan zelf? Het leven begint dan wel erg in kwaliteit in te boeten en als ik voor mijzelf mag spreken, hoop ik dat als ik ooit zo kom te liggen dat het niet te lang zal duren. Voor de mensen er omheen lijkt het me ook zo vreselijk om een geliefde zo te moeten zien lijden. Sterkte met hem en iedereen die hem in liefde omringt...

      Verwijderen
  2. En natuurlijk sterkte in deze dagen gewenst!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Daar kan ik alleen maar AMEN op zeggen en uitzien naar de ontmoeting met Hem....
    Sterkte Peter, ik bid voor je.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sterkte met alles hoor, jan moet zijn galblaas ook missen, en heeft daar soms ook nog last van. Fijn dat je gesterkt wordt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank jullie. Net 3 uur liggen slapen en droomde dat ik een mooie vrouw met blond haar kussen mocht. Men zegt dat de Heer het de zijne in de slaap geeft, maar toen ik wakker werd lag enkel de ruwharige teckel naast me. Werd wakker omdat hij met zijn stinkadem mij in het gelaat meende te moeten geeuwen. En hij is niet eens blond. Behoorlijk de pest in omdat ik juist haar lippen beroerde toen die stinkhond begon te geeuwen. Maar misschien was het de hand van de Heer die mij deze vleselijke droom wilde onthouden. Sorry dan God...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. "Hou je taai" 't Zijn makkelijke woorden. Hopelijk iets minder simpel uit de mond van een medepijnlijder. Toch, toch; een taai geloof wordt in de Hemel extra beloond! Keep the Faith!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Sterkte Peter, hopelijk kom je er snel weer bovenop.
    Heb je hier vaak last van of komt het af en toe naar boven deze buikpijn? Heb je dan iets verkeerds gegeten of zo of komt het zomaar opzetten? Moeilijk én pijnlijk lijkt me dat.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dank jullie. Neen niet zozeer verkeerd gegeten maar puur een ontstoken maag. Ik gebruikte jaren Cicapride een stof die de peristaltiek versnelt maar er gingen mensen aan dood (hartproblemen) en nu kan ik het niet meer op recept krijgen. Het was voor mij een goed middel en nu mist mijn lichaam het nog altijd. Door de meervoudige operaties is een en ander traaaaaaag geworden. Dus dat is het probleem. Vroeg naar bed, regelmatig eten en leven en heel veel kussen ontvangen van christinnen is het beste....Haha....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Langzaam merk ik enige verlichting in de pijnklachten. Goed dat ik nog een paar stripjes prepulcid had liggen. Het middel is al jaren uit de handel omdat er mensen aan doodgingen. Jammer ik voelde mij er erg goed bij. De hele gang van pijn en terugval komt ook deels voort uit de intens trieste gang van zaken rond een voorganger die eigenlijk geen voorganger, zelfs geen naganger maar meer een afganger is….

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.