zondag 6 mei 2012

De Boer


Vanmorgen “lekker”  naar de Boer geweest. (ook te beluisteren via de site van hun kerk) Nee ik bedoel niet dat we ons hebben vervoegd tot een op de trekker rond blazende agrariër, maar dominee de Boer. Voor ons een van de allerfijnste predikanten. Je hebt bij hem altijd het gevoel of hij niet alleen tot de gemeente spreekt, maar ook tot jou persoonlijk! Daarbij is hij een goed redenaar. Dus we waren in de Pauluskerk te gast deze morgen. Leuk is altijd dat je overal bekenden medegelovigen tegenkomt, waarmee je even na afloop een gesprekje hebt, al dan niet met een bakje koffie en het gevoel dat je samen iets deelt, wat aan ongelovigen niet uit te leggen is. Achter in de zaal zat een stel bejaarden die ook altijd bepaalde dominees achterna lopen. Al preekt zo’n man twintig kilometer verderop, ze volgen hem overal. Shoppers, noemen ze zichzelf met een veelzeggende ondeugende glimlach. Het leven is te kort om naar slechte predikanten te luisteren, zegt hij altijd. In de zwaardere kringen schijnt het veel voor te komen dat gemeenteleden bepaalde predikanten overal volgen. Best een beetje raar, dacht ik. Of misschien toch niet! Hoe zie jij dit?

4 opmerkingen:

  1. Ik denk dat het voor een keer niet erg is om eens naar een 'favoriete' voorganger te luisteren. Maar om hier nou een gewoonte van te maken en hem overal achteraan te gaan, lijkt me wat ver gaan. Toch gebeurt het veel als ik om mij heen kijk. Ook het tegenovergestelde gebeurt: dat mensen juist niet gaan naar de dienst als er een bepaalde dominee/voorganger (s)preekt. Lijkt me ook niet helemaal de bedoeling toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb er aan de ene kant ook mijn twijfels over als mensen stad en land een predikant nareizen. Ligt ook een beetje aan de situatie misschien. Wij hebben jarenlang ooit in een kerk gezeten waar de predikant beslist niet de gave van spreken had. Dan is het een belasting voor de gemeente met alle begrip voor de predikant ook.
    Zolang mensen een bepaalde spreker ontwijken en ergens anders kerken, heb ik er niet zoveel moeite mee. Zolang men in de eigen gemeente maar wel een plekje heeft. Mensen zeggen wel eens:"ja maar je kan beter naar een enkele gemeente gaan want dan kan je je daar ook inzetten. Ook dat is waar. Maar voor mijzelf sprekende zet ik me liever in buiten de kerk dan er in. Erin weten ze het onderhand wel, mag ik hopen, maar er buiten ligt de uitdaging...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat laatste is helemaal waar. Dat realiseren wij ons ook steeds meer. Het is fijn en gezellig om bij elkaar te kruipen maar het gaat tenslotte ook om de 'Grote Opdracht' namelijk de wereld ingaan en over Jezus vertellen. Het is mijn grote gebed voor de komende tijd dat er nog veel mensen de keuze voor Hem mogen maken.

      Verwijderen
  3. Ook mee eens. Heel vaak menen mensen dat kerkgang een doel op zichzelf is. Niets van waar! Naar de kerk gaan doe je om zodra je er uit komt te gaan uitdelen. Daar ligt het doel. Naar de kerk gaan is opladen, eruit komen is aan de slag gaan en zaaien. Je kan het vergelijken met eten. Eet je zonder in actie te komen, dan word je lui en dik. Wat zijn er veel moddervette christenen in ons land.
    Over in actie komen wil ik nog zeggen: gewoon doen. Begin bij bidden voor die ander. De rest komt dan vanzelf.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.