maandag 14 mei 2012

Cremeren of begraven?


Ik meen dat verreweg de meeste christenen vinden dat een begrafenis de meest christelijke gang van zaken is. Men zegt dan dikwijls:”De Here Jezus werd ook begraven en dus moeten wij hierin Zijn voorbeeld maar volgen.” Dat de Here Jezus niet begraven werd maar in een rotsgraf te rusten gelegd, wordt blijkbaar vergeten! Goed, verbranden houdt in de bijbel eigenlijk altijd verband met straf. Dan was er geen plekje meer waar het lichaam van iemand te ruste werd gelegd. Zijn of haar sporen werden volkomen van de aarde uitgewist, zogezegd.

In de bijbel komen we begraven dikwijls tegen, ik wil enkel even Mozes noemen die door God zelf begraven werd op een voor mensen en duivelen onvindbare plek.
Wij leven in een tijd dat een begrafenis al snel rond de 20.000 euro kost. Daar komt nog bij dat de laatste rustplaats voor het lichaam al jaren in het geheel geen laatste rustplaats meer is (behalve als je Islamiet bent (hoezo discriminatie?), want na een aantal jaren wordt alles opgegraven en al dan niet in een massagraf herbegraven. Men promoot cremeren als goedkoper, schoner, milieuvriendelijker en minder luguber.
De hamvraag in deze is: Is begraven ook niet een langzame vorm van verbranding waarbij tenslotte ook alles tot as/stof vervalt en houden wij niet te veel vast aan het meer bijbelse begraven, zonder te beseffen dat zoals er in Nederland met de lichamen om wordt gegaan (opgraven/ herbegraven met velen bij elkaar etc) ook zeer onbijbels is?

26 opmerkingen:

  1. Ja das een lastige!! graag wil ik begraven worden,ik vind een crematie koud(voor de toeschouwers) en kil en heb met een begrafenis toch echt meer een passend gevoel een plek ter nagedachtenis niet dat je bij een graf nog wat vindt maar zie ook wel eens een foto op een steen en dat raakte me wel je vergeet zo snel het gezicht van een dierbare......
    In Suriname ga je met een soort van blij fanfare band muziekje het graf in en dat lijkt me ook wel wat.....

    Grtz Henri

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Crematie koud en kil? Ik dacht dat het juist het tegenovergestelde was in die oven? Maar begrijp en deel je gevoel wel dat een ter aarde bestelling meer respectvol overkomt. Misschien is het verbeelding....

      Verwijderen
  2. ds. Koekkoek heeft hier een studiefolder over geschreven, aanradertje. Moet zeggen dat ik nog altijd moeite heb met cremeren, wat een sjiek woord is voor bewust verbranden. Het is overigens ook cultuurgebonden. De bekende Chinese prediker Watchman Nee is bijvoorbeeld gecremeerd. Ik denk ook aan de doodsbeenderen uit Ezechiel 37 waar God het vlees over de beenderen trekt en er leven inblaast. Dat kan alleen als je nog botten hebt.. Maar wellicht is dit enkel symbolisch. God is altijd groter en van de meeste gestorven en begraven christenen is niet veel meer over. Toch zal God ALLE dingen nieuw maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh is dat zo? Dat wist ik niet van hem dat hij ok verbrand is. Ja het is zeker cultuurgebonden. Of het ene geestelijker is dan het andere? Geen idee! Ik vind het eigenlijk alle twee helemaal niets. Maar ja, hopen op de opname is een optie maar dat blijft de vraag of ik dan nog leef. Ik zal het schijven van Koekoek eens in de gaten houden. Is dus wel de moeite waard zeg jij?

      Verwijderen
    2. Dat van Koekkoek is een mooi overzichtje.
      Maar goed, opgenomen worden lijkt mij ook een mooier aards einde.. Maar goed, dat roept ook weer heel wat vragen op, over eindtijd etc.. Ik ga maar eens lekker slapen ;-)

      Verwijderen
  3. Van mijn part zetten ze mij op of vriezen me in,ik vind het wel best, zolang ik maar naar de hemel mag!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het blijft een lastige. Ik houd me maar vast aan wat ik in de bijbel vind, namelijk dat het verbranden van overledenen alleen gebeurde bij heidense volkeren. Ook ik vind cremeren een 'koude' bedoening, maar ook bij een begrafenis waar geen hoop klinkt dat je de overledene terug zult zien bij de Heer, kom ik van een koude kermis thuis.....
    Ik wil me iig laten begraven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo is het maar net Jose, maar die koude bedoening is dacht ik juist niet de bedoeling van crematie. Volgens mij gaat het er dan juist nogal warmpjes aan toe...

      Verwijderen
  5. Hahaha, Jack, sorry, het onderwerp is serieus genoeg, maar moest wel even om jou reactie lachen.
    Begraven of cremeren, daar is onder christenen best wel het nodige onderscheid. Wat is de Bijbelse manier? Wat moeten dan alle christen die op de brandstapel terecht kwamen, of christenen die letterlijk verscheurd werden door de leeuwen, waar niet veel van overbleef. En toch krijgen dezen een nieuw lichaam, als Jezus terugkomt. Misschien is het toch een persoonlijke keus voor ieder.
    Of breng het naar boven, in gebed als sommigen niet helemaal weten wat de beste weg is.
    Tja, heftig onderwerp Peter, soms wel eens goed, denk ik, om daar met elkaar over te hebben.

    Liefs, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Of je nou begraven of verbrand (al dan niet vrijwillig) wordt, denk ook eens aan christenen die omkomen bij een brand van hun huis bijv. of de twintowers....., ik denk dat God zo machtig is dat hij van alle overblijfselen, botten of as of zelfs verwaaide as, een verheerlijkt lichaam kan maken. Voor God is niets onmogelijk!!

      Verwijderen
  6. Ja typisch iets van Jack maar juist daarom ben ik dol op hem, nou ja een beetje dol dan. Goede opmerking over de verbranden want een katholiek wordt altijd begraven nooit gecremeerd. Nou ja, ze cremeren wel christenen, maar dan levende. Het is verschrikkelijk maar waar. Daarom reken ik het katholieke gebeuren zeker niet tot het christendom. Sprak laatst een moslim die mij vroeg hoe het met de paus was? Ik zei:"weet ik veel, hoezo?" "Nou", zei hij,"dat is toch de geestelijke leider van de christenen?" Toen pas begreep ik wat voor een vreemd beeld er soms bestaat van ons christenen. Ik kon hem niet aan het verstand brengen dat christenen niets met katholieken te maken hebben. Dat katholieken een mengeling zijn tussen de goden uit Rome en het christendom.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tja. stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren. Misschien kun je ook as invullen;)ik heb zelf nogal last van claustrofobie dus ik hoop dat je ook echt niks meer merkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja, Jose (mams), zo geloof ik dat ook. Bij God is werkelijk alles mogelijk. En ook de lichamen van ieder die niet gestorven zijn bij Jezus wederkomst, blijft van het aardse zondige lichaam eigenlijk ook niets over, een héél nieuw verheerlijkt lichaam krijgen we. Al het oude verdwijnt. Geweldig, als we er zo over praten. Wat een mooie, rijke, en levende toekomst, ligt er voor ons. Samen met de Here Jezus.
    Lieve groet, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bedankt Peter voor dit nadenken over begraven of cremeren. Zoals je gelezen hebt op mijn blog ben ik er nog niet uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben er ook nog niet uit.
    Zou willen dat ik vanuit de bijbel daar een antwoord op zou vinden.
    Ik zelf zou liever gecremeerd willen worden.
    Heb al jong geliefden moet missen, en het idee(als ik dit soms tegen mensen vertel zeggen ze dat ze daar nog nooit over nagedacht hebben)dat ze dan onder de grond lagen te ontbinden,werd ik vaak toch ook niet lekker van.
    En dat terwijl ik heel goed weet dat het een overblijfsel is, ik heb ook van dat lichaam gehouden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Herkenbare gedachte en ook een beetje mijn idee. Het ontbinden spreekt mij net zo min aan als de versnellende trap (crematie). Maar er zijn in onze tijd meer opties, zoals droogvriezen, de tegenpool van hitte en ook dat lijkt me niet echt om van in een juichstemming te komen. Het hele doodgaan is onnatuurlijk, dacht ik. Daarom kunnen we er niets mee. Het enige wat ik wel erg mooi vind is dat je van de as van je overleden geliefde een diamant kan laten persen en haar/ hem dragen in een ring. Persoonlijk misschien maar dat spreekt mij aan.

      Verwijderen
  11. IK ben er wel uit.
    Cremeren mag gewoon niet. IK leg het toch maar uit vanuit de bijbel. want de vraag wordt oo gesteld vanuit de bijbel.
    Ik leg het uit.
    1e Amos 2 vers 1: Omdat hij het "gebeente "van Edoms koning tot kalk "verbrand" hebt, zal Ik vuur werpenin Moab.

    Uit deze tekst blijkt dat verbranding van het gebbente niet door de Here God getolereerd word.

    2e De kinderen Israel lieten ook hun kinderen door het "vuur "gaan ten aanzien van eigen voordeel. Het is een gruwel voor de Here God.

    3e Het gebeente van een mens zal weer een Nieuw Lichaam vormen. Als de graven opengaan zullen de gelovigen wiens gebeente daar ligt geheel een nieuw Lichaam ontvangen. Israel moesten het gebeente van één van hunVoorvaderen 40 jaar meenemen om het te kunnen "begraven " in het Beloofde land.
    Het gebeente verbrand niet in het graf. Het gebeente gaat wel over tot stof, maar stof is geen as!. Leg maar eens een hoopje stof en een hoopje as naast elkaar. Je ziet het verschil Stof wordt nooit geen as!!!

    4e Als we zijn begraven en na 20 jaar weer door de overheid of wie dan ook weer worden opgegraven om op één hoop te worden gegooid of om alsnog te worden verbrand , daar zullen de gestorvenen niets aan kunnen doen en wordt hun niet aangerekend. de Here God zal zelf daarover waken.

    Wat een ander doen met ons begraven lichaam is voor rekeining van die ander.

    Dan het volgende:Meer praktisch
    Als alle mensen worden verbrand dan heb je geen geschiedenis meer.
    Je wist je eigen geschiedenis uit en niemand kan bewijzen dat jij er bent geweest.

    Het nageslacht kan niet meer naar een graf gaan om te lezen wie daar van hun familie ligt.

    Dus cremeren moet voor een gelovige taboe zijn. Het is niet volgens de bijbel.

    Als iemand om komt in een brandende huis dan nog vindt je altijd resten van het lichaam (verkoolde gebeente). En de persoon heeft dit zelf niet gewild.
    Bij crematie vind de verbranding plaats met Oververhitting en vind je niets meer terug. Je hebt er voor gekozen!!

    W/lelie








    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoewel ik het bijbelgedeelte ken, haal ik er geen verbod op cremeren uit enkel dat God zag dat wat daar gebeurde een poging was om de naam van Edoms koning van de aardbol te laten verdwijnen en wel heel snel. en dat veroordeelde.

    Ik zeg bewust heel snel, want ontbinding is ook verbranding enkel op een lager pitje. Iedere bioloog zal het beamen dat er uiteindelijk niets herkenbaars van het lichaam overblijft en zelfs de botten tot as en stof zullen vergaan en opgenomen worden in de kringloop der natuur.
    Dat het nageslacht geen graf heeft om te bezoeken is waar, maar heeft geen zeggenschap of begraven beter is of niet. Na 10 jaar worden graven geruimd en heeft het nageslacht ook geen plekje meer om van te zeggen:'hier ligt die of gene." Bij verbranding blijven de urnen vooralsnog een veel langere tijd staan.

    Ik persoonlijk laat mij niet verbranden maar om te stellen dat het taboe is, gaat mij te ver en is slechts jouw persoonlijke mening tot stand gekomen door het en der wat uit de bijbel te sprokkelen.

    Die van mij is hetzelfde enkel breng ik hem niet alsof het zo duidelijk gezegd wordt in de bijbel dat verbranden echt fout is. Ik kan dat er namelijk niet van maken enkel met veel inlegkunde....
    Dat as en stof anders zijn is een redenatie die ik niet volg. 98% van ons zogenaamde huisstof is weinig anders dan de huid schilfertjes van de mens. Hoezo anders? Neen ook dat is jouw persoonlijk kijk op stof en as. Ze zijn in de grond hetzelfde. Er komen geen nieuwe stoffen bij op aarde in die zin.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het verbranden van een lichaam heeft in de Bijbel met schande en straf te maken. De verbranding Het verbranden of verassen is een manier van lijkbezoring die juist schande en oneer uitdrukt.
    Lees Gen 38:24.
    Leviticus 20:14
    De Schrift maakt duidelijk dat begraven de manier van lijkbezorging is die met Gods wil in overeenstemming is.
    Crematie kan een vorm van straf zijn of bij een epidemie gebruikt worden om levens van anderen te beschermen. Gods volk weet dat er de dag komt dat de graven zullen opengaan en de gelovigen dan met een volmaakt lichaam zullen opstaan. Ze zullen dan voor eeuwig ook met hun lichaam bij de HERE zijn en er zal op de nieuwe aarde geen enkele vorm van lijkbezorging meer nodig zijn.

    Het is niet zo dat alleen het voorbeeld van Jezus gebrafenis voor ons de norm geeft dat we moeten begraven. Het belangrijkste is hier juist dat de begrafenis van de Here Jezus volledig volgens de norm was die de HERE in het Oude testament aan Zijn volg gegeven heeft.

    De norm is begraven en dan kan de manier waarop het gebeurt op bepaalde punten verschillen. Zonder dat dat Gods norm aantast. We hebben al gezien dat de HERE crematie verbiedt en het alleen als een zware straf voor schrijft. Het is zelfs zo dat een van de redenen waarom God met Zijn straf over Moab komt, is dat ze de koning van Edom verbrand hebben. We lezen daarvan in Amos 2:1: “Dit zegt de HEER: Misdaad op misdaad heeft Moab begaan: ze hebben de beenderen van de koning van Edom verbrand om er kalk van te maken. Daarom zal ik mijn vonnis niet herroepen.”
    Hier zien we duidelijk dat het verbod om een lijk te verbranden zijn oorsprong niet in verzet tegen zekere heidense gedachten maar het een verbod tegen crematie zelf is.

    Paulus gebruikt in 1 Kor 15 voor wat na de dood van de gelovige gebeurt het beeld van het zaad dat gezaaid wordt. Hierbij zijn vooral de verzen 42-44 van belang. We lezen daar: “Zo zal het ook zijn wanneer de doden opstaan. Wat in vergankelijke vorm wordt gezaaid, wordt in onvergankelijke vorm opgewekt, wat onaanzienlijk en zwak is wanneer het wordt gezaaid, wordt met schittering en kracht opgewekt. Er wordt een aards lichaam gezaaid, maar een geestelijk lichaam opgewekt. Wanneer er een aards lichaam is, is er ook een geestelijk lichaam.”
    !!!!Zaaien wijst erop dat er een natuurlijk proces van ontbinding plaatsvindt. Het beeld van het zaaien laat zien dat de ontbinding zonder opzettelijk en geweldadig ingrijpen van de mens plaatsvindt.!!!!
    Als je dit gedeelte in de Bijbel leest, zie je dat het beeld van het zaaien en het zaad op ontbinding wijst waaruit iets nieuws, iets dat heerlijk voor de gelovigen is, ontstaat.
    De HERE schrijft in de Bijbel begraven als vorm van lijkbezorging voor en crematie gaat tegen zijn goede wil in.
    Deels overgeneomen.
    W/Lelie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja googlen kan ik ook.

    Ondanks wat je schrijft blijft het jouw mening die ik op zekere punten deel.
    Dat begraven de norm is omdat het in de bijbel gebeurt zal ik dus niet tegenspreken.

    Maar de teksten die je aanhaalt om crematie als verboden te zien, kan ik er niet van maken en jij blijkbaar ook niet. Het blijft bij:"Verbranden heeft met Gods toorn te maken," en veel verder kom ik ook niet.

    P.s wat is er eigenlijk natuurlijk aan ontbinden? Het gaat juist dwars tegen Gods natuur in en heeft slechts met de dood te maken...

    Terug naar Jezus; die werd nimmer begraven (maar in een rotsgraf gelegd) Hij zag ook geen ontbinding en liet daarmee zien dat ontbinding ten diepste bij het verderf behoort dus tegennatuurlijk is.

    Om kort te gaan, ik voor mij zou het liefst in een rotsgraf gelegd worden. Dan komt die urn in een stenen muur misschien wel dichter bij wat Jezus deed dan dat lichaam en het stinken onder de aarde in de duisternis....

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Je hebt toch wel gelezen dat er een "natuurlijk lichaam" gezaaid moet worden!
    ONtbinding is niet tegen natuurlijk. Een poot aardappel verrot, maar brengt wel eventjes 8-10 prachtige aardappelen voort!!
    Je kunt je dus met alle redelijkheid afvragen of iemand die gecremeerd wordt en dus het lichaam niet gezaaid word wel ...op zal staan....!!
    Of heeft hij/zij met de crematie zijn/haar eigen verdoemenis op zich geladen???? Het is maar een vraag hoor....
    We kunnen in ieder geval zeker vast stellen dat nergens in de bijbel wordt gesproken dat cremeren naar Gods wil is en dat Hij dat goed vindt!!!Terwijl tientallen keren er gesproken wordt over het begraven worden van lichamen/beenderen. Het gaat hoofdzakelijk ook om de : beenderen" Dat maakt de Bijbel tig keren duidelijk.

    Iets hoeft niet perse in de bijbel verboden te worden. De bijbel '"OPENBAART" veel. En crematie is er één van. Het openbaart dat crematie niet naar Gods Wil is.!!!

    Het Lichaam van Jezus Christu is de Tempel. Hij Zegt: Breekt deze Tempel af en ik zal Hem binnen drie dagen doen herrijzen. En daarmee sprak Hij van Zijn Lichaam
    Zijn Lichaam is "afgebroken" van het land der levenden en men heeft Hem gelegd in een nieuwe graf.

    En kijk hoe Jozef van Arimathea met eerbied en grote ZORG het Lichaam van Christus Jezus de Heere behandelde. En zo hoort het met iedere lichaam te gebeuren. Wist je dat deze tekst in de bijbel staat:
    "ziet toe broeders, dat uw Geest en ziel en..."LICHAAM!!ONBERISPELIJK !!! waard blijve tot de komst des Here.!!

    ONberispelijk moeten wij onze lichamen ...bewaren Peter. Dus ook als het Leven er uit is, dan nog moet het lichaam door ons onberispelijk bewaard blijven. En dan zorgt de Here God voor de rest!!!!!

    Ik zal de tekst opzoek waar het staat

    Nog eveniets over Jezus Lichaam...
    Zijn Lichaan heeft geen ontbinding gezien. Hij heeft daarom ook geen drie dagen en drie nachten in het rotsgraf graf "gelegen"
    De dood kon Hem niet houden. Hij is sterker dan de dood. Dat zijn wij niet! Hij is door het dodenrijk gegaan en heeft aan de gevangenen gepredikt en is aan de ander kant van het dodenrijk er weer uitgegaan. Als de opgestane Heer.

    Vergeet ook niet: Hij heeft immers de "sleutels van de dood en het dodenrijk.!!! "Die hebben wij niet!

    W/lelie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Bedankt voor het delen van je mening, ik heb zelf ook de bijbel op dit punt doorzocht en kwam ook niet verder dan de argumenten waar jij nu mee komt om crematie tegen te spreken. Crematie heeft er alle schijn van dat het niet Gods wil is, maar enkel en alleen omdat wij bepaalde bijbelgedeelten zo (willen) interpreteren. Misschien vergissen wij ons want nergens in de bijbel wordt expliciet verboden crematie toe te passen.

    Bedankt voor het gesprekje, ik zet een puntje tot er sterke argumenten komen waar ik dan weer graag op in zal gaan. Als die uitblijven, kom ik er niet op terug, maar als men iets zinnigs wil toevoegen, dat mag….

    BeantwoordenVerwijderen
  17. 1 Thess 5 vers 23:
    En Hij de God des vredes , heilige u , geheel en al en geheel uw geest, ziel en Lichaam moge bij de komst vanonze Here Jezus Christus .."blijken"... in ..ALLE DELEN!!! onberispelijk "bewaard "te zijn.
    Die U roept is getrouw. Hij zal het doen.

    Dus duidelijk een oproep om ons lichaam in alle delen onberispelijk te bewaren . En dat zal dan moeten blijken bij de komst van Christus Jezus onze Heere.

    Deze tekst alleen al is genoeg om crematie niet toe te laten voor de gelovigen die geheiligd =apart gezet zijn. IK heb geen teksten meer nodig.

    Prettige avond verder.
    W/lelie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Zinnige argumenten Witte waterlelie, dit gaat over de levenden en niet over de doden.
    Ik laat het open voor zinnige argumenten maar ga verder op luisteren'
    Ook een goede avond...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik reageer laat, want ik ben pas nu op deze site gewezen door een vriendin.
    Als christen had ik ook moeite met crematie, tot ik een lezing van ds Velema op de radio hoorde, die dat op een hele nuchtere manier uitlegde. Het is al minstens een tiental jaren
    geleden, maar nu sta ik toch anders tegen over dit onderwerp. Juist omdat Velema als een
    zeer gerespecteerd en bijbelvast gelovige wordt gezien.
    vriendelijke groet van Peggy

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hmm dus omdat Velema het zegt op een nuchtere manier dat het oke is het lichaam in de fik te zetten is het goed? Bijzonder de bijbel leert dat verbranden altijd met straf te maken heeft. Ik houd me derhalve liever aan de bijbel dan aan niet de minste Velema.

    Een vriendelijke groet

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.