donderdag 31 mei 2012

Blijven bidden of…


Er zijn zaken waar je je hele leven (bijna) al voor bidt zonder enig merkbaar effect. Goed, er zijn christelijke boeken waar de schrijver over het ene wonder na het andere valt, maar ik ben daar de laatste jaren heel anders tegenaan gaan kijken. Even terug naar ons persoonlijk gebed waarvan ik gemakshalve even aanneem dat we daar een (noem het) vaste gewoonte van gemaakt hebben; helpt het nou? Ik voor mijzelf moet zeggen dat de meeste zaken waar ik voor bid, geen enkel verandering lijken te ondergaan. Ziekte, mensen die mij ter harte gaan maar van geen God willen weten, laat staan het offer van de Here Jezus. Ze leven na 25 jaar gebed, gewoon door op hetzelfde niveau van geestelijke armoede. De ziekte vreet nog altijd door en de pijn neemt niet echt af en wordt zelfs erger.  Het geeft wel eens te denken hoe wij de woorden:”Bidt en je zal ontvangen,” nu toch moeten interpreteren?  Veel mensen zeggen:”ja maar je moet naar Gods wil bidden, dan ontvang je.” Een redelijke gedachte, maar dat is het nu juist, hoe weten wij Gods wil? Alsof je dat gewoon even ergens kan horen en lezen als het om dergelijke zaken gaat. Anderen zeggen:”Je moet geloven dat je het al hebt, dan gebeurt het.” Klinkt ook bijbels maar er zit een zelfredzaam kantje aan deze stelling. Terwijl geloof een geschenk van God is, zegt deze gedachte dat wij het geloof zelf moeten opblazen tot vormen waarop gebedsverhoring plaatsvindt.
Gebedsverhoring, hoe staan wij hierin….?

11 opmerkingen:

  1. Er is maar één gebed dat God ALTIJD verhoord: "Niet mijn wil.. maar Uw wil geschiedde".
    De rest is niet belangrijk, God weet wat het beste voor ons is. Daarom is het welvaartsevangelie, wat ook overlapt met zgn. 'bevrijding & genezing', een verderfelijke leugenachtige leer.
    God is HEER, Hij kent je hart, en meer wil Hij niet van je hebben.. Waarom moeten wij dan wel meer hebben?
    "Heer, vergeef onze hebberigheid.
    Niet onze wil.. maar Uw wil.
    Amen."

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik sluit me helemaal aan bij Hans. Het is inderdaad 'Uw wil geschiede'. Vaak denken we dat onze wil het beste is of het meest logisch of wat dan ook. God weet het uiteindelijk het beste ook al snappen we er niets van.
      Wat ik wel merk is dat je soms zelf verandert door je gebed. Je gaat dan anders tegen de dingen aankijken die je eerst niet begreep.

      Verwijderen
    2. Waar maar er staat toch heus: vraag wat "u" maar wil en het zal u geworden. Ik lees niet: vraag wat Hij maar wil en .....

      Verwijderen
    3. Toen ik in de hervormde kerk op jonge leeftijd belijdenis deed, kreeg ik deze tekst mee: "En al wat gij in het gebed gelovig vragen zult, zult gij ontvangen." Al snel wist ik het zeker: De bijbel kun je lang niet altijd letterlijk nemen. De bijbel is een Geestelijk boek. Want wat er in veel teksten wordt gezegd, is simpelweg niet de realiteit. Soms wel. Maar vaak niet..
      Kortom, God heeft ons niet de Bijbel gegeven om met teksten naar elkaar te meppen en schieten omdat men zijn/haar gelijk wil halen.. Nee, het was de liefde van God dat Hij de Bijbel aan ons naliet. Uit de Bijbel kunnen opmaken dat Hij een Rechtvaardig God is, die Zijn zoon offerde, opdat wij eeuwig leven hebben. Omdat Hij simpelweg stapelgek op ons is! Daarmee weten we genoeg.
      De rest is eigenlijk meer gissen.... Vandaar al dat geharrewar, een gerafeld Lichaam..

      Verwijderen
  2. Zo voel ik me wel vaak als een smuf als ik aan God denk. Meen dat de mensen die roepen dat God altijd verhoren zal als je maar geloof hebt, nog nooit echt wat hebben meegemaakt in het leven.
    Ik hoor nog die vrouw bij ons op de kring bidden voor een nieuwe auto. Dat was het moment dat ik het geklets op de kring voorgoed de rug toekeerde.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoorde ooit van de kringleider dat hij wakker werd en meende dat er iemand naast hem stond bij het bed waarin hij sliep. Zijn charismatische vrouw knikte heftig hoewel zij niets had ervaren. Een paar minuten later vertelde hij dat hij gewekt was door (jawel) een engel. Ik dronk mijn thee en dacht er het mijne van. Halverwege de avond was de engel vervangen door de Heer die hem wekte. Ik vroeg hem wat de Heer dan wel had gesproken, maar dat was een verkeerde en ongeestelijke vraag. De Heer wekte hem en daarmee was het geroep over amen, en prijst Zijn naam begonnen en dan vraag je niet wat de Heer sprak of hoe Hij je wekte. Het wonder was gebeurd en daarmee was de kous af. “Maar Hij moet toch een doel hebben gehad om je te wekken (het betrof een nogal luie kerel die nooit wilde werken)…? Weet je zeker dat Hij niet iets zei in de vorm van:”ga werken lui varken.”

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik las net, ergens anders op een blog, dat er iemand opriep tot gebed voor meneer Wilders. Is dat een man naar Gods wil?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb het idee dat wij voor elk mens het voorrecht hebben om te bidden. Voor meneer Wilders dus ook. Of je nu zijn politieke mening onderschrijft of juist niet. Speciaal gebed vragen voor een bepaalde politieke vooraanstaande komt mij een beetje vreemd over en ruikt naar iemand in een zeker hoekje of juist op een voetstukje zetten. Je hebt mensen die zeggen bijvoorbeeld:”Ik vind dat de Homoseksuelen ook mensen zijn,” net als alle anderen.
    Zo iemand beseft het niet, maar is ten diepste een racist omdat hij iets (dat een homo ook een mens is) in de sfeer van de discussie trekt alsof het ter discussie zou staan. Zo komen sommige christenen ook heel vroom met de vraag om voor bijvoorbeeld Wilders te bidden maar ergens zijn ze veel meer een racist dan ik hem ooit heb bevonden als ze vinden dat hij een speciaal geval is….

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Meen dat Hans een goed punt heeft. Heel vaak menen wij onterecht dat wij de bijbel zo kunnen nemen naar de letter als hij tot ons komt. Neem de tekst over het verplaatsen van berg en hem in zee werpen. Dat heeft nog geen mens gedaan. Wij moeten dus zaken durven vergeestelijken. Het vragen in gebed en het verkrijgen heeft ook nog een ander aspect namelijk, dat de vervulling van al onze zuivere vragen wel degelijk vervuld zal worden, in het hiernamaals.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mee eens Hans kan wel meer sterk uit de hoek komen en blijk geven van een duidelijk zicht in dergelijke zaken. Ik heb er in ieder geval meer mee dan het met een kluitje in het riet gezonden worden in de vorm van: het ligt weer aan de bidder. Laten we nou eerlijk zijn en beseffen dat het altijd aan de bidder ligt. Welk mens kan nou toch op grond van eigen werken of geloof iets van God gedaan krijgen? Het was en is toch genade meen ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Precies, onder de streep is alles Genade

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.