maandag 14 mei 2012

Ballen gehakt en profetie


“Ik zie de muren van Jericho vallen,” riep de profeet uit de gemeente waar ik ooit kerkte. Hij had het over het mislukte huwelijk van een echtpaar, waar de man de vrouw verlaten had en met een andere “eva”  was gaan samenwonen. Zijn eerste vrouw leed onder deze situatie en de profeet gaf haar hoop dat haar man weer terug zou komen.

“Ik zie een boom die afgekapt word en ontdaan van al zijn bladeren, maar na een jaar loopt hij weer uit en wordt opnieuw groen en fris.” Zomaar een profetie die een vrouw die aan kanker leed kreeg op een zondagmorgen.

“Ik zie dat de pijn en het verdriet tot een einde zullen komen en dat je kind weer bij je terug zal komen en stoppen met zijn verslaving.”

“Ik zie ballen gehakt in een pan, een holbewoner in een grot, een fiets met harde banden, een schaal met fruit een….”

Ach de lijst met zogenaamde profetieën die ik te horen gekregen heb is veel te lang om op te schrijven. Wat mij de meeste zorgen baarde was dat niemand de “profeet” of “profeterende” erop aansprak als de profetie niet uitkwam! Hij had een vorm van onschendbaarheid.
Want de man kwam niet terug en “de muren van Jericho” bleven overeind.
De vrouw stierf toch na een aantal maanden aan haar vreselijke ziekte
De jongen bleef verslaafd en ook hij stierf.
Ik moet tot mijn schande zeggen dat de ruim tien jaar dat ik in de charismatische hoek gekerkt heb, er eigenlijk niet één profetie is geweest die zinnig was en uitkwam. Dit geeft te denken dacht ik….En toch bestaat deze gave nog wel degelijk, als we het woord van God lezen.
Profetie in onze tijd, wat moeten we ermee? Heb jij meegemaakt dat het uitkwam? Zo ja wat dan? Hoe zie jij de onschendbaarheid van een profeet of een mens die de profetie uitsprak?

20 opmerkingen:

  1. Zodra een Pinkster broertje of zusje het spelletje "ik zie ik zie, wat jij niet ziet" gaat spelen moeten je je oren spitsen. Maar vooral je verstand gebruiken! Beter misschien nog om je oren helemaal dicht te doen.. Onbegrijpelijke dingen gehoord van 'profeten'. Wanneer je ze confronteert met de leugens (want dat zijn het als ze niet uitkomen) dan zijn ze niet thuis. Een soort onschendbaarheid lijkt hun deel inderdaad. Paar jaar geleden was er die afschuwelijke nepopwekking in Florida, met ene Todd Bentley. Massaal vlogen de Nederlandse charismatische 'pastors' er heen. Om de zegen op te halen.. Het was niet meer dan een demonische beweging, één grote leugen. Het ergste is dat God hier veel verdriet van moet hebben. Maar berouw en spijtbetuiging is er uit deze bewegingen bij bijna niemand bij. Niet naar medegelovigen in ieder geval. Heel vreemd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vreselijk Hans dat wist ik helemaal niet! Leren ze het dan nooit? Is hun lust op geestelijk speelgoed dan zo groot dat ze nog altijd van de centen die de gemeenteleden bijeen brengen snoepreisjes menen te kunnen maken? Mensen ik denk niet dat ik ooit meer zou kunnen wennen in een dergelijke samenkomst. Ik kom er nog wel eens als er een doop is of iets anders waarbij vrienden, bekenden etc ons uitnodigen. Maar altijd heb ik een gevoel van afstand, van ergens doorheen te prikken. Ik hoop dat mensen mij dat niet kwalijk zullen nemen, maar mijn vorm van samenkomen is het niet echt. Jammer ik had even gehoopt dat jullie zouden zeggen dat het aan mij lag betreffende de profeten van deze tijd. Wij hadden er een die Hans genaamd was (now hard feelings naar jou hoor, haha). Ik zie hem nog steen op het podium met gesloten ogen en een donderende stem die begon met:”Ze spreekt de Here mijn kinderen”. Maar wat er dan kwam was een slapper klinkende boodschap dan de C1000 brengt als de Brussels lof in de reclame is. Het was vis nog vlees en je kon er alle kanten mee op. Nu is hij ongelovig geworden. Hij kon het zelf ook niet meer geloven. Met respect hoor, maar ik heb zijn kletspraat wel zeven jaar lang aan moeten horen…

      Verwijderen
    2. Ja, het gebeurd helaas nog erg veel. Te veel.
      Krijg het idee dat de (bizarre) taferelen voor deze lieden verslavend is, een onophoudelijke drang naar ervaringen. Maar helaas in veel gevallen niet van Geestelijke oorsprong. Onmogelijk.
      Ik kom er niet meer, Peter, maar ik herken dat gevoel van erdoorheenprikken in die samenkomsten. Het voelt niet goed, of je voelt zelfs helemaal niets. "De Heer zegt", "Ik zie, ik zie"... Datgene wat voor mij of 'over mij' is uitgesproken de afgelopen jaren, is nooit uitgekomen. En eigenlijk wist ik dat al op hetzelfde moment... Dus geheid ligt het aan mijn gebrek aan geloof ;-)
      Dan zing en zie ik toch veel liever Psalmen en een dominee in advocatentenue op de kansel :)

      Verwijderen
    3. Ik zie, als ik zo vrijmoedig mag zijn, een broeder die net als ikzelf over de lange zware weg met de enge poort heen onderweg is naar het volmaakte. Voor ons geen weg vol wonderen met genezing en zonder pijn, maar een met veel pijn, de weg is lang en zwaar en ook ziekten zijn ons deel. Er is wel Iemand die ons ondersteunt en aanvuurt niet op te geven. Ook Hij is in de “kerken” van Zijn tijd onbegrepen gebleven en als Hij de waarheid sprak werden ze ook boos op Hem en noemden Hem een vriend van zondaars, iemand voor wie men het gelaat afwend.
      Ik zie een broeder die net als ik nooit als kapitein van een groot gezin kan zijn en vaak genoeg heeft aan zijn eigen moeiten en pijnen, maar ondanks dat, toch een geestelijk opbouwend woord weet te vinden om anderen te bemoedigen.

      Soms vraagt ik mij wel eens af waarom de mooiste bloemen op de meest dorre plaatsen groeien? Wat wil de Heer daarmee zeggen? Veel bloemen lijken heel wat, maar het geringste zuchtje wind is voldoende om ze af te laten breken. Veel bloemen lijken heel wat, maar een week zonder water en ze zijn totaal verdort.
      Ik zie een “cactus broeder”. Aan de buitenkant vol met pijn, maar van binnen vol levenswater en in bloei staande van tussen de dorens van het bestaan. Niet om na een “droge wind” te verdorren maar om te aller tijden te blijven staan, zelfs in de zwaarste stormen des levens, om Hem te eren die hem schiep…

      Verwijderen
    4. En ik zie twee gehaktballen met een pittige lik mosterd. Geen Pinksterkroketten of slappe charismatische frikandellen speciaal. Dat zien ik.

      Verwijderen
  2. Wederom een moeilijk onderwerp. Ik houd me het liefst bij de Bijbelse profetieën en niet zozeer bij profetieën die mensen nu hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja ik denk dat de oudtestamentische profeten van een geheel ander kaliber waren dan wat we in onze tijd te horen krijgen. Misschien bezocht ik de verkeerde gemeenten,dat kan ook nog. Maar de gave van profetie is wel voor onze tijd! In de reformatorische kringen heeft men dat zo opgelost:"Preken is profeteren. Wie preekt uit het woord van God die profeteert."

      Klinkt een beetje als valsspelen

      Verwijderen
    2. Ben benieuwd naar het Bijbelgedeelte waar staat dat profetieën die mensen vandaag de dag hebben voor onze tijd is. Zou best kunnen hoor, maar ik kan het zo 1,2,3 niet vinden. Weet jij het?

      Verwijderen
    3. We komen in het nieuwe testament best wel een en ander tegen over profetie. Ik noem de vijf bedieningen die God aan de gemeente schonk en die te koppelen zijn en te onthouden door de vingers van de hand. We beginnen bij de duim die staat voor de Apostel omdat dit de enige vinger is die de anderen gemakkelijk kan aanraken. De apostel kan dan ook al de andere bedieningen in zichzelf vertegenwoordigen.

      Dan is er de wijsvinger die staat voor de profeet die in Gods richting wijst en de corrigerende vinger is.

      De middelvinger is een beeld van de derde bediening, hij staat voor de evangelist die het verst er op uit trekt. Hij is dan ook het langst als een lange weg waarlangs de evangelist zich verplaats om in de verre het evangelie te brengen.

      Dan is er de ringvinger die een beeld is van de bediening van de herder die als het ware sterk verbonden is met de gemeente. Hij is als een man die de bruid verzorgt tot de Heer komt.

      Als laatste is er de pink die voor de leraar staat. Een leraar is altijd op zoek naar het gehoor en als jij jeuk in je oor hebt dan past die vinger als enige precies in.

      Nu niet meer zo lastig om de vijfvoudige bediening uit de Efeze brief (ef 4:11)...

      Verwijderen
  3. Ik ken ze ook wel die verhalen, ik werk bij een weduwe. haar man had kanker en ze gingen naar de bekende gebedsgenezer die haar vertelde dat ze samen oud zouden worden. De familie, oprechte christenen, klampten zich daar aan vast, maar de beste man overleed. Nou, het verdriet was groot. Nou kan je zeggen dat je niet op mensen moet vertrouwen, maar in nood denk je toch dat een "godsman" de stem van god wel zal verstaan. Op het sprekerswknd sprak ik een vrouw die vertelde dat haar zoon verongelukt was. Wilde iemand via de MAIL even vertellen dat ie op de begrafenis wou komen om haar zoon op te wekken. Alsof dat mens nog niet genoeg verdriet had. Ik denk dat een profetie altijd aan Gods woord te toetsen is en in de bijbel waren het niet de leukste!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Verschrikkelijk Mirjam je zal um aan je graf krijgen die klier. Ook al zou ik ontwaken dan nog zou ik blijven liggen al was het maar om hem te pesten! Je hebt er mensen bij hoor Ja mirjam het is helaas ook mijn ervaring en dan zeiden ze nog dat het allemaal aan mij lag. Nou ben ik een eigenwijze drol, zonder meer, maar dat neemt niet weg dat je met dergelijke "profetieën" meer stuk maakt dan dat je troost brengt. Daar heeft de charismatische mens weinig boodschap aan en de volgende mail staat al weer klaar om je te "bemoedigen."

      Verwijderen
  4. Ik geloof dat profeten en profetieen altijd voor het volk Israel waren en dat deze gave totaal niet aan de orde is nu Israel lo-ammi is niet Zijn volk pas als de Here de draad weer oppakt met Zijn volk zullen de profetieen een doel hebben.......
    Daarom zie je zoveel swammers en bedriegers tegenwoordig,ik moet er niets mee en van hebben........

    Deuteronomium 18:20-22 - Maar een profeet, die overmoedig genoeg is om in mijn naam een woord te spreken, dat Ik hem niet gebood te spreken, of die in de naam van andere goden spreekt - die profeet zal sterven. Wanneer gij nu bij uzelf mocht zeggen: Hoe onderkennen wij het woord dat de HERE niet gesproken heeft? - als een profeet spreekt in de naam des HEREN en zijn woord wordt niet vervuld en komt niet uit, dan is dit een woord, dat de HERE niet gesproken heeft; in overmoed heeft de profeet het gesproken, gij zult voor hem niet vrezen.
    Spreuken 30-5-6 - Alle woord Gods is gelouterd; hun die bij Hem schuilen, is Hij ten schild. Doe niets aan zijn woorden toe, opdat Hij u niet terechtwijze en gij een leugenaar bevonden wordt.
    Jeremia 23:30-32 - Daarom zie, Ik zàl de profeten! luidt het woord des Heren, die mijn woorden van elkander stelen; zie, Ik zàl de profeteerders van leugenachtige dromen! luidt het woord des Heren, die zij vertellen om mijn volk te misleiden door hun leugens en woordenkramerij; Ik heb hen niet gezonden en hun geen opdracht gegeven; zij zijn dit volk niet van het minste nut, luidt het woord des Heren.

    Grtz Henri

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De tekst die je aanhaalt vind ik een heel goede welke duidelijk laat zien hoe ernstig God deze vorm van overtreding vindt. Maar in al de charismatische gemeenten waar ik kwam, had men geen boodschap aan de ernst van deze bijbelteksten en men leuterde gewoon door over ballen gehakt en potten fruit, bloemen en meer van zulks onder de noemer:”zo spreekt de Heer.”Nou niet de Mijne!!!!

      Verwijderen
  5. Tja profeten. Er zijn nogal wat profeten in de Bijbel die dat liever niet hadden willen zijn. Ze zetten God centraal ten koste van zichzelf.

    Ik heb het gevoel dat (veel) profeten zichzelf in deze tijd groot maken, in plaats van de Heer. Ze zijn als opgeblazen gehaktballen.

    Sorry dat ik zo grof ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Voor zover ik het begrijp en ervaar zijn profeten mensen met visie. Niet hun eigen visie - maar Gods visie. En niet over ballen gehakt of koffiedik of weet ik wat (nog nooit van gehoord, trouwens). Jesaja en Jeremia hadden een visie van God gekregen over de toekomst van Israël. God legde hen waarschuwingen, maar ook heerlijke toekomstbeelden op het hart, die ze verwoordden. Een profeet in deze tijd zou een visie moeten hebben over de toekomst van de gemeente, het Lichaam van Christus, als geheel. Een visie die overigens in overeenstemming is met de visie van de apostelen destijds. Alles tot opbouw van de gemeente.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hmm kom eens in de Pinkstergemeente morgenstond luisteren en je hoort de ballen voorbij komen, al dan niet met met. Dat een profeet altijd een visie moet hebben voor het Hele lichaam, is dacht ik niet geheel en al waar. Profetie kan evengoed een bepaald deel van het lichaam aangaan als het over het individu gaat, zoals we ook tegenkomen in het oude testament. Neem de apostel Paulus die heel specifiek doorkreeg hoe het met hem als individu zou gaan lopen.

      Verwijderen
    2. Hmm, daar heb je wel gelijk in hoor, Peter, zo stellig bedoelde ik het niet. Een profetie kan ook heel specifiek zijn. In een persoonlijk getuigenis kan al een profetie liggen, namelijk de toekomstvisie voor de persoon zelf (op geestelijk gebied dan, niet zo van: morgen komt mijn ex bij me terug of win ik de jackpot). Maar ik zie door de bijbel heen in grote lijnen profetieën aangaande God en Israël, Christus en de Gemeente. En alles wat er op persoonlijk vlak gebeurt en geprofeteerd wordt staat in het teken van Gods 'totaalplan' (ook wat er met ons persoonlijk gebeurt natuurlijk, aangezien wij onderdeel zijn van het geheel). Ik denk dat elk lid van het lichaam - of hij nu de gave van profetie heeft of niet - tóch in een geest van profetie kan zijn door zich meer te verdiepen in Gods wijsheid en de dingen vanuit Zijn perspectief leren te zien. Dan krijg je hoop en geloof (een gezegende toekomstvisie!) voor jezelf en voor de anderen om je heen.

      Verwijderen
  7. Hmm ligt lekker in de mond vind je niet? Haha. Is ook zo, ergens zit er zelfs in persoonlijke profetie een stukje algemeen goed. Een stukje meerwaarde ook voor de anderen...Hoe dat dan zit bij die ballen gehakt ben ik nog niet uit....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hmm, ja, uhuh ;) Haha. Soms schrijven we echt zoals we praten he? Dan krijg je dat... Nee ik kan ook niets zinnigs zeggen over ballen gehakt, behalve dan dat ze me soms best goed smaken, mits goed gefabriceerd...

      Verwijderen
  8. Ik geloof zeker dat de Heilige Geest nog steeds spreekt door o.a. profetie. Wel heb ik geleerd dat we het altijd moeten toetsen:
    Komt het overeen met wat we in de Bijbel leren? Brengt het glorie aan Jesus? Zijn andere Christenen in overeenstemming?
    Wat we ook geleerd hebbben is nooit te zeggen 'Zo spreekt de Heer', want dan sluit je gelijk alle discussie af.
    Ada

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.