zaterdag 21 april 2012

Zondagmorgen


De tekst van deze zondag waar ik mee wakker werd in gedachten is deze: Hoe herkennen wij een goede herder? Jezus leert ons dat goede herders de schapen zoeken en terug weten te halen die weggelopen zijn. Een herder die zich stilhoudt na het vertrek van schapen, en niets onderneemt, wat moet ik daar nog van zeggen? Is het een wonder dat schapen dan een andere herder zoeken?

Bij de laats over gebleven echte bakker stond een oude vrouw voor de deur. “Meneer het klinkt misschien raar, maar mijn benen willen niet verder.” Ze had er zichtbaar schik om en zei:”Tis toch zo gek, ik weet dat ik maar een klein stukkie kan lopen en dan moet en zal ik toch naar de bakker en nou sta ik hier voor de deur en kan geen poot meer zetten.” Haar taalgebruik gaf direct aan dat ze een echte Gouwenaar was. Ik keek naar haar zware benen compleet met ballonkuiten en overdekt met een panty van een materiaal waar je met gemak een trampoline van kon maken. “Ken ik u effe insteken en dat we dan samen een stukkie lopen?” Dus daarom liep ik vorige week met dat oude vrouwtje heel close arm aan arm over straat! Bij haar aangekomen moest ik als blijk van dank een koppie thee meedrinken waar ze, op de smaak afgaand volgens mij een scheutje peterolie bij had gedaan. We namen afscheid en ze zwaaide me uit vanachter haar geraniums op de vensterbank. Het leuke was dat afgelopen zondag voor de deur van de kerk in Gouda een auto stopte waar juist zij moeizaam uit kwam stappen. Met de oude vrouw weer aan mijn arm, liepen we de kerk binnen. Ik had er een vriendinnetje bij…Christen zijn is eigenlijk heel simpel. Doe voor die ander wat je voor jezelf ook graag gedaan ziet…

3 opmerkingen:

  1. Aaaah wat schattig...ik zie het helemaal voor me....zo'n klein oud wijffie aan de arm bij die grote forse kerel.....lief hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja ik kan soms wel lief zijn hoor , ehh heel soms dan...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echt weer iets voor Petertje om oude wijfjes te versieren. Smeerkees. Weet dat je bij ons in de kerk ook heel veel oudjes vinden kan hoor.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.