vrijdag 20 april 2012

Wegwerpleven

Ik droomde afgelopen nacht nog van ons pas overleden hondje. Wil niet “newage achtig” doen, maar komt alle leven niet van God? Is het daarom vaag te denken dat een karakter ook van Hem komt? Ik zou mij niet verbazen over een eventueel “tot ziens” en “herkenning” als de hemel daar is, waar dood en ziekte niet meer bestaan en waar de schepping ook van is moet worden bevrijd. Als deze is meegevallen in onze zonden, dan staat ze toch ook weder op met de toekomstige heerlijkheid in Hem verkregen? Waarom zou de schepping en al wat leeft wel moeten delen in onze val, maar niet in onze opstanding? Is dat niet typisch een menselijk beperkt denken en alle andere leven dan de mens als wegwerpartikelen beschouwen?

9 opmerkingen:

  1. Alles wordt vernieuwd Peter, dat geloof ik zeker, de natuur en de dieren waren er eerder dan de mensen, allemaal maaksel van Zijn hand. Ik zou geen reden kunnen verzinnen waarom er geen herkenning zou zijn, ik geloof persoonliojk dat we ook weer met de dieren gaan praten, net als in het paradijs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heus waar? Praten met dieren? Nooit over nagedacht maar nu je het zegt... De papegaai van de buren zegt wel wat maar dat is minder fraai. Als onze hond zou gaan praten denk ik dat hij misschien wel heel wat te zeggen heeft. Wie weet.

      Verwijderen
  2. Ik ben heel benieuwd of wij onze (huis)dieren ooit weer eens zullen zien. De Bijbel zegt er niets over, dus wie weet staan we nog voor verrassingen...:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De bijbel zegt er zeke weinig of niets over, is waar. Maar ik heb zo het idee dat het wel eens zoveel anders kan zijn dan wij soms menen. Je hebt mensen die zetten de mens centraal in Gods plan. Ik wil die mens geen speciale plaats ontnemen hoor en hem niet naast of erger nog, onder het dier plaatsen. Maar eigenlijk is er maar Een die centraal moet staan en dat is de mensenzoon. Er zijn mensen die worden dan boos op mij en zeggen: "jij ontneemt mij Jezus." Welja geef mij de schuld, denk ik dan. Ze bidden dan:"Heer U kwam voor mij, U gaf Uzelf voor mij, U had mij op het oog nog voor ik geboren was, U strekt Uw armen naar mij uit, U zal mij helpen, U zal mij vergeven, U....nou ja je snapt me wel. Allemaal waar en toch...De vrouw is geschapen "om" de man. Dat meer mensen daar eens over na zouden denken. Dit gaat den diepste om de bruid die geschapen is om Jezus. Wij zijn er (ook) om Hem...

      Verwijderen
  3. Als het zo is dat we dieren weer tegenkomen, dan zijn we nog niet klaar. Wat te denken van alle dieren die we op barbaarse wijze elke dag om zeep helpen, na een leven vol ellende in een kooitje.
    Een stukje vlees vind ik ook niet te versmaden, wij eten altijd biovlees, en hopen dat die dieren in ieder geval een beetje goed leven hebben gehad. Zeker weten doe je het nooit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel duidelijk en goed punt Gerrit, zo'n slachter zal dan wel elke dag in zijn kont gebeten worden door een varken, haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik denk van wel, lees maar eens in openbaring over de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, ALLES maakt Hij nieuw, waarom dan niet de dieren die God immers ook geschapen heeft, God heeft de dieren ook in het Paradijs geplaatst, en het was goed. Is de nieuwe hemel en de nieuwe aarde niet het nieuwe Paradijs? Denk dat het niet volledig zou zijn zonder de dieren, maar dan nog blijft het gissen, denk ik, want het staat er nergens letterlijk in.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Eigenlijk ben ik wel nieuwsgierig wat er na dit aardse leven komt. Ik denk dat nieuwsgierigheid mij op mijn sterfbed gaat helpen om mijn doodsangst te overwinnen.

    Klinkt misschien een beetje luguber.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heb zo het idee dat de Heer voor jou speciaal een blauw pak aantrekt en met een zwikje engelen met een tamboerijn en een tuba, je thuishaalt. Al was het maar voor de lol.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.