dinsdag 3 april 2012

Waarom christelijk webloggen?


Wat drijft hem/haar om dagelijks, wekelijks, al die korte verhaaltjes te schrijven, jaar in, jaar uit? Waarom steekt hij/zij dagelijks zoveel uren in het weblog? Is het de eigen ik die de drijfveer is of is het de Heer zelf die al die letters gebruiken wil, ook al zijn de schrijvers ervan niet op de theologische school geweest, maar mischien toch onderwezen door Gods Geest zelf?

Voor mij is de christelijke weblogger die in oprechtheid zijn stukjes schrijft, de evangelist van de digitale snelweg, noem het de digitale Heerbaan. Daar waar voorgangers niet kunnen komen, dringt hij/zij diep door tot in de huiskamers, moderne communicatie middelen en de pc’s van mensen. Honderden, ja zelfs honderdduizenden bezoekers per jaar, op individuele christelijke weblogs, met talloze gesprekken over het christelijk geloof, zeggen meer dan ik met verdere woorden kan uitdrukken. Laat staan hoeveel mensen er bereikt worden met de blijde boodschap door al die christelijke webloggers tezamen.
Daar waar kerken dikwijls faalden, zijn de christelijke webloggers geslaagd. Men vraagt niet naar elkanders achtergronden om elkaar in een hokje te stoppen, maar zijn ondanks de verschillen in mening, samen op weg!

Daar moet men niet met jaloersheid naar kijken, maar in opgewektheid je mede verblijden over Gods boodschap die digitaal zijn weg kan vinden kan naar de hongerige harten. Een weblogger is een mens die niet voldoende heeft aan enkel de kerkgang, maar overal manieren weet te vinden, om datgene te delen wat hem het meest kostbaar is van alles. De liefde van de eeuwige God in Zijn Zoon Jezus Christus. Laten we dit nooit als geharrewar afdoen, want later kan blijken dat dit geharrewar kostbaarder was dan menige preek…
Hoe ervaar jij je (dit) weblog?


P.s vanavond weer een kerkdienst zie ik. We gaan!!!

20 opmerkingen:

  1. De eerste keer dat ik een stukje schreef vond ik doodeng, nu kom je naar buiten, dacht ik en iedereen leest het. Maar daarna merkte ik dat de letters soms gewoon kwamen. Werd ik wakker met een stukje dat ik wilde schrijven, en ik ervaar zelf een zegen door een zegen te zijn. Ik ben dus geen theoloog;)maar leer door het leven te leven zoals het komt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Proef ik dwars door je woorden niet een beetje de inspiratie van Gods Geest die je op deze wijze tot een zegen stelt?

      Verwijderen
  2. Respect! En ik deel je mening. Ik ervaar mijn weblog voor mezelf als een houvast en een inspiratiebron. Omdat het geloof voor mij zeer kostbaar is en mijn leven (weer) hoop en kleur heeft gegeven, wil ik dat graag delen met anderen, in de hoop dat ik daarmee een ander mens (die zoekend is) hoop en inspiratie kan geven en de weg naar Hem te wijzen. en uiteraard een stukje evangelie verkondigen zoals je zelf ook schrijft. De een is te vinden op het podium, ik zit liever achter de schermen;)

    Fijne dienst!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Achter de schermen en toch oh zo onmisbaar. Weet je Tineke ik schrijf al jaren mijn krabbels bij elkaar en natuurlijk sta je wel eens op iemands tenen. Ik neem iedereen op de hak, inclusief mijzelf. Dat eerste valt niet altijd goed bij de mensen ik weet het. Men heeft moeite in de spiegel te kijken en te beseffen dat er veel waarheid zit in hetgeen gereflecteerd wordt door de woorden van een eenzame weblogger. Hoeveel kritiek ik al niet op mijn boeken gehad heb? Dit kon ik niet zeggen en hoe durfde ik “dat” te zeggen. Het beste is: zeg niets…Maar ja, dan wordt een weblog wel erg stil. Bedankt voor je mening.

      Verwijderen
  3. Ik heb zelf geen weblog, maar wel facebook. Ik probeer daar regelmatig schrijfsels, muziek, videofilmpjes op te zetten, waarvan ik hoop dat de lezers gaan nadenken over datgene wat ik geloof: de genade die ik ontvangen heb toen ik de Here Jezus aannam als mijn Redder. Ik krijg daar reacties op, positieve maar ook negatieve.... Sommige bezoekers van mijn facebook geloven niet in God en in Zijn Zoon, maar zoeken het in andere 'godsdiensten' zoals het boeddisme of het hindoeisme. Zodra dit in een welles-nietes-gesprek ontaardt, stop ik met reageren. Ik heb geen zin om mezelf te moeten verdedigen over datgene waarin ik geloof, ik wil enkel getuigen. Niet altijd makkelijk, zeker als deze lezers je eigen familie is.... Deze week probeer ik zoveel mogelijk te schrijven over datgene waar we deze week naar op weg zijn: Pasen. Het sterven en de opstanding van de Here Jezus is het grootste 'event' dat ooit heeft plaatsgevonden in de geschiedenis en is allesbepalend geweest voor de mensheid.
    Ik ervaar mijn facebook als een soort drang die ik ontvang van God om te mogen getuigen van wie Hij is. Ik herken dus veel wat wat jij zegt Peter.
    Om de boel wat luchtig te houden, zet ik ook wel andere dingen op m'n facebook: dingen die ik beleef met m'n gezin, grapjes en leuke wetendingetjes. Tja, ik ben tenslotte ook maar een mens en af en toe moet er wel gelachen worden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Jose dat is toch heerlijk dat jij gewon lekker bezig bent net als ik hier op je eigen wijze en manier. Ik denk dat enkel al onze jarenlange gesprekken door zo ontelbaar mensen gelezen zijn. Mee eens, niet mee eens maar in ieder geval klinken door het duistere internet ook woorden van licht. Hoe rijk is dat!

      Verwijderen
  4. Wat ik er van vind.
    Dominees hun toga uit en komen webloggen.
    Jij Peter als moderator want anders krijgen we weer van die jehova getuigen en daar hebben we niets aan ha ha.
    Tjonge wat zal Lugthart het druk krijgen zo van hier .......... gaan we over preken zondag dus berijd je voor. Zal vast beter gaan dan afgelopen zondag denk je niet.

    Jan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha die Jan. Precies hetzelfde stelde ik al voor aan een van de raadsleden die mij opbelde. Laat hem een weblog beginnen. Dat is wel eng, want je staat dan op gelijke hoogte te “Preken” en niet vanuit een veilige haven in de lucht waarin iedereen verwacht wordt zijn mond te houden.
      Ach Jan, natuurlijk zeg ik ook wel eens dingen waar mensen zich aan storen, wie niet? Mijn spreken en delen van de blijde boodschap is ten dele, maar ik zou me daar als predikant enkel over verheugen omdat ook de blijde boodschap van de man in kwestie ten dele is.Dat komt vast hard aan…Maar liever dat, dan het idee dat een christelijke weblogger enkel haarkloverijen laat horen. Zou dat de reden zijn dat ik steeds kaler wordt?

      Verwijderen
  5. Wat vond ik het interessant toen ik dit blog vond. Iemand die gewoon schrijft hoe hij iets ervaart en daardoor een ander aan het denken zet. ( en soms aan het lachen maakt). Ik bezoek daarom regelmatig dit blog.
    Heb zelf geen blog of Facebook, maar vind het heel bijzonder dat mensen de moeite nemen om anderen mee te delen van hun geloof, belevenissen. Hoop ook dat je dit blijft doen en dat ik mag blijven meelezen.

    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Blijven we zeker doen Dineke, het zou toch wat zijn als je niet meer mag webloggen van je predikant. Nee, dat is stof voor een nieuw boek, als je het mij vraagt moet ik weer snel gaan schrijven want dit wordt een bestseller…Bedankt voor je lieve woorden

      Verwijderen
  6. Die humor waar Dineke het over heeft herken ik ook heel erg op je blog Peter. Dat maakt je stukjes juist zo luchtig. Ik kan daar nog veel van leren want ik maak mijn stukjes soms veel te 'zwaar'. Het is heerlijk om als blogger te kunnen delen wat je op je hart hebt en het mooiste ervan vind ik dat je er ook anderen ermee kunt bemoedigen. Het hoogste doel van de meeste Christenbloggers zal toch zijn het evangelie te laten doorklinken en om mensen aan het denken te zetten over het christelijk geloof. Zoals de anderen ook al zeiden, ga vooral door Peter met stukjes schrijven. Juist die kritische noot die je erin zit zet aan tot denken. Of het kostbaarder is dan een preek weet ik niet :) Wel zie ik het als een toevoeging en verlengstuk ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De zoektocht naar vrolijke gelovigen was de reden waarom ik ging webbloggen. Na één jaar had ik, naar mijn gevoel, mijn doel bereikt. Er zijn mensen,die net al ik, blij worden door het ervaren van God in hun leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als je het doet met oprechtheid en vanuit je hart, is het àltijd Goed.
    Dus vooral doorgaan! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik lees je blogjes graag Peter, moet er toch wel vaak om lachen en ervaar veel herkenning, alleen ben ik niet zo'n mopperpot als jij, haha!
    Mijn blog is zeker een sinaasappelkistje, ik probeer lezers altijd te bemoedigen vanuit Gods woord, maar dan wel op een frisse manier!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mopperen klinkt als een grote mop en ergens komt dat het dichts bij hoe ik het leven ervaar. Als een vreemde grap, waar ik ten diepste weinig van begrijp, maar je zit er nu eenmaal in en lacht dus maar wat mee als de bekende boer met kiespijn. Gisteren weer te horen gekregen over een bekende met kanker, maar ook de buurkinderen op de schommel horen lachen. Nee het leven is beslist voor mij geen speeltuin, maar ook geen appeltaart....?moppert rustig verder, als momfer de mol die zijn sigaar kwijt is....)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Peter,

    "Als een vreemde grap, waar ik ten diepste weinig van begrijp". Ik had het zelf kunnen schrijven. Ik vind het leven ook een vreemde grap maar wel een erg mooie (en soms uiteraard ook niet).

    Op je beide blogs herken ik mezelf regelmatig in jouw opmerkingen. Nou wil ik niet beweren dat we erg op elkaar lijken want daarvoor is zo'n webontmoeting nu ook weer te eenzijdig maar het is soms wel een feest der herkenning en daarom hoop ik dat je lekker blijft bloggen.

    Groeten, Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Robert

    Leuk je hier ook even te ontmoeten. Tja wat het geloof betreft kom ik uit niets. Ouders deden niets, familie deed niets, vrienden deden niets. En toch trok het mij altijd juist omdat ik de natuur te bijzonder vind om door een kosmische zinloze oprisping te zijn ontstaan. Er moet iets zijn, het is te knap, te mooi en tevens te lelijk (als ik naar het lijden kijk) om me om te draaien en verder te leven zonder te zoeken, te tasten naar datgene wat ik niet met mijn verstand begrijpen kan, maar diep van binnen toch ervaar…

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Peter,

      Ben het, alweer, met je eens. De wereld is te complex en te bijzonder (etc.) om door toeval te zijn ontstaan. Dat is dan ook de kernreden dat ik in God geloof al doe ik daar dan niets mee voor wat betreft een kerk.

      Groeten, Robert

      Verwijderen
  13. Een (super-) verlate reactie.
    Ik vind dat je (nog steeds) geweldige stukjes schrijft. Jouw stukjes stemmen tot nadenken, ik vermoed dat het ook je bedoeling is. Mooi om te lezen hoe jouw geloof in je leven verweven is.
    Christelijk webloggen hoort erbij, is helemaal van deze tijd.
    Jij doet het op jouw manier, ik op de mijne.
    Als wij één iemand bereiken, is het al geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.