zaterdag 28 april 2012

Overschrijven

Vandaag na vier weken wachten op de dominee uit Gouderak die nog altijd weigert te komen, om de schade die hij berokkende recht te trekken, hebben we ons officieel aangemeld in de Sintjankerk in Gouda. Een fraaie kerk met (naar ik meen) ruim 2000 leden. Dat God een stad als Gouda nog altijd zegent is wel duidelijk. Kom maar eens om zoiets in andere grote steden! Hier is nog altijd een bloeiend kerkelijk leven. Het fijne in deze kerk is dat als de preek je eens niet zo mocht aanspreken, je altijd nog naar een van de gebrandschilderde ramen kan kijken waar deze kerk om bekend staat. Binnenkort krijgen we oudstenbezoek uit deze gemeente in Gouda en maken we officieel kennis. Ik heb al met mensen gesproken en men heeft ruimte om mijn oude taak binnen het jeugdwerk opnieuw tot leven te blazen aldaar.We hebben er weer volop zin in en een plekje gevonden in de kerk naast een verstandelijk gehandicapte vrouw. Het klinkt misschien vreemd maar in dergelijke mensen proef ik vaak veel meer van de Heer dan de gezonde massa. Het zal wel aan mij liggen…

15 opmerkingen:

  1. Moie kerk ja, in Gouda. Ik ben er eens een keer geweest. En wat betreft dat verstandelijke, we moeten allemaal worden als een kind he. En hun gaat dat net iets beter af!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja misschien hebben ze dat wel voor op ons, en dan wat is normaal?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bijzonder Peter dat jullie al weer zo gauw een nieuw plekje gevonden hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Weet je wat zo grappig is Wendy? Dat de meeste voorgangers altijd roepen dat de kerk van de Heer wereldwijd is en dat is ook zo. Dus we zijn niet van kerk veranderd enkel een klein stukje verderop gaan zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt helemaal gelijk Peter. Wij zijn zelf ook 'op zoek' naar een ander plekje maar af en toe is het nog best lastig.
      Misschien helpt het om het op deze manier te bekijken, dank je wel.

      Verwijderen
    2. Is ook lastig die stap, ik weet het want je hebt heel veel mensen die je dan op zondag mist. Er komen anderen voor terug, dat dan weer wel, maar toch… Ik (wij) zijn daar nooit krampachtig in geweest want zoals ik al tegen Adriaan zei, ik zie geen kerken, ik zie de kerk als een geheel waar alle christenen bijhoren. Al die namen die wij aan stromingen geven zijn eigenlijk om in de lach te schieten. Als ergens het vertrouwen onherstelbaar geschonden is, dan is het veel verstandiger om een stukje op te schuiven, dan te gaan zitten mokken (wat ook gebeurt). Zelfs Paulus ging uiteen vanwege het ontbreken aan vertrouwen in Barnabas. Soms gebeuren die dingen. Wat temidden van alles belangrijk is, is dat je ondanks alles beseft dat als alle christenen samen knielen voor de Here Jezus, hun schouders even hoog zijn….

      Verwijderen
  5. Wij horen ook bij een stukje van die wereldwijde kerk, net aan de overkant van het Kanaal. Maar misschien kunnen we een paar van jullie leden lenen? Wij gaan naar 2 kerkjes. In de ene zitten we met zijn zessen, en in de andere met zo'n man of 15. Maar dat maakt het ook allemaal wel weer erg persoonlijk.
    Hartelijke groeten,
    Ada

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja heeft ook veel voordelen een (noem het) kleine kerk. Meer contact is zeker niet de laatste. Anoniem is een (misschien) groot nadeel van een heel grote gemeente. Maar soms kan dat ook wel eens lekker zijn om de kat uit de boom te kijken.

      Verwijderen
  6. Wat maakt dat je, je gekwetst voelt dat je besluit te vertrekken. Is het niet gewoon zo dat je in het leven wat krassen op de neus oploopt. Als je bij elke kras besluit over te stappen zijn er in Nederland te weinig kerken vrees ik.
    Rest mij niets dan jullie vrede toe te wensen in jullie besluit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Laat ik vooropstellen dat ik jullie beslissing betreur, los van de oorzaak die ik niet ken. Ik wil alleen maar duidelijk maken dat er geen enkele (kerkelijke)gemeenschap is waar niet een keer gekwetst wordt. Als zoals je in je reactie melde vindt dat het vertrouwen is geschonden kan ik alleen de al oude woorden beamen dat vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

      Verwijderen
    2. Peter, laat ik allereerst zeggen dat ik jullie beslissing betreur, los van de reden zal ik jullie missen op die vaste plaats bij de nooduitgang.
      +Wat ik bedoel in mijn voorgaande reactie is dat er geen enkele (kerkelijke)gemeenschap is waar je niet een keer gekwetst wordt. Als het vertrouwen is dat beschaamd wordt kan ik alleen maar beamen dat vertrouwen komt te voet en gaat te paard.
      Wat betreft het geloven in een kerk lijkt me niet voor de hand liggen die staat waar hij al jaren staat, je kunt het zie en voelen, wat je zegt over geloven in de Baas van de kerk lijkt me meer dan relevant voor iedereen.

      Verwijderen
  7. Ho, ho Adriaan dat zijn jouw woorden en gedachten maar die moet je niet voor ons invullen hoor, dat ruikt een beetje naar een vooroordeel. Jij weet eigenlijk helemaal niets van de exacte gang van zaken en kan dus ook weinig zeggen over de basis van het opschuiven. Wat ik er over kwijtwil is enkel dat het vertrouwen te veel is geschonden, dat is heel wat anders dan gekwetst zijn. En dan, ik geloof niet in kerken, ik geloof in de kerk. En nog beter, in de Baas van de kerk. Er is dus nooit sprake van weggaan, dat is ons menselijke kijk op wat de kerk eigenlijk is. Tenzij iemand thuis gaat zitten, maar dat is nimmer aan de orde…
    Bedankt voor je woorden en ik zal jullie ook missen. Zonder in details te vervallen wil ik enkel kwijt dat ik zulke dingen als in Gouderak hebben plaatsgevonden en nog, nimmer ergens heb meegemaakt en me zeer verbaas over deze gang van zaken. Ik hoop dat er iets geleerd wordt van mensen die de moed hebben een punt te maken en niet alles in de doofpot der liefde te stoppen, wat vaak goed is, maar niet altijd. Ik hoop dat de blijvers voordeel kunnen putten aan dit alles.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Peter, als ik hier een bijdrage kan leveren mag je altijd een beroep op me doen.
    Ik heb absoluut niet de intentie gehad om iets te insinueren, mocht me wat ongelukkig geuit hebben mijn verontschuldiging daarvoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik proef in je reactie enkel dat je ook baalt dat dingen zo gelopen zijn Adriaan, dus geen gekwetste gevoelens hier. We blijven broeders, ook al zitten wij een paar meter verderop in een ander gebouwtje. Wat niet wegneemt dat het ons de meeste pijn kost, maar als iemand dingen niet wenst uit te praten dan rest ons niets anders dan de pijn weg te nemen en een aantal kerkbanken op te schuiven. Jammer, vooral omdat ik weet dat wij niet de laatste zijn…

      Verwijderen
  9. Je weet hoe ik erover denkt. Is het geestelijke voedsel ergens blijvend onder de maat om dat de “hoofdkok” zich niet aan het grote receptenboek wenst te houden, dan ben je van lotje getikt als je dan toch maar blijft hangen in een dergelijke gemeente. Voor mij hebben jullie groot gelijk als je eens stukje opschuift zoals je al sprak. Petje af voor de ruggengraat die ik bij veel blijvers die alles slikken altijd zo mis! Als de kerkhervormers ook een dergelijke slappe blijf maar zitten houding hadden gehad, zaten we nu nog met z’n allen op de knieën voor een Mariabeeld. Een goede dienst vandaag Pik en laat horen wat er zoal te horen was, want niet zulk een kinderachtige voorganger als je op Gouderak hebt, is een zeldzame die naast zijn zwarte schoenen loopt en u tegen jou zou moeten zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.