maandag 30 april 2012

Kerk en politiek


Ik luister graag her en der mee met kerkdiensten, dat is het voordeel van internet, je kan thuis op je gemak een dienst beluisteren al was het aan de andere kant van de wereld. Ik luisterde naar een preek en er was een opmerking die mij opviel. Dat was de opmerking die veilig in het gebed werd uitgesmeerd over de hedendaagse politiek. De voorganger liet er in zijn gebed op volgen:”Nederland is deze week geconfronteerd met het vallen van het kabinet en dat is eigenlijk gebedsverhoring.’ Ik ben daar misschien erg scherp in, maar dat vond ik niet fair van de spreker. In het gebed een politieke mening verwerken, is niet alleen manipulatief, het is ook slechts de beperkte politieke voorkeur van de spreker en die hoort in mijn overtuiging niet thuis in een eredienst. Misschien heb ik het mis? 

9 opmerkingen:

  1. Je bent weer heel scherp, maar wat je zegt vind ik ook. Als elke dominee gaat roepen wat zijn politieke voorkeur is, dan denk ik dat de man, hoe goed hij het ook kan bedoelen, verkeerd bezig is. Ook hij mag zijn voorkeur geven, maar nimmer voor een bepaalde partij. Waar ligt het einde? Dat hij een zeker merk auto promoot?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Moeilijk punt, maar ik denk dat je gelijk hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je mag (moet zelfs) toch bidden voor de leiders van 't land? Maar of je nou moet bidden voor het vallen van t kabinet, en daarna bevestigen dat het 'eigenlijk'(=twijfelgeval voor de spreker?) gebedsverhoring is..? Op die manier heb je het denk ik niet mis.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja ik lees ook in de bijbel dat wij mogen (behoren) te bidden voor de leiders van het land waarin wij leven. Daar is niets mis mee en komt uit Gods woord en is dus in mijn gedachten zeer passende voor op de preekstoel. Maar ook ik meen dat zodra een voorganger zijn politieke voorkeur of afkeur voor een bepaalde coalitie uit gaat spreken of er zelfs over zegt dat het vallen van het kabinet Rutten gebedsverhoring is, de beste dominee bezig is zijn eigen mening op het politiek vlak te verkopen voor de enig juist geestelijke keus. Daar zit de pijn en dat is in mijn bescheiden mening ( ik weer dat dominees dit moeilijk verteerbaar vinden) enkel geharrewar in de juiste betekenis van het woord. Daar komen mensen niet voor naar de kerk. Dus “schoenmaker” houd je bij je leest!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tja, wij weten door welke predikant het woord ‘geharrewar’ werd verkondigd niet waar.
    Ik zei al dat ik meer predikanten kon met een verkondiging van dien aard.
    In ziedaar er zijn er nog meerderen.
    Je mag alleen bidden voor het vallen van het rijk van de duisternis en wij weten dat het eens zal vallen of……. eigenlijk is het al gevallen maar zien het nog niet in de praxis. Jij en ik (en uiteraard veeeeeel meerderen) zien er naar uit in de volmaaktheid. Dan hoeven we niet meer naar predikanten te luisteren maar zien Hem in alle glorie.
    M.vr.gr. Jan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kan ik enkel amen opzeggen Jan. Ach ja, die predikanten zijn ook maar mensen. Dat is misschien juist wel fijn, want dat voelen we elkander in zwakheid ook beter aan. Miste enkel op een bepaalde plaats die gemeenschappelijke zwakte zodra ongezonde kritiek als kokende thee vanaf de kansel op je hoofd wordt gegoten. En ik houd niet van thee, zeker niet als hij slap is…

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als we het nu eens van een andere kant bekijken.

    In de Bijbel wordt soms ook "gejubeld" als een machthebber struikelt. Zo één die juist er voor zorgt dat er nog meer mensen honger lijden. Of in onze tijd; naar de voedselbanken moeten en dakloos worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kunnen we zo ook bekijken, ben er ook een voorstander van om zaken bij name te noemen, maar het is te vaak een persoonlijke kijk van een dominee op een bepaalde zaak en daar zit de pijn. Er is geen overleg met wat de rest in de zaal vindt van de gevallen coalitie. De dominee gaat er automatisch van uit dat wat hij vindt gebedsverhoring is van de massa...

      Verwijderen
  8. Politiek en de preekstoel; ongewenste combi!
    Hoort er inderdaad niet thuis. Bovendien is het maar de vraag of het een zegen zijn zal...

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.