vrijdag 13 april 2012

Jehova's getuigen en verjaardagen


Jehovah's Getuigen redeneren vaak dat er geen enkele melding in de bijbel staat van een aanbidder van God die zijn verjaardag vierde. Hoewel er geen directe verwijzingen zijn, vinden we wel indirecte verwijzingen in het boek Job (Job 1:4,5). Als het hier om verjaardagen gaat is het op een positieve manier. In Job staat duidelijk dat de zonen van Job een feest hielden op "hun dag". In Job 3:1-4 wordt hetzelfde woord "dag" (yown) gebruikt wanneer Job de "dag" van zijn geboorte vervloekt.

Een ander punt dat het overdenken waard is dat van de enorme hoeveelheid van chronologie in de bijbel, wat de leeftijd van mensen betreft. Het is duidelijk dat de Joden en zeker de Christenen bijhielden hoe oud mensen waren. Enkele voorbeelden zijn dat de bijbel vermeld dat Mozes 40 jaar was toen hij werd geroepen en dat hij stierf op 120 jarige leeftijd in de wildernis. De bijbel vermeld zelfs de leeftijd van Jezus toen hij op 12 jarige leeftijd met zijn ouders Jeruzalem bezocht (Lukas 2:42). Moeten we werkelijk concluderen dat een persoonlijke verjaardag geen viering of emotionele reactie teweeg bracht?

Om kort te gaan, ik denk dat het vieren van de dag waarop je geboren bent, eerder een stukje dankbaarheid aan de Schepper is, dan dat het zondig is. Ik besluit derhalve dat de gedachte dat het verbod op het vieren van verjaardag valt onder de bijbeltekst:Col 2:Laat dus niemand u veroordelen op het vieren van een feestdag!

Hoe beleef jij het vieren van je verjaardag?

8 opmerkingen:

  1. Heb niet veel met de feestjes die erbij horen, maar wel met het vieren ervan. Want dat vloeit voort uit dankbaarheid, toch? Wat kan daar op tegen zijn..
    Dus: Van harte Peter!! Een hele fijne verjaardag. Gedenk uw vierdagen ;-)
    ps.: Mozes werd 120 jaar oud.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je ziet dat ik al in de stemming ben en Mozes op zijn 80 de hemel al in wil laten gaan, haha. Goed dat je me op deze fout wees Hans. Ik ga mijn feestneus weer opzetten hier...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Grappig, om hier de Jehova's aan te halen. Dit was een gesprekspunt, waarbij ik hen ( twee vrouwtjes die aan de deur kwamen) erop wees, dat wij juist een verjaardag vieren omdat we dankbaar zijn dat God ons weer een jaar gespaard heeft, het is dus een dankbaar blij feest. Dat er ook nergens in de bijbel staat dat het slecht is om dat te vieren. En dat was een punt, waar ze wel zagen dat dat dus eigenlijk helemaal zo slecht niet is. Waar ze nu dus openlijk bij mij anders tegen aan keken dan hen geleerd was, maar ja....de bezoekjes hielden toen op.
    Ik beleef het vieren van m'n verjaardag dus als een dankbaar feest.

    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb het idee Dineke dat deze twee vrouwen met zaken aankwamen die jij ze hebt voorgehouden en dat men daar in de koningszaal van de JH getuigen niet blij mee was. Je moet als JH getuigen niet zelf gaan nadenken natuurlijk. Dis vind ik nu juist zo kostbaar dat christen wel zelf mogen nadenken. Goed, er zijn dominee's die zulks not done vinden, maar die maken dezelfde fout als de voorgangers van de JH getuigen, namelijk dat je enkel maar een kind van God bent als je denkt hoe zij/hij denkt(denken)...

      Verwijderen
  4. Gefeliciteerd! Zelf ben ik niet zo van de feestjes, verjaardagen worden hier nooit met een hele club gevierd, wij doen er altijd een keer of vier over. Als er maar een paar op visite komen kun je altijd beter zwammen, dan met zo'n hok vol.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn ding is het ook niet Gerrit zeker niet op zijn Nederlands met z'n allen in de kring en dan maar hopen dat er iemand naast je zit waarmee je normaal kan praten...

      Verwijderen
  5. Hay Peter, met veel genoegen jou stukje gelezen. En zelfs ik, heb het nog nooit zo gezien. Ik weet wel dat wij geen verjaardagen hielden, zelfs een snoepje pakken van een jarige leerling bij je in de klas, was uit den boze. Dat mocht absoluut niet. Er staan twee verjaardagen in de Bijbel waar bij alle twee iemand werdt onthoofd, en dat is een hele grote reden dat J.G. geen verjaardagen mogen vieren. Het is heidens. Dat is al weer jaren geleden, en ik vier nu met plezier mijn verjaardag, wel eenvoudig hoor, maar gezellig. En wat las ik van Hans, ben jij Peter, jarig of heel snel, dan wens ik jou een grandioze dag toe en warme felicitaties van mij. Grappig, ik ook deze maand. En één ding weet ik zeker, een verjaardag vieren is niets zondigs aan. Want anders had het wel duidelijk in de Bijbel gestaan.
    Peter, Gods Zegen en lieve groet van mij, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. EEh, Peter, nog één keer ik. Hum het stukje over verjaardag, en ik kijk niet verder, maar daar stond het al, logje eerder, vandaag, ben jij jarig. Nou ja, nog eventjes dan, hahaha.
    Voor mij, nog 7 dagen dan wordt ik ook 51.
    Ik ga even het rampzalige lijstje van jou even lezen, eng hoor, al die vreemde dingen als je ouder wordt.
    Hahaha, liefs, mij, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.