zondag 29 april 2012

Eredienst Gouda


Goede dienst vanmorgen. Een ouderling kwam meteen naar ons toe met de vraag of we aankomende week behoefte hadden aan een bezoekje waarin hij direct de overschrijving in orde kon maken. Dat is nog eens een hartelijk welkom en een warme douche! Wat waren we daar aan toe na het ijskoude uitblijven van iemand die het voorbeeld niet wenst te geven!

Preek ging over ons stoffelijk en geestelijk lichaam. De dominee zei:’’ Het is nimmer Gods bedoeling geweest dat wij in zonden zouden vallen.” Daarmee ging ik aan de slag en in de archieven van mijn geest stuitte is op de bijbeltekst dat God ons in Christus heeft uitverkoren, nog voor de grondlegging der wereld (Efeze 1:4). In duidelijker hedendaags Nederlands:”God wist altijd al dat Hij ons door de Zoon zou redden nog voor Hij aan de schepping der wereld begon.
Daaruit vloeit de vraag voort die luidt:”Hoe moeten wij de gedachte dat het nooit Gods bedoeling was dat de mens in zonde zou vallen nu precies zien? En is deze gedachte wel waar?
Wat denk jij?"

7 opmerkingen:

  1. Kijk aan Peter. Ik denk dat je in Gouda snel zal wennen maar even terzijde. Wij hoorden dat er oudste van de door jou verlaten gemeente met een afspraak aan jou deur stonden maar je was niet thuis. Wat de waarheid is laat ik maar in het midden. Wij waren in Rotterdam van wegen een doop van een kleinkind. Ds. M.M. van Campen, tjonge wat een onderwijs krijg je daar zeg enorm. Tja, als je 7 kinderen hebt waarvan 6 getrouwd groeien de kleinkinderen zo maar aan Peter.

    Maar nu jou vraag. Ik denk dat het de leer van de uitverkiezing is. God wist alles van tevoren. Ja, zeker weten maar…….. Hij geeft jou, mijn en iedereen de gelegenheid om zich te bekeren we zijn geen robots. Gods uitverkiezing wordt heel vaak verkeerd gezien en/of uitgelegd. God moeten wij God laten met Zijn alwetendheid en Hij heeft ons een menselijke mogelijkheid gegeven om te kiezen hetzij voor- of tegen Hem. Ja, ja Hij weet het van te voren maar wij niet!

    God wist bijvoorbeeld dat jij uit die kerk zou gaan waar je eerst vol enthousiasme naar toeging. Jij wist toen niet dat je door die omstandigheden weg zou gaan. Zo zijn er honderden voorbeelden in vergelijking. Vandaar dat wij een eigen verantwoordelijkheid hebben om zaken te doen of niet te doen. Die verantwoordelijkheid ontslaat ons niet door Gods uitverkiezing. De vogels worden door God gevoed maar ze moeten er wel voor vliegen.

    M.vr.gr. Jan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou, haha, dat waren de oudsten voor het huisbezoek weet je nog wel. Die kwamen dus 3 weken later dan hun afspraak. Tja dan kan je het treffen dat wij er niet zijn. Op de bewuste maandag van de afspraak waren wij natuurlijk geheel volgens afspraak thuis, stond de koffie bruin en lagen de gevulde koeken klaar, maar ja, dan moeten ze niet zonder dat te melden 3 weken te laat komen. Dat is dus niet fair als men jullie nu voorhoudt dat ze geweest zijn, want op het moment van afspraak zaten wij dus heel de avond voor niets te wachten. Los daarvan hebben we daar al eens met de oudsten over gesproken en misverstanden kunnen gebeuren. Die kwestie is ook niet aan de orde als ik het heb over wachten op iemand die niet wil komen. Iemand bedoelde ik enkelvoudig en ouderlingen zijn dacht ik meervoudig…


    Een heel duidelijk antwoord op wat mijn vraag was en ik meen dat het evangelie veel knapper in elkaar zit dan eenvoudig te verklaren stellingen. Zelfs binnen de uitverkiezing gapen onneembare kloven en ik vind de spreuk uit de bijbel die je aanhaalt een heel mooie wat maar aangeeft dat er een onverklaarbare balans is tussen Gods kiezen en de mens. Begrijpen is mij te wonderbaar, ook ik kan er niet geheel bij.

    Van harte met de onwijze zegen die jullie hebben betreffende kinderen en kleinkinderen. Een zegen lijkt mij...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zeg pik, kom jij morgen nog naar Waddinxveen? Neem dat als je het niet vergeet mijn handschoenen mee die ik bij je liet liggen. Wat die ouderlingen betreft, dat noemen ze nou afschuiven. Het wordt steeds doller daar!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eerst even iets anders doen maar als ik kom, neem ik ze mee.

      Verwijderen
  4. Fijn dat jullie nu een plekje hebben gevonden! En dan ook nog zo'n warm welkom. Heerlijk. Zo moet het zijn in een kerk. Groetjes van Mattanja

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank je Mattanja, ik hoop Johan spoedig op het orgel te kunnen horen. Wel even zeggen als je wil doen, wanneer hij er op gaat spelen....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Veel zegen toegewenst in jullie nieuwe Godshuis.

    En vandaag lekker struinen met Koninginnedag, alleen al om die gelukkige kindergezichtjes te zien.

    Ik ben weg!!!!!!!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.