woensdag 11 april 2012

13 april weer jarig


En dan ben je plotsklaps eenenvijftig jaar oud. Je vraagt je stellig af hoe je dat zo snel voor elkaar gekregen hebt! “Gisteren” was je nog zestien en maakte je jezelf druk over een jeugdpuist die zich formeerde op je linkerneusvleugel. Maar kijk nu eens aan! Plotsklaps ben je een meneer geworden. Van die leuke ruige jongeman die je eergisteren nog in de spiegel zag, is geen spoor meer te bekennen. Ongemerkt heeft moeder natuur een verschrikkelijke grap met je uitgehaald. Je bent een man van middelbare leeftijd geworden zonder dat je het hebt opgemerkt! Of merkte je het wel?Ik kijk ergens al hunkerend uit naar dat nieuwe lichaam want dit oude wil niet zo heel goed meer. Heb derhalve een aantal dingen opgeschreven die voor de ouderen onder ons misschien herkenbaar zijn. Zie maar wat je er mee doet.


Je merkt dat je ouder aan het worden bent als je:
.
Moeite krijgt ’s morgens je sokken aan te doen
Alle mooie vrouwen rond de twintig plotseling als zijnde “meisjes” begint te zien
Merkt dat de beharing waar hij hoort te zitten steeds minder wordt en waar hij niet behoort plotseling gaat groeien
Ontdekt dat ze de kranten in steeds kleinere lettertjes gaan drukken
Merkt dat men je gaat begroeten met:”Dag meneer”
Plotseling ontdekt dat je al jaren geen acne meer hebt
Zelfs je borstharen op een grijze pannenspons gaan lijken
Moderne popmuziek je niets meer zegt
Steeds minder last van gaatjes hebt bij de tandarts omdat er niet veel meer over is om te bederven en overal kronen opzitten
Het naar bed gaan één van de hoogtepunten in je leven wordt, wel te verstaan om te gaan slapen.
Merkt dat al je kleding vreemd genoeg niet meer zit zoals het vroeger zat en enige gelijkenis begint te vertonen met een vuilniszak gevuld met water
Op je rug meer haar hebt groeien dan op je schedel

Het idee hebt dat ze die toiletpotten steeds lager gaan maken
Naar geruite pantoffels begint te verlangen
Fiets steeds zwaarder gaat trappen
Opstaan uit bed met vreemde kreun en steungeluiden gepaard gaat
Ziet dat het achterwerk van je vrouw toch heus op dat van je schoonmoeder gaat lijken
Vreemde op staaldraden gelijkende haren op en uit je neus en oren ziet groeien
Een nieuwe auto waardeert op zijn “hogere instap”
Denkt dat de tijd vroeger zoveel beter was
Tegen jongeren steeds vaker de uitspraak bezigt:”toen ik zo oud was als jullie”
Na één biertje er ’s nachts steeds twee keer uit moet voor een sanitaire stop

Beseft dat al die middeltjes tegen veroudering enkel een aanslag op je portemonnee vormen zonder ooit waar te maken waar ze voor zeggen te staan.
Op het strand steeds je buik in loopt te houden als er iets “moois’ passeert
Je afvraagt of er ijs met sigarensmaak bestaat
Van ellende nu al vier leesbrillen hebt gekocht en als je er één nodig hebt er nog steeds geen kunt vinden
Heimwee hebt naar Ad Visssers Top Pop
Ontdekt dat er vreemde wratjes uit je lijf beginnen te groeien.
De zon begint te schuwen en steeds vaker “lekker” in de schaduw wenst te zitten
Voor de spiegel gaat staan en aanschouwd dat het enige lichaamsdeel wat bruin geworden is deze zomer je hoofd is.
Mondhoeken gaan hangen, je haarlijn steeds verder opkruipt en je oorlellen steeds groter worden
Naar de kapper moet enkel omdat je nekhaar te lang wordt
Petjes gaat dragen om je steeds kaler wordende hoofd te verbergen


25 opmerkingen:

  1. Leuk leuk leuk:) zelf merk ik ook dat ik ouder begin te worden, ben dan nog maar een dertiger, maar toch, voor mijn gevoel gaat het veel te hard. Ben zelf ook in april jarig, dus kan binnenkort ook weer een treetje omhoog...
    Alvast gefeliciteerd en maak er een mooie dag van!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je dank je ik denk dat dertig een geweldige leeftijd is waar je in de kracht van je leven bent. "Opa" hier gaat al weer terug maar...hij maakt nog rare sprongen...

      Verwijderen
  2. Geweldig stuk Peter,haha, ik wist niet dat het zó erg was :)
    Desalniettemin, van harte gefeliciteerd. Hoe ouder je wordt, hoe wijzer toch? Dat is dan toch wel weer een voordeel. Maak je morgen nog een lijst met alle voordelen? Ben benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Erger, veel erger maar ik durf dat niet te benoemen, haha. We houden de moed erin ik kan altijd nog de kapperbes volgens Prediker gebruiken. Iemand enig idee waar die te vinden is? Tussen de kapucijners missschien?

      Verwijderen
  3. Gefeliciteerd hoor Peter (alvast). Ik heb je lijstje doorgelezen (met m'n leesbril op, haha) en herken wel wat dingetjes natuurlijk, je hebt het al eens eerder geplaatst toch?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja heb hem op mijn 50e geschreven maar vond dat hij best nog wel een keertje kon omdat het enkel erger wordt...

      Verwijderen
  4. Ach Peter, wat maakt 't uit. Je bent nu 50+, dat heeft ook voordelen. Kijk maar hieronder:

    1. Ontvoerders zijn niet meer geïnteresseerd in je.
    2. In een gijzelsituatie bent je één van de eerste gijzelaars die bevrijd worden.
    3. Niemand verwacht van je dat je de dingen snel uitvoert.
    4. Mensen bellen je uiterlijk rond 21 uur en vragen je of zij je gewekt hebben.
    5. Mensen zien je niet meer als een zwartkijker wanneer je negatieve dingen spreekt.
    6. Men kan je niets meer gedwongen leren.
    7. De kleding die je nu koopt verslijt nooit meer.
    8. Je kunt leven zonder seks, maar niet zonder bril.
    9. Je hebt fantastische ideeën voor als je met pensioen gaat.
    10. Je denkt niet meer dat snelheidsgrenzen een uitdaging zijn.
    11. Je trekt je buik niet meer in ongeacht de persoon die bij je aanwezig is.
    12. Je zingt mee met de liftmuziek.
    13. Je standpunten zullen niet meer verslechteren.
    14. Je investering in je aanvullende verzekering begint resultaat op te
    leveren.
    15. Je gewrichten zijn betere meteorologen dan die van het KNMI.
    16. Je geheimen zijn veilig bij je vrienden, daar zij ze zich ook niet meer kunnen herinneren.
    17. Je kunt je niet meer herinneren deze lijst samengesteld te hebben, maar dat maakt niet uit: iedere keer als je hem leest, is het een bemoediging voor het ouder zijn!!!

    Alvast van harte gefeliciteerd en een hele fijne dag met diegenen die je lief zijn. Gods zegen voor je nieuwe levensjaar!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ehh ben ik een vieze man als ik zeg dat punt acht mij tamelijk ondenkbaar voorkomt? Bij de jaarlijkse APK blijkt telkens weer: ouder, maar niet defect of versleten...

      Verwijderen
  5. Het komt er niet op aan hoe oud men is, maar hoe men oud is.

    Alvast van harte!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nee, je bent geen vieze man als je nog van seks houdt....zolang het maar met je vrouw is!! Misschien moeten we punt 8 wel veranderen in: Je kunt niet leven zonder seks, maar dan wel met bril?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hahaha ik zeg nix meer nu want voor je het weet krijg ik straks in plaats van dominee's achter mij aan, massa's vrouwen en je zal altijd zien dat ik dan net mijn leesbril weer niet bij me heb....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Alvast gefeliciteerd, en troost je .....het wordt alleen maar beroerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hahahaaaa, da's weer eens lekker ouderwets lachen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gefeliciteerd met je verjaardag, een hele fijne dag en alle goeds en Gods zegen voor je nieuwe levensjaar! Van hier een ferme hand en hug van Rob en van mij een dikke zoen en hug!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Van harte gefeliciteerd. Welkom bij de 50 plussers.

    Weet je de gelukkigste momenten heb ik als de kassière van de supermarkt je en jij tegen me zegt. Dan voel ik me weer jong. Wel geeft ik dan een kaartje van mijn werk, zodat ze langs kan komen om een bril aan te schaffen. Maar daar gaat het niet om. Ha, ha.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bij het ouder worden
    vergeet je toch steeds meer
    maar de dingen van heel vroeger
    die weet je echt wel weer.
    Maar dingen die je niet boeien
    vergeet je vaak heel snel
    de dingen die belangrijk zijn
    die weet je heus nog wel.

    Zou DAT het misschien zijn
    je hoofd gaat selecteren
    of moet je misschien toch
    geheugen training leren?

    Peter gefeliciteerd van Jan en Dilia

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Op Facebook nog veel meer felicitaties voor je :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Iedereen erg bedankt het is fijn zoveel fijne vrienden te hebben die dan weleenswaar als zijnde geharrewar worden omschreven, maar voor mij zeer kostbaar zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hey Peter, van harte met je feestelijke verjaardag. 'uw jeugd vernieuwd gelijk eens arends jeugd", staat er in de bijbel. Blijf jong van geest ennnn vergeet je leesbril vanaf nu nooit meer;)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik kan jou nog goed zien zonder bril...Haha. Die arend, ja dat is een mooi stukje over de vernieuwing van de arend enkel...ik heb geen veren.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ha. die foto is bewerkt hoor:)en een arend verliest zn veren, maar krijgt weer nieuwe of hij stort zich van de rots. Maar ja, zo te lezen groeien die veren op de verkeerde plaatsen:)dus kun je lang wachten...maar blijf nog maar even leven!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Bewerkt!? Wat heb je er aan gedaan dan? Nu eerst een glaasje pernod hier...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dikkere armen , grotere neus. Haha,nee hoor thats me!
    En drink er een extra: van mij voor je verjaardag.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ben dol op grote neuzen. Zal wel weer een afwijking zijn van mij maar ik vind het mooi. Nu gaan we chinees eten met familie hier.
    P.s mijn armen zijn altijd nog dikker, haha.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.