zondag 22 april 2012

De "zegen" van de Gsm


Overal te bereiken zijn, in geval van nood.  Zo handig, want je zal maar in de bossen wandelen en je been breken. Wat dat? Er worden nogal wat excuses aangedragen waarom wij mobiel altijd en overal te bereiken zouden moeten zijn en hoe handig dit is. In de trein, in de kerk (vergeten af te zetten?) in je bed, op vakantie en zelfs op de wc, nergens ben je meer onbereikbaar, wat een zegen! Tenminste, zo wil men ons voorhouden. Je doet jezelf te kort als je niet voor dat prijsje instapt en een abonnement neemt met gratis toestel!

Ben ik de enige die vind dat de gsm ook een keten aan je hals kan zijn? Een vreemd soort gevangenschap (verslaving) waarin iedereen zomaar kan binnendringen overal waar jij bent. “Maar je kan hem toch afzetten,” roepen de voorstanders! Maar doet men dat dan nog wel eens? Ik zie (vaak jonge mensen) zelfs tijdens de kerkdiensten stiekem met gebogen hoofd even een smsje lezen en terugsturen. Hoezo verslaafd? Op visite en de gsm moet mee, want stel je voor dat je dochter net uit het dakraam valt en nog juist met haar mobiel jou kan bellen en je hebt je gsm niet bij je, wat dan? Je zit lekker in gesprek en hup, daar gaat de mobiel van de visite en in jouw huiskamer wordt jezelf buitengesloten in een privégesprek over niets bijzonder, want enkel de kat had maar gebraakt volgens de beller. Jij moet zwijgen, want de visite moet bellen in jouw huiskamer. Walgelijk vind ik dat! Zou zo iemand wel met kop en kont op willen pakken en op straat willen zetten. Jaja ligt weer aan mij ik ben nu eenmaal een oude brombeer.Weet je, ergens heb ik het gevoel dat we vreselijk in de maling worden genomen en dat ons: altijd bereikbaar zijn betaald wordt met het ontbreken van ware rust en afzondering. Ik ben zo bang dat de gsm ook aanstaat tijdens onze stille tijd want, stel je voor dat iemand je op wil bellen…

12 opmerkingen:

  1. Wij hebben nooit mobieltjes, maar sinds ik ziek ben hebben mijn vrouw en ik elk een mobieltje.
    Wij gebruiken het ding maar zelden, onze nummers zijn alleen bekend bij de huisarts, het ziekenhuis en onze broer en zus.
    Maar je hebt gelijk wat betreft de gekte, mijn broer heeft nu internet op zijn mobiel, want dat schijnt handig te zijn, als je thuis een groot scherm hebt om dan op zo'n minischermpje te zitten turen. Ook al die kinderen lopen de hele dag met zo'n ding aan het oor, ik snap dat niet. Misschien dat hun ouders geld over hebben en er geen raad mee weten. Het zal er wel bij horen, maar bij sommige nieuwigheden, pas ik, omdat ik er met de beste wil van de wereld het nut er niet van in zie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is sommige gevallen blijft het handig Gerrit, maar jij noemt zaken op waar een gsm heel gemakkelijk voor is en op zijn plaats. ALs ik soms zie hoeveel er gebruik gemaakt wordt van de mobiel in de werkgever zijn tijd, dan denk ik, als ik werkgever was zou ik het verbieden. Dat kost handen met geld. Rokers die in de baas zijn tijd naar buiten moeten om zo nodig hun teergehalte binnen te krijgen, konden van mij ook kiezen of delen. Of per dag 30 minuten minder salaris of stoppen met de kostbare tijd in rook op te doen gaan.

      Verwijderen
  2. Is men bang voor eigen gedachten of denkt men zo belangrijk te zijn dat de mobiel altijd aan moet staan?

    Wij hebben alleen een vakantie/auto mobiel.

    Dan maar ouderwets.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op vakantie, handig middel oom het thuisfront mee in contact te blijven. Niets mis mee. Dacht ik.

      Verwijderen
  3. Reacties
    1. Hahaha Hans, zo moeten we het maar zien. Jammer dat je met al die contacten, niet een 06 van God hebt. Of krijg je als je dat draait Maasbach aan de lijn?

      Verwijderen
  4. Hmm misschien moet je ze wel bij kop en kont pakken en op straat zetten....heb je iig wel je punt duidelijk gemaakt!!
    Mee eens hoor, ik haat dat ook: sta je te praten met iemand, gaat die telefoon en wordt je gewoon aan de kant geschoven!!
    Weet je wat ik mogelijk nog irritanter en onbeschofter vind, en dan nog wel zonder gsm?? Dit overkomt me bijna wekelijks: na de dienst sta ik te praten met iemand. Komt er iemand anders tussen staan en 'wil maar heeeeel even iets zeggen, want hij/zij heeft zo'n haast!!' Gesprek is afgelopen, ik sta er voor jandoedel bij en voel me ontiegelijk kwaad worden. En dit kan zich wel 2 of 3 keer herhalen als ik dan maar met iemand anders ga praten. Wat is dit voor mentaliteit?! Wordt het niet meer gerespecteerd dat je met iemand staat te praten en kan er gewoon niet even gewacht worden tot je klaar bent met je gesprek?!
    Soms heb ik het dan helemaal gehad en ga dan maar naar huis.....maar voel me er wel heel erg rot onder......

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heeeel herkenbaar. Ik kan dat ook zo triest vinden. Dat je zoals je al schreef net met iemand staat te praten of een of ander komt er tussendoor of de persoon waarmee je in gesprek bent staat steeds maar met de ogen te draaien en naar anderen te kijken. Een HEEEEEEL erg onderschat gebeuren is dat christenen als we met elkaar praten, elkaar ook echt aandacht geven. Ik hoorde van een vriend (Johan) die met een kloosterling in gesprek wat en het eerste wat hem opviel was dat deze man hem 100% aandacht gaf in het gesprek. Anderen bestonden even niet. Wat een les zit daar in....

      Verwijderen
    2. O ja dat draaien met de ogen van de persoon waar je mee staat te praten! Zo herkenbaar! Twee weken geleden had ik dat nog toen we in de gemeente voordat de dienst begon mensen ontmoetten die we al jaren niet hadden gezien. Zij zag dat er het een en ander gebeurd was met Rob en ik vertelde wat er zich allemaal had afgespeeld. Na 2 minuten verflauwde de aandacht en keek ze iedere keer ergens anders heen tot ze uiteindelijk iemand heel enthousiast begroette. Toen was het klaar voor me.....ik heb gezegd: "Ik ga nu zitten, doei, tot ziens". En ben weggelopen.....
      Geweldig van die kloosterling....zo hoort het....als je met iemand praat, dan VERDIENT die persoon ook je onverdeelde aandacht. Helaas heel moeilijk voor veel mensen!

      Verwijderen
  5. Nee! Je bent niet de enige, ik ben het helemaal met je eens. Maar ik heb er wel één. Hij staat altijd uit, maar ja..stel je voor dat ik...
    Nou ja, waar vertrouwen we eigenlijk op??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat niet het bezitten van de GSM een probleem behoeft te zijn, maar zoals je al aangeeft het gebruik ervan. Het kan best handig zijn als je er mee weet om te gaan Aline, dus ik zal nooit zeggen dat het hebben van een mobieltje een gebrek aan vertrouwen is, echt niet. Ik meen wel dat er maar weinig mensen zijn die er goed mee overweg kunnen. Ik constateer jongeren die op verjaardagvisite zijn en uren met dat ding zitten te rommelen (volwassenen soms ook) en dan denk ik, het is een vloek geworden en geen zegen. Het verschil wordt gemaakt door de mens die hem vasthoudt. Aan de andere kan vind ik de opmerking: waar vertrouwen wij op, wel heel zuiver ook, want ergens zit er een heel groot stuk zelfredzaamheid in een mobiel. En tja, durven we nog op Hem te vertrouwen. De spijker op de kop vanuit dat standpunt bezien...

      Verwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.