vrijdag 6 april 2012

De rustdagschenders

Het is goede vrijdag en de “christelijke” omgeving zaagt de hele dag hout met een cirkelzaag. Dat bevreemdt mij als ik eerlijk ben want ik meen dat de “zwaarte” van een kerk ook nog enige duit in het zakje doet als het gaat om gepastheid en manieren. Merk dat de zondagsrust toch over het algemeen een spaarzaam begrip is geworden. Niet dat ik ervoor ben om wettisch een rustdag te houden die we op die zondag dan ook nog één dag te laat vieren, als we het al bijbels wilden doen. Maar toch heeft die ene dag in de week waarop wij speciaal stilstaan bij de rust die in Christus volbrachte werk gevonden mag worden voor mij een grote betekenis. Maar zoals ik al sprak heeft de “moderne” christen er vaak weinig boodschap meer aan en men maait, boort en knettert maar aan als je net even van een rustdag en het zonnetje zit te genieten. En daar mot je dan mee vieren dat je samen in de hemel zit straks… Haha, ik kan er gelukkig nog om lachen, maar op dagen als vandaag als een boer met kiespijn. Dat dan weer wel. Een rustdag, hoe ervaren wij dit?

9 opmerkingen:

  1. Ik weet eigenlijk niet wat ik met die sabbatschender van jou aan moet. Het is toch helemaal geen sjabbat voor christenen vandaag?
    De meeste kerken hebben alleen vanavond een dienst.

    Mijn niet christelijke overbuurman is ook al de hele dag bezig met zagen en hakken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eigenlijk hebben wij de werkelijke rust gevonden in Hem. En toch meen ik dat het op een dag als vandaag getuigt van veel meer dan woorden kunnen uitdrukken als je de omgeving niet trakteert op lawaai.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Peter,

    Ik mag toch aannemen dat ze zich morgen, op stille zaterdag, rustig zullen houden.

    Gr. Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hahahaha laten we dat dan maar hopen Robert. Nou ja weet je, ik houd altijd rekening door met mooie dagen zo min mogelijk te maaien, maar ik begrijp dat dit niet door iedereen gedaan kan worden. Dat neemt niet weg dat ik het erg fijn vind als mensen een klein beetje minder lawaai zouden maken op momenten dat iedereen eindelijk in de tuin van de zon kan genieten...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Helaas, tegenwoordig heeft iedereen voor elk klusje een electrisch machientje. Te pas en te onpas worden die dingen uit de schuur gerukt, om de omgeving te trakteren op een boel kabaal.
    Het schijnt bij deze tijd te horen, ook de gemeente doet vrolijk mee, vanmorgen kwamen ze ons straatje vegen met een enorme vrachtwagen. Een uurtje daarna kwam een enorme grasmaaier de boel weer onder rijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja herkenbaar Gerrit. Lig je nog even na te genieten van de nachtrust, komen ze met een strimmer een uur staan tollen voor de deur. Heb zo het vage idee dat we in een tijd leven van geluidsvervuiling maar het is een nieuw woord en misschien moet ik het introduceren, dat het helpt....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tja, ik moest vandaag gewoon werken. Dus voor mij geen rustdag vandaag. Hopelijk is het op stille zaterdag wel stil en feest op Paaszondag!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als je toch christelijke post-bijbelse feesten viert, is Goede Vrijdag misschien wel de belangrijkste. Dieper dan de rust van menig zondag, meen ik. Voor degene die moeten werken; morgen een herkansing!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik weet en besef dat de bijbel over het al dan niet je houden aan feest of rustdagen, dat een ieder daarin volkomen vrij is. Toch is deze dag (dagen) houden vaak het enige getuigenis wat in het lawaai van de wereld opklinkt. Als wij christenen ons daar bij de wereld aansluiten, zijn we wellicht vrij, maar blijf ik toch een gevoel hebben van een gemiste kans om ons “anders zijn” te laten “horen” in de stilte.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.