maandag 2 april 2012

De knecht des Heren (eerste stukje uit Gouda)


Druk zeker 300 mensen in de kerk. Had het geluk naast een heel mooi jong meisje te mogen zitten met een paarse panty. Ze deed mij denken aan een verloren vakantieliefde, die intens kussen kon en smaakte naar hagelslag. Orgelspel klonk zoveel lichter en minder zwaar dan op Gouderak. Dat zat in het instrument en niet in de bespeler. Telde twaalf bekenden en dat voor de eerste keer! Je bent tenslotte Gouwenaar en de christelijke wereld is niet zo groot. Telde 22 hoestjes dus dat viel niet tegen. Korte maar zeer krachtige goede preek over de knecht des Heren. De lijdens passage uit jesaja 53 waar we het gedeelte tegen komen dat de Here Jezus luister nog gestalte had dat wij Hem zouden hebben aangenomen, ja een mens voor wie men het gelaat verbergt, nam mij in gedachten terug naar en dominee uit mijn eerste bekeringsjaren.

Het was 1988 en ik leerde de dominee kennen met het kromme rugje. Zijn preken waren altijd verrassend en soms doorspekt met humor, wat tamelijk schaars is in de gevestigde orde, als zou humor niet van God zijn. Deze voorganger met het bultje op de rug meende dat de Here Jezus ook een lichamelijke afwijking had (een bultje) en dat daar de woorden naar verwezen: Hij had gestalte nog luister dat wij Hem zouden hebben aangenomen. Daar klopt natuurlijk niets van, want dit stuk in de bijbel gaat over de gekruisigde Heer die inderdaad door de verwondingen niet toonbaar was en niet omdat Hij een bultje had. Een offer aan God moest volmaakt zijn. Geen lam met een blind oog, lamme poot of een bultje. De Heer was daarom zeer schoon van gestalte, meen ik. Al met al een prettige dienst. Op naar de volgende…
Hoe zie jij Jezus nu eigenlijk?


P.s me voorgenomen als we deze week niets horen vanuit Gouderak, definitief over te gaan naar Gouda en een berichtje aan de scriba te sturen. Een mens moet tenslotte niet blijven zeuren en soms moet men een vinger afhakken om de hand te behouden.

10 opmerkingen:

  1. Ik zie Jezus als de toegang naar de Vader, en als Mijn verlosser.Ik vind het fijn dat niets menselijks Hem vreemd is. In Zijn mensheid kwam Hij dezelfde hypocrisie tegen die er vandaag de dag nog steeds is. Bij Hem kan ik altijd terecht. Soms voel ik me ook wel es eenzaam in de kerk en het troost mij dat de orde Hem ook rebels vond, terwijl Hij gekomen was om God te aanbidden. Alleen hij is 100% te vertrouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mensen vallen tegen is waar. Ook wij vallen tegen. We hebben allemaal tekorten, zonden, rotstreken etc. Men zegt wel eens als Christenen blunderen:"kijk maar naar Jezus." Dat is volkomen waar. Toch moet mij van het hart dat de apostel Paulus daarin verder durft te gaan en ook een beetje zegt: zoals ik het doe, doe dat maar na. Even later roept hij:'ik ellendig mens, wie zal mij verlossen want als ik het goede wil doen, dan doe ik het kwade wat ik niet wil.
    Ik denk dat wij door de kracht van Gods Geest, tot veel meer in staat zijn dan wij soms beseffen. Laten we beginnen met vergeven.

    Laat ik daar zelf eens mee beginnen: Ik wil iedereen vergeven die mij pijn gedaan heeft. Zelfs als dat gebeurde in Gods naam. Ik vraag ook vergeving aan iedereen die ik pijn gedaan hebt. Ik ben een sufferd die slechts christen mag zijn door genade...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank voor je antwoord, als ik onrecht merk kan ik zo verschrikkelijk boos zijn(ja, had je niet gedacht hey, van de keukenprinses)
    Ik heb wel geleerd dat soms zwijgen nog veel moeilijker is dan spreken. Ook al heb ik 100% gelijk. Mijn gelijk moet niet het belangrijkste zijn. Elke dag weer leren van de Meester;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vrouwen zijn in het gezin vaak de drijfveer achter de kerkgang en het geloof. Meestal zelfs de geestelijkste in het gezin, als zoiets te meten valt. Maar daar staat tegenover dat ze ook vaak best fel uit de hoek kunnen komen, dus neen ik kijk daar niet van op van een keukenprinses. Moet mij van het hart dat veel mannen een weinig ruggengraat tonen als het gaat om zichzelf weg te cijferen al was het maar voor 50%. Daar zijn vrouwen meer meester in, dacht ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja Jezus had dat ook al door,Die was omringt met vrouwen...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh waren de twaalf discipelen vrouwen met baarden...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb het gevoel dat Mirjam gelijk heeft. Oké, geen vrouwen met baarden, maar vrouwen zijn meer ontvankelijker voor de Boodschap. Kijk maar in geloofsgemeenschappen van nu, veel meer vrouwen. (vind ik niet erg hoor) Ook zijn er aanwijzingen dat het toen ook al zo was.

    In de Bijbel wordt melding gemaakt van bijvoorbeeld rijke vrouwen die de geloofsgemeenschappen financieel steunden. En dat in een tijd dat de man zich belangrijker achtte dan de vrouw. Ha.ha,ha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ehh dat schreef ik Adriaan:Vrouwen zijn in het gezin vaak de drijfveer achter de kerkgang en het geloof..
      En:Moet mij van het hart dat veel mannen een weinig ruggengraat tonen als het gaat om zichzelf weg te cijferen al was het maar voor 50%. Daar zijn vrouwen meer meester in, dacht ik.

      Even opletten, Mirjam is die leuke blonde dame in de keuken en ik ben die man met de baard. Dat je niet denkt dat zij die persoon met de baard en de hoed is. Hoewel ze misschien thuis de broek aanheeft, maar dan toch zonder baard (hoop ik)...

      Verwijderen
  8. ha,ha, dat heb ik steeds vaker. Ik gooi zulke dingen door elkaar.

    Het komt misschien omdat de vrouwen in de Bijbel een stokpaardje van mij zijn. Mannen die vrouwen onderdrukken met behulp van de Bijbel maakt me woest. Dan gooi ik alles door elkaar. Moet je met zulke mensen trouwens ook doen. Gelukkig zitten wij, wat dit betreft op één lijn, anders had ik heel wat te schudden. Ha, ha.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Vrouwen onderdrukken, neen daar maken wij ons niet schuldig aan, zeg dat! Toch moet mij van het hart dan ik mij wel eens hardop afvraag of vrouwen nou wel zo slim bezig zijn geweest met al die (noem het) gelijke rechten. Ze konden lekker thuis zijn bij de kinderen en genieten van wat de moderne techniek aan werk uit hun handen nam, na eeuwen hard ploeteren op het huishouden. Maar neen ze moesten als de mannen gaan werken en brengen nu hun kinderen naar imitatiemoeders die er goed voor laten betalen.

    Ze konden op zondagen onderuit luisteren naar wat die mannen allemaal voor verantwoordelijkheid hadden gekregen en in hun vuistje lachen om wat die mannen allemaal in de maag gesplitst hadden gekregen van de Heer maar nee, ze moeten ook de preekstoel beklimmen en onder een zuchtende menigte het woord van God brengen.

    Als vrouwen echt slim waren geweest hadden ze alles lekker gelaten hoe het was en genoten van de taakverdeling. Maar goed ik wil niemand in het harnas jagen, maar ergens moet ik soms hardop lachen....Emancipatie, prima hoor, ik zak nu in de zon onderuit na het stofzuigen van de woonkamer en mijn vrouw, ach die is op de zaak hard aan het werk. En nu een lekker bakkie koffie en de Libelle erbij....

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.